Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Sparka mot porten och storma! Gluntarne som teater.

Sparka mot porten och storma! Gluntarne som teater.

Inbunden bok. Gidlunds förlag. 1 uppl. 2009.

Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. 315 s. + planscher. Fåtal markeringar i blyerts.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK

Förlagsfakta

ISBN
9789178447725
Titel
Sparka mot porten och storma! : gluntarne som teater
Författare
Syréhn, Gunnar
Förlag
Gidlunds förlag
Utgivningsår
2009
Omfång
315 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
150 x 210 mm Ryggbredd 25 mm
Vikt
570 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Gluntarne, Gunnar Wennerbergs duettcykel om det uppsaliensiska studentlivet, är ett av det svenska 1800-talets idag mest levande verk. I Sparka mot porten och storma! gör sig Gunnar Syréhn till talesman för att Gluntarne först och främst bör betraktas som teater.

Duettsamlingens karaktär hänger bland andra faktorer samman med att den växte fram, inte som ett verk avsett för publicering, utan som en intim form för framförande inför Wennerbergs studentkamrater i juvenalernas krets.

Boken ger en fyllig social- och litteraturhistorisk bakgrund som sedan följs av grundliga diskussioner med dramaanalytiska förtecken. Dessutom undersöker författaren Gluntarnes ironiska dimension och deras genretillhörighet, och presenterar ett antal teatrala framföranden av duettsamlingen. Han argumenterar övertygande för Gluntarne som en syntes av högt och lågt inom litteratur och musik, liksom mellan det akademiska och det borgerliga och mellan finkultur och folklig kultur.

Sparka mot porten och storma! är ett uppslagsrikt arbete i gränslandet mellan litteratur, teater och musik. Gediget vetenskapligt men stilistiskt lättillgängligt beträder Gunnar Syréhn ny mark inom ett försummat forskningsområde.