Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Utvecklingsmöjligheter för barn med avvikande hjärnfunktion : Neuropedagogi
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789127071599
Titel
Utvecklingsmöjligheter för barn med avvikande hjärnfunktion : Neuropedagogi
Författare
Susanne Freltofte
Förlag
Natur & Kultur
Utgivningsår
1999
Omfång
208 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
16 x 230 mm Ryggbredd 154 mm
Vikt
385 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Inom barnneuropsykologin söker man förstå sambandet mellan hjärnans organisation och den psykiska utvecklingen och funktionsnivån. Man visar hur skador/avvikelser i hjärnfunktionen påverkar barnets utveckling, beteende och relationer till omgivningen. Neuropedagogiken vill betona och bygga vidare på barnets starka sidor när olika delar av nervsystemet har skadats. Att söka pedagogiska vägar att stimulera och stödja barnet är en uppgift för många olika yrkeskategorier. I denna bok kombineras neuropsykologin och neuropedagogiken. Författaren Susanne Freltofte utgår från Alexander Lurias teoribildning inom hjärnforskningen. Hon beskriver nervsystemets utveckling och skador som återfinns hos barnet eller kan uppkomma, både under fostertid och efter födelsen. Boken utgår därmed inte från olika diagnoser utan i stället från hjärnans olika funktioner. Författaren beskriver generella problem som uppstår vid funktionsavvikelser. Utifrån sitt mångåriga arbete som klinisk psykolog föreslår Susanne Freltofte pedagogiska förhållningssätt vid mötet med dessa barn som vi kan återfinna både i den vanliga skolan och i särskilda undervisningsgrupper. Författaren lägger stor vikt vid att man som pedagog ska förstå barnens förutsättningar för inlärning. Det är mycket betydelsefullt att motivera och att ha tålamod. Det är barnens starka sidor man ska bygga vidare på. Boken riktar sig till studerande och yrkesverksamma inom barn- och ungdomsvård, habilitering och skola, däribland psykologer, läkare, specialpedagoger och lärare. Översättning Marika Hagelthorn
Susanne Freltofte är dansk leg psykolog, cand psych och specialist i barnneuropsykologi och handledning. Hon har tidigare varit verksam vid Rigshospitalet, Köpenhamn, och därefter vid olika skol- och socialförvaltningar. Har nu egen konsultverksamhet och håller bl a kurser i neuropedagogik för personal och föräldrar, handleder psykologer i diagnostisering och medverkar vid bedömningar av barn, liksom ger förslag till en lämplig individuell pedagogik.