Literacy-praktiker i och utanför skolan
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2013. 136 sidor.
Mycket gott skick. Om läskunnighet ur olika aspekter, hur de utvecklas i och utanför skolan, vilken roll digitala medier spelar och andra influenser i pedagogisk inlärning och kommunikation. Används som kurslitteratur å kurserna US864U, US964U, SV037G, SV014G. Häftad. 8:o. 230x155x10 mm. 250 g. Välvårdat och fint ex, inga anmärkningar utöver några understrykningar å fyra insidor. [2615]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789140684455
- Titel
- Literacy-praktiker i och utanför skolan
- Författare
- Bagga-Gupta (red.), Sangeeta
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 136 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad kännetecknar funktionell kunskap inom specifika literacy-praktiker? Hur kan denna kunskap göras tillgänglig? Hur utvecklas literacy-färdigheter i och utanför skolan? Vilken roll spelar digitala medier?
I Literacy-praktiker i och utanför skolan presenterar en rad forskare studier kring olika literacy-praktiker. Fokus ligger på att synliggöra relationer mellan förväntningar (styrdokument, prov etc.), utbildningspraktiker och livet utanför utbildningssfären. I dag har kommunikationsteknologier och teknologiskt medierad kommunikation blivit centrala i såväl ungas som vuxnas liv, vilket innebär att det didaktiska lärandelandskapet håller på att omdefinieras inom diverse intressegemenskaper.
I bokens olika kapitel diskuterar författarna framväxten av literacy-begreppet, empiriskt baserade näranalyser av ungas bruk av olika kommunikationsteknologier och literacy-verktyg och skolans krav på medieanvändning så som de formuleras i grundskolans styrdokument. Boken berör också vad som kännetecknar en god läsförmåga och hur man kan tala om den, samt svenska som andraspråk som en särskiljande literacy-praktik.
Boken är ett resultat av arbetet i nätverket för forskning om literacy-praktiker. Projektet har pågått under tre år och har finansierats av Vetenskapsrådet.
Redaktörer för boken är Sangeeta Bagga-Gupta, professor, Örebro universitet, Ann-Carita Evaldsson, professor, Uppsala universitet, Caroline Liberg, professor, Uppsala universitet, och Roger Säljö, professor, Göteborgs universitet.
