Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Vägen till citybanan : spårfrågan mellan Norr och Söder under 150 år

Vägen till citybanan : spårfrågan mellan Norr och Söder under 150 år

Inbunden bok. Stockholmia förlag. 2012. 160 sidor.

Nära nyskick. Bunden i förlagets dekorerade pappbandstor 8o. Fint ex! Se också våra övriga böcker - samma fraktpris oavsett antal titlar du beställer av oss.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789170312403
Titel
Vägen till citybanan : spårfrågan mellan Norr och Söder under 150 år
Författare
Sandin, Gunnar
Förlag
Stockholmia förlag
Utgivningsår
2012
Omfång
160 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
214 x 247 mm Ryggbredd 14 mm
Vikt
680 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Sammanbindningsbanan förenade år 1871 Stockholms Norr och Söder. Då gick där ett tiotal tåg om dagen på de två spåren. Idag passeras Saltsjö/Mälarsnittet av åtta spår med cirka 1 500 tåg, tunnelbanesätt och spårvagnar ett vardagsdygn. Belastningen är särskilt stor på Sammanbindningsbanans moderna efterträdare och enligt planerna 2017 ska därför även den underjordiska Citybanans dubbelspår korsa strömmarna.

Vägen till Citybanan har varit lång och komplicerad. Ny teknik har skapat nya förutsättningar, stadsbyggnadsmoden har skiftat och stadsbildsfrågor spelat en växlande roll. Spåren är åter på offensiv, i världen och i Stockholm. Redan debatteras nya tunnelbanor och spårvägar mellan Norr och Söder. För den som vill sätta sig in i och få ökad kunskap om Citybanebygget och kommande projekt finns här en möjlighet att ta del av Stockholms långa och intressanta spårhistoria.