Kreativt kapital : om ledning och organisation i kulturella och kreativa näringar
Häftad bok. Volante. 1 uppl. 2013. 250 sidor.
Nyskick.
Förlagsnytt skick. Omslag och inlaga helt utan anmärkningar.
Beskrivning:
En aktuell och idérik introduktion till hur kreativitet organiseras i kultur- och designbranscher. Redaktörerna Stenström och Strannegård samlar fallstudier från 23 företag inom arkitektur, design, mode, film, reklam och måltidsindustrin — om hur man bygger hållbara organisationsmodeller med kreativt kapital i centrum. Perfekt för den som vill förstå hur kreativitet styrs och struktureras inom moderna kreativa näringar.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789187419065
- Titel
- Kreativt kapital : om ledning och organisation i kulturella och kreativa näringar
- Författare
- Stenström, Emma - Strannegård, Lars
- Förlag
- Volante
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 250 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 200 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- FÖRMÅGAN ATT TÄNKA NYTT har blivit allt viktigare. Kreativitet är en ekonomisk grundbult och en av tillväxtens viktigaste mekanismer. Dessutom står vi inför samhällsutmaningar som också kräver kreativa lösningar.
Problemet är att vår kunskap är begränsad om hur vi är kreativa på ett sätt som skapar hållbar ekonomisk tillväxt. Kan man bli kreativ på beställning? Kan kreativitet effektiviseras så att det skapas fler nya idéer, produkter och tjänster på mindre tid och med mindre resurser? Går det över huvud taget att förena effektivitet och organisation med kreativitet?
För att belysa dessa frågor presenterar den här boken fallstudier av 23 framgångsrika företag som har det gemensamt att deras verksamheter vilar på ett kreativt kapital. Företagen är såväl svenska som internationella och verkar inom arkitektur, design, film, mode, måltid och reklam.
