Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Att platsa i en skola för alla

Att platsa i en skola för alla

Inbunden bok. norstedts . andra upplagan uppl. 2012. 182 sidor.

Mycket gott skick. I fint skick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789113049786
Titel
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan - med samtalsguide
Författare
Säljö, Roger
Förlag
Norstedts
Utgivningsår
2012
Omfång
182 sidor
Bandtyp
Kartonnage
Mått
160 x 234 mm Ryggbredd 16 mm
Vikt
522 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>

Arbetet med ELEVHÄLSAN är en av skolans viktigaste uppgifter. Elevhälsoarbetet handlar idag inte enbart om barns fysiska hälsa utan i allt större utsträckning om deras sociala och emotionella utveckling. Syftet med elevhälsan är att stötta barn så att de kan tillgodogöra sig undervisningen och finna sig till rätta i skolan. Det är därför viktigt att kritiskt granska om detta forum fungerar som avsikten är och om hela potentialen utnyttjas. Det är vad Hjörne och Säljö gör i Att platsa i en skola för alla.

Denna bok handlar om skolans förmåga att möta alla barn som den enligt skollagen ska göra. Författarna har under flera år följt skolans expertgrupp, elevhälsoteamet, i dess arbete. Ingen liknande studie har tidigare gjorts i Sverige av hur lärare och andra medlemmar av elevhälsoteamet förstår barns svårigheter och vilka förslag till lösningar man ser som fruktbara.

Det författarna har kommit fram till i sin forskning är på många sätt ganska uppseendeväckande. Skolan har en lång tradition av att förlägga svårigheter hos den enskilda eleven. Det finns en brist på konstruktivt och kritiskt tänkande om hur undervisningen fungerar och varför barn får svårigheter att följa med. Elevhälsoarbetet saknar också ett barnperspektiv och det brister i dokumentation och uppföljning av vilka effekter beslut om åtgärder får.

Författarna också en intressant bakgrund: Skolan har alltid sorterat upp elever i olika grupper, endast innehållet i vad som anses "normalt" har skiftat. Hjörne och Säljö vill öppna våra ögon för att det kommer att skifta igen. Just nu ansluter sig många till en neuropsykiatrisk trend som kan ses som ett exempel på ett starkt individualiserande sätt att förstå elevers svårigheter, men, i ljuset av historien, kommer detta att övergå i något annat. I slutet av boken ger Hjörne och Säljö förslag till sätt att utveckla arbetet med elevhälsofrågor.

Boken vänder sig till alla som arbetar med elevhälsa eller siktar på att göra det.