Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Att testa barn och ungdomar : om testmetoder i psykologiska utredningar

Att testa barn och ungdomar : om testmetoder i psykologiska utredningar

Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2009. 279 sidor.

Nära nyskick. Riktigt bra faktabok om hur man får signaler från barn i olika åldrar. Det handlar mest om olika tekniker som är väl beprövade och satta i praktiken i skolor och omsorg. Det är ett mönster som är bra även som andra i barnens närhet att ha så att alla kan arbeta på ett konstruktivt sätt.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789127116924
Titel
Att testa barn och ungdomar : om testmetoder i psykologiska utredningar
Författare
Smedler, Ann-Charlotte
Förlag
Natur & Kultur Akademisk
Utgivningsår
2009
Omfång
279 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
157 x 234 mm Ryggbredd 24 mm
Vikt
600 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Att testa barn och ungdomar är en unik svensk grundbok i psykologisk testning och utredning av barn och ungdomar. Den är en uppdaterad och utökad version av klassikern Att testa barn.
Författarna förklarar i vilka sammanhang det kan vara aktuellt att testa barn och ungdomar, och går grundligt igenom relevant psykometri samt hur man väljer testmetod. Centrala test presenteras och granskas: utvecklings- och begåvningstest, specifika funktionstest och personlighetstest. Utifrån sin mångåriga erfarenhet beskriver författarna vad man ska tänka på i den praktiska testsituationen, hur man kan öva på testning och hur olika testresultat kan tolkas. I boken beskrivs även hur man återför utredningsresultat i skriftliga psykologutlåtanden och i samtal. Ett särskilt kapitel ägnas åt testning av barn med annan språklig och kulturell bakgrund. 
Test är hjälpmedel som kräver gedigna psykologiska kunskaper och kritiskt tänkande för att användas rätt. Författarna förespråkar därför en helhetssyn, och att testresultat måste vägas samman med all annan information om barnet eller tonåringen.
Boken riktar sig till studerande på psykologprogrammet och utbildningar inom neuropsykologisk testning, till yrkesverksamma psykologer samt andra som vill lära sig mer om psykologisk testning och utredning av barn och ungdomar.