Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Från tysk höst till tysk vår

Från tysk höst till tysk vår

Nyskick. häftad 400 sidor, nordic academic press 2013, nyskick

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789187351280
Titel
Från tysk höst till tysk vår: Fem musikpersonligheter i svensk exil i skugg
Författare
Rosengren, Henrik
Förlag
Nordic Academic Press
Utgivningsår
2013
Omfång
400 sidor
Bandtyp
Danskt band
Mått
145 x 220 mm Ryggbredd 27 mm
Vikt
680 g
Språk
Svenska
Baksidestext
»En väl dokumenterad, detaljrik och värdefull bild av de fem männens levnadsvillkor i det nya landet och av de politiska och allmänt kulturella förhållandena, också under efterkrigstiden.« Bibliotekstjänst

I svallvågorna av nazismens järngrepp flydde oliktänkande, judar och andra som drabbades av de tyska lagarna mot en osäker framtid, och bland dem många konstnärer, författare och musiker. I mottagarländerna kom de i flera fall att bli centrala gestalter för den kulturella och intellektuella utvecklingen.

Från tysk höst till tysk vår är en berättelse om fem livsöden i svensk exil i nazismens efterdyningar och kalla krigets skugga. Hans Holewa, Maxim Stempel, Ernst Emsheimer, Herbert Connor och Richard Engländer anlände till Sverige under 1930-talet och var verksamma som tonsättare, musiker, musikforskare, folkbildare och pedagoger.

I sin studie gör historikern Henrik Rosengren en kollektivbiografisk analys av deras exilerfarenheter och ger nya inblickar i det efterkrigstida Sverige och 1900-talets estetiska, nationella och ideologiska brytningar. Huvudpersonerna flydde nazismen i egenskap av fiender till det tyska. Men när de kom till Sverige var de emellertid bärare av ett tyskt kulturarv och bidrog till en kontinuitet mellan svenskt och tyskt musikliv som föga uppmärksammats i tidigare forskning.

Som flyktingar, främmande och ibland oliktänkande blev de också offer för misstänksamhet och övervakning. Rosengrens fascinerande exposé klarlägger friktioner och lojaliteter i deras möten med det svenska kulturlivet.