Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Från utvecklingspsykologi till utvecklingsvetenskap

Från utvecklingspsykologi till utvecklingsvetenskap

Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2019. 136 sidor.

Nära nyskick. Lättare hanteringsslitage.
Försiktigt läst.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789151101224
Titel
Från utvecklingspsykologi till utvecklingsvetenskap
Författare
Sommer, Dion
Förlag
Gleerups Utbildning AB
Utgivningsår
2019
Omfång
136 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
Vikt
220 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Hur kan vi förstå barns utveckling och lärande i en värld som präglas av snabb förändring, globalisering och ett allt större inflytande från digitala medier? Länge dominerades forskningen om den mänskliga utvecklingen av ämnet utvecklingspsykologi. Så är det inte längre. Studiet av utveckling har blivit tvärvetenskapligt, och i dag utgörs kunskapen om barns och ungdomars utveckling och lärande av ett mångfacetterat fält som bättre kan beskrivas i termer av utvecklingsvetenskap.

Förskolan och skolan har till uppgift att förbereda barn inför framtiden. Men hur ska en framtidsförberedande förskola och skola se ut?  Denna bok är den första som presenterar utvecklingsvetenskap i Skandinavien. Med utgångspunkt i aktuell utvecklingsvetenskaplig forskning och teoribildning som syftar till att beskriva, förklara och främja barns utveckling och lärande i förskolan och skolan presenterar författarna en vision om den framtidsförberedande förskolan och skolan. Boken avslutas med en diskussion om hur forskare och professionella tillsammans kan gå från vision till handling och bygga en förskola och skola på vetenskaplig grund genom att ta utgångspunkt i interventionsforskning om förskolan och skolan.
 
Boken är fackgranskad och bearbetad av Sofia J Frankenberg, Stockholms universitet, som även är medförfattare till den svenska utgåvan.
Dion Sommer är professor i utvecklingspsykologi vid Psykologisk Institut, Aarhus Universitet, Danmark.
Sofia J Frankenberg är leg. psykolog och lektor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot förskolan vid Stockholms universitet.