Social kompetens och problembeteende i skolan - kompetensutvecklande och problemlösande arbete
fint skick
Författare:
Terje Ogden
Språk:
Svenska
Utgiven:
2003-03
Översättare:
Gunnel Wallgren
ISBN:
9789147051366
Förlag:
Liber
Upplaga:
1
Antal sidor:
304 sidor
Vikt:
425 gram
Terje Ogden ger här en översikt av den kunskap som i dag finns om problembeteende i skolan. En tillbakablick på de mest betydande teorierna inom området bildar bakgrund till en grundlig genomgång av nyare forskning och erfarenheter.
Författaren belyser temat på ett lösningsorienterat sätt och diskuterar hur man kan bidra till att förbättra och effektivisera skolans insatser. Han skriver med ett lättfattligt språk och ger många exempel för att förklara sina tankegångar
Begreppet "klassledning" är centralt i boken och beskriver hur lärarna, genom att stärka sin yrkeskompetens, kan bidra till att skapa en god miljö för lärande.
I boken betonas även den centrala ställning social kompetens har i skolans förebyggande arbete. Terje Ogden preciserar begreppets innehåll och beskriver hur skolan kan stimulera social inlärning, till nytta för både den enskilde eleven och hela klassen.
Boken vänder sig till lärare, liksom till studerande på lärarutbildning och kurser i pedagogik och psykologi
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789147051366
- Titel
- Social kompetens och problembeteende i skolan - kompetensutvecklande och problemlösande arbete
- Författare
- Ogden, Terje
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 425 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna lösningsorienterade bok om problembeteende i skolan ger läsaren en översikt över de mest betydande teorierna inom området och en grundlig genomgång av nyare forskning och erfarenheter.
Läs mer
Centralt i boken är begreppet ”klassledning” som beskriver hur lärarna, genom att stärka sin yrkeskompetens, kan bidra till att skapa en god miljö för lärande. I boken betonas även den centrala ställning som social kompetens har i skolans förebyggande arbete. Terje Ogden preciserar begreppets innehåll och beskriver hur skolan kan stimulera social inlärning, till nytta för både den enskilde eleven och hela klassen.
Om författarna
Terje Ogden är pedagog och forskare vid Universitetet i Oslo, samt professor i pedagogisk psykologi vid Senter for Atferdsforskning vid högskolan i Stavanger.