ANDERS PETERSENS MÖRKRUM
Inbunden bok. –– FÖRLAGSNY! –– Tira Books. 2023. 128 sidor.
Nyskick.
–– FÖRLAGSNY! –– Se fler bilder! ––
I över trettiofem år har Anders Petersens fotolabb varit en knutpunkt för den typ av fotografi som man kan kalla subjektiv dokumentär. (själv är han motståndare till kategoriseringar)
• Här får vi ta del av hans tankar om varför man fotograferar, vi får en inblick i hur han framkallar och kopierar på analogt vis och vi får se en kollektion av hans bilder.
• Labbet har varit en bas för många andra fotografer som arbetat där som assistenter eller som hyrt in sig för att ha en plats att jobba på och för att möta andra kollegor i kreativa diskussioner. De berättar om sin syn på labbet och på Petersens arbete.
• I en tid när begreppet fotografi är på väg att betraktas som en tillfällig förströelse utan mål eller mening, en selfie, en rolig händelse eller en läcker maträtt. Då pågår ett slags motståndsarbete där nere i de uråldriga källarrummen i Gamla Stan i Stockholm.
• En av de som aldrig upphör att betrakta den stillastående svartvita fotografiska bilden som något angeläget, något man tvingas förhålla sig till, är Anders Petersen.
[A glimpse into Petersen's photo lab in Stockholm's Old Town accompanied by an interview, a selection of photos as well as stories from the lab by nine esteemed Swedish photographers.
"Here, in this part of Stockholm that once was the city's absolute centre, some of the streets bustle with tourists from around the world. But if you just turn a corner you can end up in inconspicuous alleyways where the sun seldom shines. At best you might meet someone taking out the trash or who is on their way to work.On an old wooden door is an unremarkable aluminium sign that reads 'Anders Petersen' in punched lettering. It has been there for thirty five years. Obvious marks on the door show that there have been several other signs there too. The door is ajar, as is usual when company is expected. I descend a grey painted, heavy-duty wooden stairway. Here, halfway below street level, it opens out into several small rooms and recesses. The walls are covered with shelving that holds files as well as old photographic-paper boxes marked 'Roxy', 'Elfie', 'Lothar', 'Ramona' and 'Holländske luffaren' while computer monitors sit on workbenches.A man in a black hood sits bent over one of the computers. Music fills the room.“You have to have good music playing when working in a photo lab”, says Anders Petersen with a welcome, inviting me in to one of the larger rooms. Here, two walls are covered with photographs pinned up while small prints from a commercial photo-lab lie in long rows. On another wall are a few 30 x 40 cm enlargements in various versions. Furnishings consist of a small round table and a long couch set against one of the walls, along with a large armchair in worn-out red leather."]
–– GLÖM INTE ATT TITTA PÅ ALLA MINA ANDRA BÖCKER! –– Samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer! (Gäller inom Sverige)
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789198606874
- Titel
- Anders Petersens mörkrum
- Författare
- Arvidson, Tommy
- Förlag
- Tira Books
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 240 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 570 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I över trettiofem år har Anders Petersens fotolabb varit en knutpunkt för den typ av fotografi som man kan kalla subjektiv dokumentär. (själv är han motståndare till kategoriseringar)
Här får vi ta del av hans tankar om varför man fotograferar, vi får en inblick i hur han framkallar och kopierar på analogt vis och vi får se en kollektion av hans bilder.
Labbet har varit en bas för många andra fotografer som arbetat där som assistenter eller som hyrt in sig för att ha en plats att jobba på och för att möta andra kollegor i kreativa diskussioner. De berättar om sin syn på labbet och på Petersens arbete.
I en tid när begreppet fotografi är på väg att betraktas som en tillfällig förströelse utan mål eller mening, en selfie, en rolig händelse eller en läcker maträtt. Då pågår ett slags motståndsarbete där nere i de uråldriga källarrummen i Gamla Stan i Stockholm.
En av de som aldrig upphör att betrakta den stillastående svartvita fotografiska bilden som något angeläget, något man tvingas förhålla sig till, är Anders Petersen.
Tommy Arvidson
