Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Undervisningsteknologi

Undervisningsteknologi

Skinner inspirerades starkt av John B Watsons klassiska behaviorism och utvecklade sin egen variant, som han kallade instrumentell betingning. Han sökte bekräftelse på teorin genom mångåriga experiment med betingning av duvor och råttor. Det centrala i Skinners teori är att ett beteende förstärks om det genom yttre stimulering eller manipulation från omgivningens sida "belönas". Omvänt kan en yttre stimulering, t.ex. straff, försvaga ett givet beteende. Denna enkla teori ligger enligt Skinner till grund för all inlärning.
Norstedts Akademiska Förlag.2007.Häftad.211 sidor.Laminat.Format 21x13,5 cm.Vikt: 250 g.
Språk: Svenska.Absolut nyskick.Frakt och förpackning 30 kronor.(Sverige).

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9172978082
Titel
Undervisningsteknologi
Författare
Burrhus Frederic Skinner
Förlag
Norstedts Akademiska Förlag
Utgivningsår
2006
Omfång
211 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
135 x 21 mm Ryggbredd 12 mm
Vikt
253 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Burrhus Frederic Skinner (1904-1990) var amerikansk psykolog, kulturdebattör och författare. Han var professor vid Harvard University 1948-1974.

Skinner inspirerades starkt av John B Watsons klassiska behaviorism och utvecklade sin egen variant, som han kallade instrumentell betingning. Han sökte bekräftelse på teorin genom mångåriga experiment med betingning av duvor och råttor. Det centrala i Skinners teori är att ett beteende förstärks om det genom yttre stimulering eller manipulation från omgivningens sida "belönas". Omvänt kan en yttre stimulering, t.ex. straff, försvaga ett givet beteende. Denna enkla teori ligger enligt Skinner till grund för all inlärning.

Skinners inlärningsteori spelade under 1960-talet stor roll för utvecklingen av undervisningstekniker och programmerad undervisning i framför allt amerikanska skolor. Boken Undervisningsteknologi blev snabbt ett klassiskt inslag i undervisningslitteraturen. Snart blev dock Skinners psykologi kontroversiell och skarp kritik riktades mot hans mekanistiska syn på människans beteende.