Vetandets vägar - Perspektiv på universitet, vetenskap och utbildning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1994. 329 sidor.
Mycket gott skick.
paperback studentlitterAatur 500 g 1994 328 s kortsida 160mm tjocklek 18mm höjd 225mm använts som kurslitteratur fint skick dock lätt vekc på fram och bakpärm lätt smustfläck
ingår som del av paket av böcker inom vetenskapsteori
porto 62 kr kan avhämtas utanför mariestad utanför OBS FOREING CUSTOMERS PAYS IN ADVANCE OBS EXPENSIVE TO SEND ABROAD ca 140 kr
innehåll.
förord
1 vad är ett universitet?
2 akademiska studier och akademisk undervisning kännetecknande drag
3 idèer och tankestilar från thales till witgenstein
4 könsperspektiv och vetenskap
5 människan i sin omgivning
6 reflexioner kring högskoleutbildning och dess påverkanseffekter
Förlagsfakta
- ISBN
- 9144383215
- Titel
- Vetandets vägar - Perspektiv på universitet, vetenskap och utbildning
- Författare
- Sigbrit Franke - Leif Lindberg - Britta Lundgren - Bertil Mårtensson - Bo Sundin - Tage Sundström - Sverker Sörlin
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1994
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 478 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur har den akademiska utbildningen utvecklats och vilka är dess viktigaste uppgifter? Vad kännetecknar akademiska studier och akademisk undervisning? Vilka är vetenskapernas mål och medel? Hur samverkar den filosofiska och den vetenskapliga utvecklingen? Hur påverkar forskarens världsbild forskningsresultaten? Vilken betydelse har kön i vetenskapens värld? Har forskare och studerande ett särskilt ansvar för miljön och för att världens resurser används rättvist? Hur påverkas den studerande av akademisk utbildning?
Dessa och många andra frågor tas upp i denna bok i utbildnings- och vetenskapsfilosofi. Boken är resultatet av flera års försöksverksamhet vid Umeå universitet med en gemensam vetenskaplig grundkurs och ämnesöverskridande inslag i olika utbildningar. Den syftar till att vidga den studerandes perspektiv och bidra till en diskussion om den akademiska utbildningens och forskningens inriktning och etik.
