Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
  • Du måste vara inloggad för att kunna ställa en fråga till säljaren. Om du saknar inloggning, klicka på Skapa konto i topplisten. OBS! Frågeformuläret kan inte användas för beställning.
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik

Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik

Häftad bok. Natur & Kultur Akademis. 1 uppl. 2017. 207 sidor.

Nyskick. Detta är en handbok för dig som möter elever med autism och adhd. Författarna ger konkreta tips på hur du snabbt och enkelt kan göra anpassningar och möta de krav som Skolverket ställer. Med tydliggörande pedagogik kommer du hjälpa fler elever med autism och adhd att klara grundskolan och göra stor skillnad med små medel.

Elever med autism och adhd har ett annorlunda sätt att uppmärksamma och bearbeta kommunikation och information. Författarna beskriver pedagogiskt vilka ojämna funktionsförmågor som ligger bakom de olika reaktioner och svårigheter du kan se hos dina elever. Framförallt visar de hur du med enkla tekniker kan kompensera för nedsatta funktionsförmågor och dra nytta av elevernas styrkor

Tydliggörande pedagogik gör det som sker i skolan begripligt och hanterbart. Som lärare kan du spara både tid och energi i ditt arbete och göra skolan meningsfull för dina elever och bidra till högre måluppfyllelse.

Boken riktar sig till alla inom skolans värld såsom lärare i skola och fritidshem, speciallärare, specialpedagoger, elevhälsa, skolledare, fritidsledare och elevassistenter. Den passar allra bäst från förskoleklass till årskurs 9. Den är också särskilt utformad för att kunna utgöra ett underlag i kollegial handledning. Till boken finns en studiehandledning med checklistor som direkt kan kopplas till skolans systematiska kvalitetsarbete för tillgänglighet. Det är dags att låsa upp dörrarna till en tillgänglig skola!

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789127819047
Titel
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Författare
Sjölund, Anna
Förlag
Natur & Kultur Akademis
Utgivningsår
2017
Omfång
207 sidor
Bandtyp
Danskt band
Mått
151 x 211 mm Ryggbredd 12 mm
Vikt
350 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Autism och ADHD i skolan och tydliggörande pedagogik



I boken Autism och adhd i skolan – handbok i tydliggörande pedagogik förklarar författarna elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas i skolan och framför allt hur du med tydliggörande pedagogik kan anpassa undervisningen och skoldagen. Med tydliggörande pedagogik blir skolan begriplig, hanterbar och meningsfull. Tack vare enkla tekniker kan du kompensera för nedsatta funktionsförmågor och dra nytta av elevernas styrkor, så att dina elever kan nå kunskapsmålen.Det är dags att låsa upp alla dörrar och skapa en tillgänglig skola!



Autsism och adhd i skolan är en praktisk handbok är skriven för alla inom skolans värld, främst från förskoleklass till årskurs 9: lärare, speciallärare, personal inom elevhälsan, pedagoger på fritidshem och elevassistenter. Den kan med fördel även inspirera personal i gymnasieskolan och läsas av föräldrar.



Sagt om boken:




Bokens styrka ärde många exempel som ges och den fungerar bra som praktisk handbok för pedagoger. De olika strategier sompresenteras passar de flesta elever i skolan och kan ses som verktyg för att skapa en inkluderande lärmiljö som ärförutsägbar, tydlig och ger möjlighet till såväl energi och motivation som återhämtning. Ett angeläget avsnitt tarupp motivationens väsentliga betydelse för lärande och inspiration.



Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 2, 2018
Hur kan vi pedagoger arbeta för att skoldagarna ska vara begripliga, hanterbara och meningsfulla för alla elever? Boken Autism och ADHD i skolan - handbok i tydliggörande pedagogik - ger nödvändiga nycklar för att öppna även de dörrar med flest lås. Den ger konkreta exempel, övningar och tekniker även för oss som möter dessa elever i gymnasiet. Den inspirerar oss att ännu mer jobba för en skola som är tillgänglig för alla.

Joakim Blom, samordnare, Annica Svartserud, Specialpedagog och Anna Lindberg, lärare i svenska och engelska, Rudbecks AST- enhet.