Transporter av frihetsberövade. SOU 2011:7
Häftad bok. Norstedts Juridik. 2011. 515 sidor.
Nära nyskick. ...............// Ett stort antal myndigheter utför i dag transporter av frihetsberö- vade personer. Kriminalvårdens transporttjänst har dock en nyckel- roll inom transportverksamheten, eftersom den inte bara transporterar personer som är placerade hos den egna myndigheten, utan även utför transporter av personer åt andra myndigheter. Det kan exem- pelvis gälla personer som är placerade på olika vårdinrättningar eller personer som ska transporteras till eller från Sverige. En transport som Kriminalvården utför för en annan myndighets räkning föregås ofta av att den myndighet som har ansvaret för personen ansöker om handräckning hos Polisen. För det ändamålet finns i olika för- fattningar bestämmelser som innebär att en polismyndighet i en sådan situation har skyldighet att lämna biträde åt myndigheten när en begäran om handräckning görs. Det förekommer att polismyndig- heten i ett sådant fall överlämnar verkställigheten av handräcknings- beslutet till Kriminalvården, som genomför transporten. Kriminal- vården transporterar även personer från och till polisarrester.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789138235263
- Titel
- Transporter av frihetsberövade. SOU 2011:7
- Författare
- Sverige. Utredningen om transporter av frihetsberövade personer
- Förlag
- Norstedts Juridik
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 515 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 818 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kriminalvården får ett tydligare och utökat ansvar för »polisiära» transporter!
I dagsläget finns det inte någon klar ansvarsfördelning mellan Polisen och Kriminalvården när det gäller transporter av frihetsberövade personer*. Här föreslås bl.a. att polismyndighetens resurser ska tas i anspråk endast då dess särskilda tvångsbefogenheter behövs (s.k. handräckning).
Innehåller också förslag om lagreglering av hur samarbetet mellan Polisen och Kriminalvården respektive de myndigheter som begär handräckning vid transporter ska fungera. Det gäller framför allt en uppmjukning av sekretessreglerna mellan myndigheterna, så att information om t.ex. psykiskt sjuka kan lämnas ut i syfte att minimera risker för skador. Dessutom ställs bl.a. krav på att de beställande myndigheterna vid behov medverkar med personal vid transporterna. *Personer i polisarrest, kriminalvårdsanstalt, häkte eller myndigheters förvar (t.ex. Migrationsverkets) samt omhändertagna för tvångsvård enligt LVM, LVU, LSU, LPT, LRV och LVM.