Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Strategier mot mobbning. En praktisk handbok för lärare.

Strategier mot mobbning. En praktisk handbok för lärare.

Studentlitteratur 1996. Häftad, 186 sidor.

Nära nyskick. Denna bok ger en lättillgänglig och konkret beskrivning av ett stort antal åtgärder som förebygger och motverkar mobbning i skolan. Författarna redogör för hur man upptäcker mobbning och ger detaljerade anvisningar för hur skolans personal kan hantera problemen. De ger råd om hur lärare kan ta upp mobbning i undervisningen, hur man ingriper i mobbningssituationer och hur man steg för steg kan dra upp riktlinjer för hela skolan. Författarna är experter inom sina respektive områden, och alla åtgärder har testats av olika lärare på grundskolans alla stadier. Innehåll:1 Inledning 7
Vad handlar boken om? 7
Vad kan man uppnå? 9
Vad behövs? 10
2 Att förstå sig på mobbning 12
Sonia Sharp och Peter K Smith
Vad är mobbning? 12
Vilka blir följderna? 13
Hur vanligt är mobbning i skolan? Var sker mobbningen? 15 Vilka deltar? 15 För vem berättar eleverna om mobbning? 16 Vad anser eleverna om mobbning? 17
3 Hur tar man reda på om det förekommer mobbning på skolan? 18
Sonia Sharp, Tiny Arora, Peter K Smith och Irene Whitney
Enkäter 18
Att utforma en egen undersökning 23
Intervjuer 26
Sammanfattning 29
4 Utformning av strategier mot mobbning 33
Sonia Sharp och David Thompson
Vad går en strategi mot mobbning ut på? 33
Vad kan man uppnå med en övergripande strategi? 34
Hur lång tid tar det? 36
En modell för en helhetsinriktad strategi mot mobbning 37
Medvetandegörande 37
Konsultation 43
Från utkast till färdig plan 46
Kommunikation och genomförande 49
"Underhåll" och granskning 50
Sammanfattning 52
5 Att ta upp mobbning i undervisningen 54
Helen Cowie och Sonia Sharp
Kvalitetscirklar 55
Arbetssätt i kvalitetscirkeln 61
Att se till att kvalitetscirklarna fungerar bra 74
Rollspel och dramaövningar 78
Litteratur för diskussion och kreativ skrivning 88
Sammanfattning 94
6 Hur ska man reagera på mobbning? 95
Sonia Sharp, Helen Cowie och Peter K Smith
Gemensamt problem 96
Steg 1: Det första mötet 97
Steg 2: Uppföljning 105
Steg 3: Gruppmöte 105
En alternativ metod: "Ingens fel" 106
Träna upp självförtroendet 108
Sammanfattning 122
7 Hur man kan förhindra och åtgärda mobbning i utemiljön 123
Michael Boulton
Att förstå sig på mobbning i utemiljön 124
Rastvakter fyller en viktig funktion 127
Vuxnas kunskaper om mobbning 127
Förebyggande åtgärder 134
Att reagera på aggression och att lösa konflikter 136
Uppmuntra positivt beteende 141
Att förbättra lekarnas kvalitet 143
Bättre lek vid dåligt väder 145
Sammanfattning 146
8 Förbättring av skolmiljön kan motverka mobbning 147
Catherine Higgins
Skolans utemiljö och mobbning 147
Är utemiljön av dålig kvalitet? 147
Dålig miljö och dess effekter på mobbning 148
Vad innebär en bra skolmiljö? 150
Vilka kan effekterna bli av en förbättrad utemiljö? 150
Hur man kan förbättra utemiljön 151
Vikten av delaktighet 151
Steg 1: Starten 152
Steg 2: Informationsinsamling 153
Steg 3: Att besluta om vilka förändringarna ska b

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9144618212
Titel
Strategier mot mobbning
Författare
S Sharp - P Smith
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
1996
Omfång
186 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
300 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Denna bok ger en lättillgänglig och konkret beskrivning av ett stort antal åtgärder som förebygger och motverkar mobbning i skolan. Författarna redogör för hur man upptäcker mobbning och ger detaljerade anvisningar för hur skolans personal kan hantera problemen. De ger råd om hur lärare kan ta upp mobbning i undervisningen, hur man ingriper i mobbningssituationer och hur man steg för steg kan dra upp riktlinjer för hela skolan. Författarna är experter inom sina respektive områden, och alla åtgärder har testats av olika lärare på grundskolans alla stadier.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se