Betygen i skolan – Kunskapssyn, bedömningsprinciper och lärarpraxis
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2011. 220 sidor.
Nära nyskick. Inlagan ser ut som ny. Endast ätta, ytliga spår av hantering/förvaring på omslaget.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789147100279
- Titel
- Betygen i skolan: Kunskapssyn, bedömningsprinciper och lärarpraxis
- Författare
- Selghed, Bengt
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 220 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 296 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Betygen i skolan är en omtvistad fråga. Men vad menar vi egentligen när vi talar om betyg? Vilka funktioner fyller betygen? Det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet har varit i bruk sedan mitten av nittiotalet och bygger på en annan kunskapssyn och en annan bedömningsprincip än de tidigare normrelaterade betygen. I boken diskuterar författaren Bengt Selghed betygens innebörd och om en likvärdig, rättvis och rättssäker betygsättning är möjlig. Han presenterar betygens bakgrund och gör en analys av vad betyg är, hur de används av lärare och vilka konsekvenser det kan få för eleverna.
