Kvalitet och kunskapsprocess i högre utbildning
Häftad bok. Bokförlaget Nya Doxa. 1993. 290 sidor.
Nyskick.
PRESENTSKICK.
Kvalitet är delvis ett öppet begrepp som formas utifrån olika intressen. Studenter, lärare, administratörer, politiker, näringslivets representanter och andra aktörer inom den högre utbildningen måste därför klara sig utan ett färdigformat kvalitetsbegrepp. En förutsättning är att lärarnas kompetens stärks genom att know how och reflektion integreras med utbildningsverksamheten.
Den särpräglade kunskapsprocess som sker i väl fungerade universitet, högskolor och professioner utmärks av ett samspel mellan personliga och institutionella värderingen och en fördjupad självförståelse. Processen utvecklar utbildningens praxis och kvalitet fortlöpande. En av förutsättningarna för detta är att utvärderingar utformas med syfte att öka självinsikt och delaktighet hos dem som genomför utbildningen.
Gängse know how räcker inte i ett framtida yrkesliv. Efterfrågan på alltmer sofistikerade varor och tjänster skapar behov också av kompetens som innefattar förmåga till reflektion, vida referensramar och förståelse av mänskliga, sociala och kulturella behov. Kvalitetsutveckling inom högre utbildning och inom professionellt yrkesliv förutsätter delvis samma slags kompetens och kunskapsprocesser.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9188248291
- Titel
- Kvalitet och kunskapsprocess i högre utbildning
- Författare
- Rolf, Bertil
- Förlag
- Bokförlaget Nya Doxa
- Utgivningsår
- 1993
- Omfång
- 290 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 154 x 227 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kvalitet är ett delvis öppet begrepp som formas utifrån olika intressen. Studenter, lärare, administratörer, politiker, näringslivets företrädare m fl inom högre utbildning får klara sig utan ett färdigt kvalitetsbegrepp, menar författarna och vill istället se att utbildningskvalitet och kvalitetsbegrepp utvecklas parallellt.