Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Naturvetenskap i ett förskoleperspektiv

Naturvetenskap i ett förskoleperspektiv

Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2016. 200 sidor.

Nyskick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789140694669
Titel
Naturvetenskap i ett förskoleperspektiv
Författare
Thulin, Susanne
Förlag
Gleerups Utbildning AB
Utgivningsår
2016
Omfång
200 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 228 mm Ryggbredd 14 mm
Vikt
360 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I förskolans läroplan har ämnet naturvetenskap fått en framträdande plats. Men när förskolans lärare tillsammans med barnen ska göra naturvetenskap till praktik uppstår många frågor. Vad kan naturvetenskap förstås som? Hur kan uppdraget om naturvetenskap i förskolan realiseras? Hur kan barns erfarenheter och föreställningar mötas och tas tillvara och samtidigt utmanas till fördjupat lärande? Det finns inte ett sätt att göra detta, utan flera.
Den här boken erbjuder en mängd didaktiska perspektiv som berör såväl valet av innehåll som förhållningssätt och metoder grundade i beprövad erfarenhet och vetenskap.
Bokens syfte är att synliggöra, diskutera och utveckla kunskap om hur naturvetenskap som kunskapsområde i förskolan kan förstås och få sin praktiska utövning. I bokens olika kapitel ges både teoretiska och praktiska redskap som är användbara vid planering, genomförande, utvärdering och utveckling av innehållsområdet.
Bokens författare är lärare och forskare med förankring i både förskolläraryrket, barnforskningen och det naturvetenskapliga kunskapsområdet, och de är verksamma vid olika lärosäten och förskollärarutbildningar i Sverige.
Susanne Thulin (red.) är universitetslektor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad.
Annika Elm Fristorp är fil.dr i didaktik och har lång erfarenhet av pedagogiskt arbete inom naturvetenskap med barn.
Marie Fridberg arbetar som universitetslektor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad.
Laila Gustavsson är förskollärare och universitetslektor i pedagogiskt arbete och undervisar på lärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad.
Lena Hansson är biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad.
Agneta Jonsson är förskollärare och fil.dr i barn- och ungdomsvetenskap. Hon är anställd som lektor vid Högskolan Kristianstad.
Susanne Klaar är fil.dr i pedagogik och har en bakgrund som förskollärare och Ma/No-lärare 1–7.
Jonna Larsson har en bakgrund som förskollärare och arbetar i dag vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet.
Lena Löfgren är universitetslektor i fysikdidaktik vid Högskolan Kristianstad.
Andreas Redfors är docent och professor i fysik – inriktning fysikdidaktik.
Bodil Sundberg är fil.dr i biologi och arbetar vid Örebro universitet som lärarutbildare och forskare inom naturvetenskapernas didaktik.
Anna Vikström är universitetslektor i naturvetenskapligt lärande och utbildningsledare för förskollärar- och grundlärarprogrammen vid Luleå tekniska universitet.
Annika Åkerblom är fil.dr i pedagogik samt universitetslektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet.