Othello (lättläst)
Inbunden bok. LL-förlaget. 2008. 115 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Ägarstämpel på inlagans första blad samt på pärmens insida. Små fläckar på inlagans tredje blad. Ett hundöra. I övrigt fin inlaga. [rum 12]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789170531958
- Titel
- Othello (lättläst)
- Författare
- Shakespeare, William
- Förlag
- LL-förlaget
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 115 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 245 x 186 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 488 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utanför en krog står två män och pratar. De är upprörda och svär över en general de båda hatar - Othello. En plan tar form i de båda männens huvud, en hämnd som slutar på ett fruktansvärt sätt.
Shakespeares drama om häftig svartsjuka, falskspel och ond bråd död kan liknas vid en modern såpa. Här i en stram lättläst bearbetning av Malin Lindroth. Eva Edes suggestiva bilder förstärker det kusliga triangeldramat kring moren Othello, hans älskade Desdemona och den dubbelspelande Jago.
Othello är en pjäs som spelas om och om igen över hela världen. Den skrevs cirka 1604 och utspelas i Venedig.
