Kampen om samhällsreligionen : Dagens Nyheters djävulskampanj 1909
Häftad bok. Artos & Norma Bokförlag. 1 uppl. 2016. 316 sidor.
Nyskick.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789175807805
- Titel
- Kampen om samhällsreligionen : Dagens Nyheters djävulskampanj 1909
- Författare
- Thidevall, Sven
- Förlag
- Artos & Norma Bokförlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 156 x 231 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 530 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- 1909 var storstrejkens år, Sveriges dittills största arbetsmarknadskonflikt. Men det var något annat som detta år fick större utrymme i pressen: Dagens Nyheters så kallade djävulsstrid. Djävulsstriden var den första verkligt moderna presskampanjen i Sverige. Kampanjen blev den publicistiska framgång som tidningen behövde. Samtidigt innebar den något nytt i svensk kyrkohistoria. En teologisk fråga drevs nu på pressens arenor och villkor, i pressoffentligheten inte som tidigare på kyrkans egna arenor. För Dagens Nyheter visade sig kampanjen handla mer om kyrkans ställning i samhället än om den svåra frågan om ondskans problem. Djävulsstriden uppvisade mönster som förklarar Svenska kyrkans förändrade ställning i ett samhälle på väg in i det moderna. Pressen skaffade sig privilegiet att formulera problemen, på kyrkans bekostnad. På den kyrkliga sidan drog de kyrkliga företrädarnas ställningstaganden i debatten upp linjer som fortfarande har återverkningar. Djävulsstriden blev en del av dragkampen om det moderna svenska samhällets gemensamma religion, en kamp som fortsätter än i dag. Sven Thidevall är teologie doktor i kyrkohistoria, forskare och biskop, verksam i Örebro och Uppsala.
