IKEA : en kulturhistoria
Inbunden bok. Bokförlaget Atlantis. 2015. 225 sidor.
Nära nyskick.
25x16cm 660g Gallrad biblioteksbok, aldrig bläddrad men med ngt blekt rygg, sedvanl stämplar etc. Slutsåld från förlaget.
Beskrivning och forskningsrapport om fenomenet IKEA. Första kapitlet handlar bl.a. om metodfrågor. Följande kapitel ger en utförlig historik och försöker sätta in IKEA i ett svenskt perspektiv och koppla företagets designidéer till Sverige. Mycket omfattande förteckning av noter och referenser.
Författaren Sara Kristoffersson är professor i designhistoria på Konstfack samt fil.dr. i konstvetenskap. Återkommande skribent i SvD och mycket uppskattad föreläsare.
Förlagsinformation:
Ikea säljer inte bara design. Ikea säljer också Sverige och Skandinavien. Föreställningar om Sverige som ett demokratiskt, solidariskt och socialt rättvist välfärdssamhälle används för att marknadsföra bokhyllan "Billy" och soffan "Tylösand". Men även staten Sverige lyfter fram Ikea för att blåsa liv i den nationella identiteten och lansera Sverige utomlands. Är det Ikea som behöver Sverige eller Sverige som behöver Ikea?
Kundrecensioner
Det finns 1 recension av IKEA : en kulturhistoria:
Kul om Ikea
Efter den akedemiska inledningen följer upplysande historier och anekdoter om Ikea och svenskheten. Författaren är väl orienterad i designvärlden, och bjuder på en lärd och underhållande rundtur.( Peppar, 2 november 2015 )
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789173538169
- Titel
- IKEA : en kulturhistoria
- Författare
- Sara Kristoffersson
- Förlag
- Bokförlaget Atlantis
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 225 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 158 x 247 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 652 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ikea säljer inte bara design. Ikea säljer också Sverige och Skandinavien. Föreställningar om Sverige som ett demokratiskt, solidariskt och socialt rättvist välfärdssamhälle används för att marknadsföra bokhyllan "Billy" och soffan "Tylösand". Men även staten Sverige lyfter fram Ikea för att blåsa liv i den nationella identiteten och lansera Sverige utomlands. Är det Ikea som behöver Sverige eller Sverige som behöver Ikea?