Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Konsolidering och expansion 1930-1954 : Bonniers - en mediefamilj

Konsolidering och expansion 1930-1954 : Bonniers - en mediefamilj

Albert Bonniers förlag 2002 (sv.originaluppl.), 477s. B/H=17,5x24,5. Vikt =1269g. Förlagsband med skyddsomslag (inbunden). Illustrerad i svart/vitt.

Nära nyskick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9100575427
Titel
Konsolidering och expansion 1930-1954
Författare
Sundin, Staffan
Förlag
Albert Bonniers Förlag
Utgivningsår
2002
Omfång
477 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
179 x 246 mm Ryggbredd 37 mm
Vikt
1280 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Bonnierkoncernen, Nordens största medieföretag, och dess ägarfamilj är av ständigt intresse i svenskt kulturliv och debatt. Detta är den andra volymen i en serie studier som belyser utvecklingen av den bonnierska affärerna under mitten av 1900-talet. Den sysslar specifikt med arbetet att lotsa det odiskutabelt ledande förlaget och Dagens Nyheter genom den politiskt oroliga tiden före och under andra världskriget, och att utveckla det 1929 förvärvade tidskriftsförlaget Åhlén & Åkerlund. Under perioden sker även två viktiga generationsskiften då den gamle seniorchefen Karl Otto Bonnier efterträds av sina söner och då dessas söner i sin tur tar vid. Det är också den tid då företaget av såväl politiska som journalistiska skäl förverkligar planerna på att starta kvällstidningen Expressen.Konsolidering och expansion är författad av Staffan Sundin, ekonomihistoriker från Göteborg och knuten till EHF, institutet för Ekonomisk Historisk Forskning vid Handelshögskolan i Stockholm. Hans doktorsavhandling, Från bokförlag till mediekoncern, rörde Bonniers förlags utveckling under åren 1909 till 1929. Nu har han fäst uppmärksamheten främst vid familjens sätt att balansera sin svåra roll som majoritetsägare i opinionsbildande medieföretag. Den fråga han ställer är hur Bonniers lyckades att samtidigt tillgodose ett vinstintresse och fritt låta författare och tidningsredaktioner komma till tals.