Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
På väg mot ofullkomlighetens pedagogik : mänsklighet och kosmopolitism under omprövning

På väg mot ofullkomlighetens pedagogik : mänsklighet och kosmopolitism under omprövning

Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2010. 270 sidor.

Nyskick. Kosmopolitismen som teori baserar sig på en paradoxal premiss, ett engagemang både för idén om en universell mänsklighet och för vikten av att respektera människors olikhet. I På väg mot ofullkomlighetens pedagogik kritiserar Sharon Todd den föreställning om människors inneboende "godhet" som ligger till grund för idén om en universell mänsklighet.

Boken ingår i serien Avancerade studier i pedagogik, som publicerar poststrukturell pedagogisk teori. Tonvikten ligger på etiska och politiskt filosofiska frågeställningar.

Sharon Todd är professor i pedagogik vid Stockholms universitet och Mälardalens högskola.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789147094165
Titel
På väg mot ofullkomlighetens pedagogik : mänsklighet och kosmopolitism under omprövning
Författare
Todd, Sharon
Förlag
Liber
Utgivningsår
2010
Omfång
270 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
148 x 210 mm
Vikt
352 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Kosmopolitismen som teori baserar sig på en paradoxal premiss, ett engagemang både för idén om en universell mänsklighet och för vikten av att respektera människors olikhet. I På väg mot ofullkomlighetens pedagogik kritiserar Sharon Todd den föreställning om människors inneboende ”godhet” som ligger till grund för idén om en universell mänsklighet, och undersöker hur även antagonism och motsättningar i mänsklig interaktion, inklusive dess konsekvenser i form av konflikt, våld och lidande, utgör en grundläggande sida av tillvaron i en pluralistisk värld. Boken driver tesen att det är de oundvikliga skillnaderna mellan människor som fungerar som drivkraft för våra etiska och politiska överväganden inom undervisning, utbildning och pedagogik.