Inlandsbanan
Inbunden bok. Erikatorpet. 1 uppl. 2015. 288 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inbunden. Ej läst.
Den ursprungliga Inlandsbanan sträcker sig från Kristinehamn vid Vänern till Gällivare i Malmfälten - det är nästan 1300 km genom hela Sveriges inland. Ifrågasatt av centrala myndigheter har banan varit under större delen av sin drygt sekellånga tillvaro som så mycket annat i glesbefolkade delar av Sverige. inlandsbanan fick en andra chans när staten tog sin hand ifrån den för drygt trettio år sedan. inlandsbanan AB bildades med kommuner som ägare från Mora till Gällivare, senare utökat ända ner till Kristinehamn. Idag är mångfalden i det avreglerade järnvägs-Sverige en självklarhet - då 1991 var det något helt nytt och Inlandsbanan kom att höra till pionjärerna. Inlandsbanan AB strävar efter att modernisera sin järnväg med högre bärighet och modern trafikledning som ger möjlighet att köra fler tåg. Projekt Inlandslänken syftar till ett järnvägssystem med Inlandsbanan som stam och samtliga fyra tvärbanor öppna för trafik. Inlandsbanan är också en kulturhistorisk guldgruva. Ur ett europeiskt perspektiv är både Sveriges inland och dess järnväg något helt unikt!
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789163767883
- Titel
- Inlandsbanan
- Författare
- Sandhammar, Bengt
- Förlag
- Erikatorpet
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 210 x 280 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Inlandsbanan sträcker sig från Kristinehamn vid Vänern till Gällivare i Malmfälten. Det är nästan 1300 kilometer och genom hela Sveriges inland. Ifrågasatt av centrala myndigheter har banan varit under större delen av sin sekellånga tillvaro som så mycket annat i glesbefolkade delar av Sverige. Mot alla odds lever större delen av Inlandsbanan vidare, utvecklas och andas framtidstro. Det är nu mer än tjugo år sedan SJ tog sin hand från denna järnväg och Inlandsbanan AB bildades. Idag är mångfalden i det avreglerade järnvägs-Sverige en självklarhet men då i början av 1990-talet var det något helt nytt och Inlandsbanan kom att höra till pionjärerna. en ny driftsform visade sig vara ett lyckokast för att få ut ett större värde på satsade pengar! Godstrafiken är Inlandsbanans viktigaste uppgift och för att få ett riktigt effektivt trafiksystem är det väsentligt att samtliga fyra tvärbanor ner mot stambanan är öppna. Stora förhoppningar finns också om en återupptagen persontrafik i samarbete med länstrafikbolagen. Det ger dessutom en möjlighet att ytterligare utveckla turisttrafiken. Ur ett europeiskt perspektiv är både Sveriges inland och Inlandsbanan något helt unikt. Sist men inte minst är Inlandsbanan en kulturhistorisk guldgruva. Inlandsbanan AB har visat att det går att förena respekt för det järnvägshistoriska med modern järnvägstrafik med sikte mot framtiden.