Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Stöd till studier vid psykisk ohälsa : Supported Education (SEd) som arbetsmetod
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789177414650
Titel
Stöd till studier vid psykisk ohälsa : Supported Education (SEd) som arbetsmetod
Författare
Rosenberg, David
Förlag
Gothia Kompetens AB
Utgivningsår
2024
Omfång
120 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
148 x 210 mm
Vikt
300 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Konkreta strategier för att möjliggöra studier trots psykisk ohälsa.

Psykisk ohälsa är ett växande problem bland unga vuxna och att kunna studera trots denna utmaning är avgörande för framtida möjligheter och självständighet. Den här boken presenterar metoden Supported Education (SEd) som syftar till att ge individanpassat stöd för att unga vuxna med psykisk ohälsa ska kunna ta klivet in i studier och vidare i livet.

Baserad på den evidensbaserade modellen Individual Placement and Support (IPS) förenar SEd individanpassat stöd för både utbildning och arbete för att skapa långsiktiga lösningar – en flexibel väg framåt för dem som behöver det mest.

Genom att kombinera forskningsresultat med konkreta strategier och praktiska erfarenheter visar författarna hur verksamheter kan främja återhämtning och möjliggöra studier på individens villkor. Bokens kärna är de tio grundläggande principerna för SEd som bland annat inkluderar individens rätt att välja utbildningsväg, fokus på det reguljära utbildningsutbudet, nära samarbete med utbildningsanordnare och långsiktigt stöd baserat på behov och önskemål.

Boken vänder sig till dig som vill förstå och implementera SEd/IPS för att främja inkludering i både utbildning och arbetsliv. Fylld med praktiska insikter och tydliga principer är den ett stöd för verksamheter som vill göra skillnad på riktigt.

Huvudförfattare är Veronica Lövgren, docent i socialt arbete; Helene Hillborg, med.dr i handikappvetenskap; David Rosenberg, docent i socialt arbete. Övriga författare är Ulrika Bejerholm, professor i psykiatrisk hälso- och sjukvårdsforskning; Magnus Bergmark, fil.dr i socialt arbete; Maria Hillörn, doktorand i socialt arbete.