Jack London i Sverige - studier i marknadsföring och litterärt inflytand
Häftad bok. Avdelningen för litteratursociologi. 1974. 358 sidor.
Gott skick. Två smärre färgstreck på frampärmen (se bild), i övrigt i utmärkt gott skick. "Jack Londons framgångar i Sverige berodde inte på några reklamkampanjer av amerikansk kaliber. Mats Rehns litteratursociologiska undersökning visar hur London efter introduktionen 1907 med 'Skriet från vildmarken' först marknadsfördes för en begränsad, borgerlig publik. Senare blev hans arbetarnas favoritförfattare och bildningsrörelsens galjonsfigur och en av de mest lånade författarna i folkbiblioteken. Utvecklingen från överklassens vildmarksberättare på modet till socialisters partibroder och språkrör avspeglar svårförenliga drag i Londons författarskap och tänkande: Darwin, Nietzsche, Spencer och Marx är några av dem som bidragit till tankemyllret. Vildmarks- och söderhavsskildringar varvas med klasskampsböcker och populärvetenskaplig fiktionslitteratur. Mats Rehn kartlägger även Londons betydelse för svenska författare. Tre genrer uppmärksammas speciellt: vildmarksskildringar som 'Skriet från vildmarken' och 'Varghunden', dokumentära slumreportage som 'Avgrundens folk' och proletära självbiografiska romaner som 'Martin Eden'. En huvudfråga är Londons betydelse som 'författarskola' för de svenska arbetarförfattarna. Jack Londons succé dokumenteras avslutningsvis genom en bibliografi över utgivningen av hans verk i Sverige".
Förlagsfakta
- ISBN
- 9185178020
- Titel
- Jack London i Sverige : studier i marknadsföring och litterärt inflytande = Jack London in Sweden : the diffusion and influence of his works
- Författare
- Rehn, Mats
- Förlag
- Avdelningen för litteratursociologi
- Utgivningsår
- 1974
- Omfång
- 358 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Rehn, Mats
