När skolan gör skillnad
Häftad bok. Liber. 2008. 192 sidor.
Nyskick.
Varför förväntas elever med olika etnisk bakgrund prestera olika bra i skolan? Hur kan ett arrangemang av mångkulturella temadagar bidra till att återskapa etniska skillnader? Varför utses vissa lärare i skolan till kultur- och invandrarexperter men inte andra?
Genom att analysera olika skolsammanhang där konstruktioner av etniska skillnader är centrala problematiserar boken skolans arbete med att motverka fördomar och befrämja tolerans. I särskilda avsnitt lyfts klass och kön fram som viktiga förklaringsmodeller för att förstå hur etnicitet blir betydelsebärande i skolans värld. Författaren helyser även hur de skillnadskonstruktioner som iscensätts är nåra förbundna med de villkor, förordningar, normer och rutiner som utgör skolans institutionella sammanhang.
Varför förväntas elever med olika etnisk bakgrund prestera olika bra i skolan? Hur kan ett arrangemang av mångkulturella temadagar bidra till att återskapa etniska skillnader? Varför utses vissa lärare i skolan till kultur- och invandrarexperter men inte andra?
Genom att analysera olika skolsammanhang där konstruktioner av etniska skillnader är centrala problematiserar boken skolans arbete med att motverka fördomar och befrämja tolerans. I särskilda avsnitt lyfts klass och kön fram som viktiga förklaringsmodeller för att förstå hur etnicitet blir betydelsebärande i skolans värld. Författaren helyser även hur de skillnadskonstruktioner som iscensätts är nåra förbundna med de villkor, förordningar, normer och rutiner som utgör skolans institutionella sammanhang.
Sabine Gruber har disputerat vid Tema Etnicitet vid Linköpings universitet. Hon har en bakgrund som socialpedagog och har en filkand. i socialantropologi.
Nyskick. (230126)
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789147084234
- Titel
- När skolan gör skillnad
- Författare
- Gruber, Sabine
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 255 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken handlar om lärares syn på elever med annan kulturell bakgrund än svensk. I sin forskning visar Sabine Gruber hur de lärare hon har följt delar upp eleverna i två, homogena grupper – svenskar och invandrare och kopplar ett antal stereotypa karaktärsdrag till dessa. "Den typiska invandrarkillen" blir bemött på samma sätt oavsett vem han är. En grupp skiljs dock ut från dessa två grupper nämligen romer, som anses vara avvikande från allt annat.
