Utbildningsvetenskap för förskolan
Inbunden bok. Natur & Kultur . 2011.
Gott skick.
Dekorerat kartonnage. Namnad. Något hundöra. Överstrykningspenna har använts.
Den populära Utbildningsvetenskap för förskolan ges nu ut i en helt omarbetad version med flera nyskrivna kapitel. Den uppdaterade boken är ett fortsatt bidrag till att formulera förskolans egen kunskapsbas och möter behovet av pedagogisk fördjupning.
Boken följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den är indelad i tre större sektioner:
Perspektiv på förskola och barndom
Lärande, demokrati och ämnesdidaktik
Förskola i dagens Sverige
Utbildningsvetenskap för förskolan är främst avsedd för studerande på förskollärarutbildningen och för fortbildning av förskollärare. Den riktar sig även till förskolechefer.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789127121119
- Titel
- Utbildningsvetenskap för förskolan
- Författare
- Sven Persson - Bim Riddersporre
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 278 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 622 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utbildningsvetenskap för förskolan följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den tar ett samlat grepp om vad utbildningsvetenskap kan bestå av och belyser frågor som: Hur påverkas verksamheten och dess personal av att förskolan nu fått en reviderad läroplan och blivit en egen skolform? Hur kan ett reflekterande utbildningsvetenskapligt synsätt ge stöd åt pedagogers arbete och därmed åt barns lärande i förskolan?
Utbildningsvetenskap för förskolan är indelad i tre större sektioner:
Perspektiv på förskola och barndom
Lärande, demokrati och ämnesdidaktik
Styrning och villkor
Efter en genomgång av förskolans utveckling och barndomens historiska framväxt följer ett flertal ämnesdidaktiska kapitel om demokrati, lek och språk, tidiga möten med skrift, naturvetenskap, matematik, historia och estetik. Avslutningsvis behandlas ledarskapets betydelse, arbetet kring dokumentation och bedömning samt förskolans fysiska miljö.
Utbildningsvetenskap för förskolan är främst avsedd för studerande på förskollärarutbildningen och för fortbildning av förskollärare. Den riktar sig även till rektorer och förskolechefer.