Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Är det så? Nya tankar om ord och språk
Är det så? Nya tankar om ord och språk Är det så? Nya tankar om ord och språk

Är det så? Nya tankar om ord och språk

Häftad bok. Vulkan. 2024. 161 sidor sidor.

Nyskick. Boken beskriver svenska språket ur olika perspektiv med utgångspunkt från skolans samhällsorienterande ämnen.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789189823655
Titel
Är det så? Nya tankar om ord och språk
Författare
Sager, Gerhard
Förlag
Vulkan
Utgivningsår
2024
Omfång
164 sidor
Bandtyp
Danskt band
Mått
135 x 210 mm
Vikt
250 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Vad händer egentligen med vart?
Varför heter Messi Messi?
Vad hände egentligen vid Göta älv på 500- talet?
Vilken dialekt är fulast?

Dessa frågor och många andra om svenska och om språk i allmänhet får man svar på i Är det så? Nya tankar om ord och språk. Bokens titel syftar på den vanligaste frågan i svenskt umgängesspråk idag. Den ställs på ett nyfiket eller förvånat sätt när en förklaring eller en upplysning om ett sakförhållande lämnas. Och den kan naturligtvis också ställas vid de redogörelser för språkliga fenomen som finns i boken.

Boken är uppdelad i fyra olika områden som i någon mening utgår från den svenska skolans samhällsorienterande ämnen historia, samhällskunskap, geografi och religion.Denna indelning av bokens kapitel vill visa på hur intimt språket är förknippat med kunskap om samhället och världen i stort.

Bokens två avslutande kapitel handlar om undervisningen i svenska och språk i den svenska skolan. De knyter därmed an till författarens egen yrkesverksamhet som gymnasielärare, men de visar också på det samband som finns mellan de nämnda faktaämnena och elevens språkfärdighet i vid bemärkelse.