Plats - identitet - lärande : närområdesstudier i skolan
Häftad bok. Studentlitteratur. 2 uppl. 2015. 267 sidor.
Nära nyskick.
Tillsynes obläddrat exemplar ///Förlagets beskrivning: Författarna är lärare med erfarenheter från utbildning på olika stadier. Ingrid Sanderoth ar fil.dr och har tidigare arbetat som lektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet. Sten Båth är fil.dr och tidigare lektor vid samma institution. Margit Werner är fil.dr, tidigare lektor i naturgeografi och verksam vid Institutionen för geovetenskaper vid Göteborgs universitet. PLATS - IDENTITET- LÄRANDE Närområdesstudier i skolan
Närområdet är en oanad resurs när elever ska forma sin identitet och utveckla förmågan att skapa mening i livet. Närområdes- studier hjälper dem att nå en känsla av sammanhang, se samband och att hitta mönster. Det gör dem bättre rustade att hantera sin vardag - i dåtid och nutid samt i kommande utmaningar. Med denna bok får läraren både teoretiska och praktiska redskap för att använda närområdet i detta syfte. Bokens teoretiska del behandlar de grundläggande begreppen plats, identitet och lärande. Den nya upplagan uppmärksammar särskilt elevers behov att utveckla en känsla av tillhörighet och delaktighet i en vilsen och otrygg värld. l bokens praktiska del får läsaren ta del av en mängd exempel på integrerande arbetssätt.
Plats-identitet-lärande ger ett viktigt bidrag till undervisningen inom de samhällsorienterande ämnena, men även teknik, matematik, naturvetenskap, svenska, bild och skapande har naturliga kopplingar till destudieuppgiftersom presenteras. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskola.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144109329
- Titel
- Plats - identitet - lärande : närområdesstudier i skolan
- Författare
- Sanderoth, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 267 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 494 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Närområdet är en oanad resurs när elever ska forma sin identitet och utveckla förmågan att skapa mening i livet. Närområdesstudier hjälper dem att nå en känsla av sammanhang, se samband och att hitta mönster. Det gör dem bättre rustade att hantera sin vardag – i dåtid och nutid samt i kommande utmaningar.
Med denna bok får läraren både teoretiska och praktiska redskap för att använda närområdet i detta syfte. Bokens teoretiska del behandlar de grundläggande begreppen plats, identitet och lärande. Den nya upplagan uppmärksammar särskilt elevers behov att utveckla en känsla av tillhörighet och delaktighet i en vilsen och otrygg värld. I bokens praktiska del får läsaren ta del av en mängd exempel på integrerande arbetssätt.
Plats – identitet – lärande ger ett viktigt bidrag till undervisningen inom de samhällsorienterande ämnena, men även teknik, matematik, naturvetenskap, svenska, bild och skapande har naturliga kopplingar till de studieuppgifter som presenteras. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskola.
Andra upplagan