Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Gudar eller människor - den nordiska renässansen i svensk konst

Gudar eller människor - den nordiska renässansen i svensk konst

Nyskick. Atlantis. 1 uppl. 2012. 247 s. Inbunden med skyddsomslag. 217x140cm. 485 gram. Nära nyskick. Förlagsny. /Finns i Sthlm. Nyskick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789173535458
Titel
Gudar eller människor : den nordiska renässansen i svensk konst
Författare
Ingmar Stenroth
Förlag
Bokförlaget Atlantis
Utgivningsår
2012
Omfång
247 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
142 x 217 mm Ryggbredd 22 mm
Vikt
486 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Gudar eller människor? Frågan ställdes av den generation som var ung i Sverige under 1800-talets början. Att gestalta den fornnordiska gudavärlden och den äldsta historien blev ett sätt att stärka Sveriges sviktande självkänsla efter att Finland gått förlorat.
När Göthiska förbundet ordnade en konstutställning år 1818 deltog alla de tongivande konstnärerna: Bengt Erland Fogelberg, Johan Gustaf Sandberg och Carl Johan Fahlcrantz. Utställningen inledde en ny era i den svenska konsthistorien.
Det uppdrag som många av romantikens konstnärer tagit på sig kom att förvaltas av kommande generationer och den nordiska renässansen levde vidare ännu i slutet av 1800-talet, med Anders Zorn, Bruno Liljefors och Carl Larsson som de främsta utövarna. Striden om Carl Larssons aldrig godkända fresk Midvinterblot, ämnad för entréhallen på Nationalmuseum, blev en symbolisk slutpunkt för denna konst med dess klangbotten i natur, myt och saga. Men trots detta och modernismens långvariga hegemoni lever intresset för 1800-talets nationella konst vidare.