Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Känsliga bitar

Känsliga bitar

Häftad bok. Ord&visor förlag. 1 uppl. 2003. 397 sidor.

Mycket gott skick. Från baksidestexten:
"Lyssnar du till mig i kväll, lilla mor"? frågade Sven-Olof Sandberg i sin radioschlager 1927. Sången blev en succé och fick många efterföljare i hans repertoar av "känsliga bitar". Därmed hade Sandberg också initierat den sentimentala schlagern i Sverige. Sånger som denna, som i nostalgiska ordalag besjunger modern, barndomshemmet och hembygden kan tillsammans med vildmarksromantiska och svärmiska sånger ses som en egen undergenre i förhållande till schlagermusikens uppsluppna, dansanta huvudfåra. I variationer under 1900-talet har de tilltalat en bred och hängiven publik, men också angripits av den bildade eliten som ett slags populärmusikens hötorgskonst. På spaning efter vari det (i många bemärkelser) "känsliga" egentligen består undersöker litteraturvetaren Karin Strand dessa texter och deras kulturella sammanhang närmare. Sångerna studeras utifrån tre sångares repertoarer, sångare som med olika framtoning verkat inom genren: Sven-Olof Sandberg, Bertil Boo och Gösta "Snoddas" Nordgren.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK

Förlagsfakta

ISBN
9188675858
Titel
Känsliga bitar
Författare
Strand, Karin
Förlag
Ord&visor förlag
Utgivningsår
2003
Omfång
397 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
143 x 210 mm Ryggbredd 27 mm
Vikt
610 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Lyssnar du till mig i kväll, lilla mor? frågade Sven-Olof Sandberg i sin radioschlager 1927. Sången blev en succé och fick många efterföljare i hans repertoar av känsliga bitar. Därmed hade Sandberg också initierat den sentimentala schlagern i Sverige. Sånger som denna, som i nostalgiska ordalag besjunger modern, barndomshemmet och hembygden kan tillsammans med vildmarksromantiska och svärmiska sånger ses som en egen undergenre i förhållande till schlagermusikens uppsluppna, dansanta huvudfåra. I variationer under 1900-talet har de tilltalat en bred och hängiven publik, men också angripits av den bildade eliten som ett slags populärmusikens hötorgskonst. På spaning efter vari det (i många bemärkelser) känsliga egentligen består undersöker litteraturvetaren Karin Strand dessa texter och deras kulturella sammanhang närmare. Sångerna studeras utifrån tre sångares repertoarer, sångare som med olika framtoning verkat inom genren: Sven-Olof Sandberg, Bertil Boo och Gösta Snoddas Nordgren.