-
Bedömning som utvecklar : möjligheter och utm...
Häftad bok. Lärarförlaget. 1 uppl. 2015. 182 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198176278
- Titel
- Bedömning som utvecklar : möjligheter och utmaningar i ett formativt förhållningssätt
- Författare
- Lena Vestlin - Annelie Drewsen - Anna-Karin Hallonsten - Hasse Hedström - Carl-Magnus Höglund - Kristina Karlberg - Johanna Ulrika Orre - Tora Villanueva Gran
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 182 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 146 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- På senare år har formativ bedömning, eller bedömning för lärande, lyfts fram som en möjlig väg för att höja resultaten i den svenska skolan. Men vad innebär det förhållningssättet? Räcker det med att använda några enkla tekniker i klassrummet? Eller handlar det om att byta perspektiv och låta elevernas behov styra undervisningen?
I den här reportageboken berättar lärare och elever om hur de arbetar med kontinuerlig bedömning av elevernas lärande. Skol- och utvecklingsledare som infört arbetssättet delar med sig av sina erfarenheter och forskare bidrar med aktuella rön.
Klassrumsreportagen är hämtade från högstadiet och gymnasiet. Intervjuerna med forskare och experter ger däremot infallsvinklar på det övergripande förhållningssättet, som är relevant för alla årskurser och ämnen.
Anders Jönsson, biträdande professor vid Högskolan Kristianstad, har skrivit inledningen.
Boken vänder sig till lärare i grund- och gymnasieskolan samt till skolledare och lärarstudenter.
Inspirerande läsning om formativ bedömning ges i denna bok. Du får många bra och tydliga exempel på vad formativ bedömning är utifrån erfarenheter från olika lärare och skolor. För att bli en framgångsfaktor krävs att arbetssättet förankras i skolledningen och att det görs utrymme för kollegiala samtal. Då kan det bli bedömning som utvecklar och som gör att eleven tar makten över sitt lärande.
Ros-Marie Bengtsson högstadielärare i Ma, NO och Teknik
I boken får jag som rektor stöd i hur jag kan tänka långsiktigt och implementera professionsutveckling. Ett stort plus är att klassrumsreportagen är hämtade ur både grundskolans senare år och gymnasiet, det ger ett bredare perspektiv samt en tillhörighet för läsaren. Boken ger en bra grund till kompetensutveckling både för skolledare och lärare i arbetet med bedömning, i att vända tänket .
Ann-Charlotte Gavelin Rydman, rektor (gy)
Innehåll
Förord
Inledning: Formativ bedömning för elevernas skull (Anders Jönsson)
De fokuserar på målet (Tora Villanueva Gran)
SO på Gunnesboskolan i Lund
Exit pass som styr undervisningen (Lena Vestlin)
Matematikundervisning och pilotstudie i Umeå
Kamratbedömning ger kritisk blick (Carl-Magnus Höglund)
Engelska på Fridaskolan i Göteborg
Här skapar eleverna facit (Anna-Karin Hallonsten)
Fysik på Tekniska gymnasiet i Stockholm
Möjligheter och begränsningar (Lena Vestlin)
Magnus Levinsson, Göteborgs universitet
Att skapa motivation för lärande (Lena Vestlin)
Christian Lundahl, Örebro universitet
Bedömning en inkluderande process (Lena Vestlin)
SO och specialpedagogik på Täby Enskilda Gymnasium
Frågor som skapar aktivitet (Hasse Hedström)
NO på Rålambshovsskolan i Stockholm
Det krävs tid och tålamod (Carl-Magnus Höglund)
Anders Holmgren, Lin Education/Borås stad
Lärdomar för livet är målet (Johanna Ulrika Orre)
Idrott och hälsa på Almåsgymnasiet i Borås
Kollegialt lärande lägger grunden (Carl-Magnus Höglund)
Helen Timperley, University of Auckland
Rektorn skapar förutsättningarna (Lena Vestlin)
Teacher Learning Communities (TLC-grupper) på Tungelsta skola i Haninge
Sigtuna satsar på språkutveckling (Annelie Drewsen)
SO på Valstaskolan och Sigtunaboxen
Att bedöma lärande i estetiska ämnen (Kristina Karlberg)
Olle Zandén, Linnéuniversitetet
Betyg och bedömning (Lena Vestlin)
Alli Klapp, Högskolan Kristianstad, Göteborgs universitet och University of Columbia
Litteratur
Ytterligare redaktörer: Vestlin, Lena
Ytterligare författare: Vestlin, Lena
Ytterligare författare: Drewsen, Annelie
Ytterligare författare: Hallonsten, Anna-Karin
Ytterligare författare: Hedström, Hasse
Ytterligare författare: Höglund, Carl-Magnus
Ytterligare författare: Karlberg, Kristina
Ytterligare författare: Orre, Johanna Ulrika
Ytterligare fotografer: Meyer, Linus
Ytterligare fotografer: Lindblad, Eva
Ytterligare fotografer: de Loisted, André
Ytterligare fotografer: Gunséus, Johan
Ytterligare fotografer: Abel, Erik
Ytterligare fotografer: Hedström, Hasse
Ytterligare fotografer: Sigge, Anna
Ytterligare fotografer: Carlsson, Jerry
Ytterligare fotografer: Claesson, Staffan
Ytterligare fotografer: Zandén, Inger
Ytterligare författare: Villanueva Gran, Tora
Ytterligare designers: Meyer, Linus
Ytterligare illustratörer: Parik, Maimi
Ytterligare illustratörer: Lingensjö, Mari
Lärarförlaget 1 9789198176278 -
Kunskap, språk och identitet : att undervisa...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2013. 160 sidor.
Hyggligt skick. Illustrerad. Inga understrykningar eller anteckningar. Lite buckligt exemplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198084917
- Titel
- Kunskap, språk och identitet : att undervisa flerspråkiga elever i F-6
- Författare
- Kaya, Anna
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kunskap, språk och identitet att undervisa flerspråkiga elever i F 6
Lena Vestlin (red). Mjuka pärmar, 160 sidor, ett fyrtiotal färgbilder.
Hur kan skolan stötta, så att fler elever når målen? Lgr 11 visar att lärare behöver arbeta språk- och kunskapsutvecklande i alla ämnen, men hur gör man det i praktiken?
Att förändra sitt arbetssätt kräver kompetensutveckling och är inte gjort i en handvändning. Men många forskare och skolor kan berätta om förhållningssätt som fungerar och som även gynnar elever med svenska som modersmål.
I den här reportageboken delar lärare, skolledare, forskare och experter med sig av sin kunskap och erfarenhet. För att visa hur grunden kan läggas i de tidiga skolåren är de flesta exempel hämtade från årskurs F 6, men förhållningssätten är lika relevanta för andra årskurser och skolformer.
Anna Kaya, lärare i svenska som andraspråk och medarbetare vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk, har medverkat som rådgivare.
Boken vänder sig till alla lärare, speciallärare, specialpedagoger, skolledare och lärarstudenter som möter flerspråkiga elever.
Innehåll:
Förord
Inledning: Språk är nyckeln till skolframgång / Anna Kaya
Annas bilder utvecklar begreppen / Lena Vestlin
De hittar språket med sin egen modell / Tora Villanueva Gran
Genrepedagogiken fångar upp eleverna / Karin Björkman
Mallad matematik / Linus Hellerstedt
Börja tidigt med NO-texter / Karin Björkman
Vidgade perspektiv viktiga för elevens självbild / Lena Vestlin
Dialogmöten och samarbetsläxor engagerade föräldrarna / Lena Vestlin
Landningar ska ge barnen bästa möjliga start / Annika Claesdotter
Pedagogisk kartläggning fångar upp förmågor / Lena Vestlin
Modersmål på distans / Annika Claesdotter
Bedömning för lärande på flera plan / Lena Vestlin
Ett steg i taget / Tora Villanueva Gran
Inkluderande språkutveckling visar vägen / Lena Vestlin
Kommunen som satsat på språkutveckling / Lena Vestlin
Prata först och läsa sedan / Helene Lumholdt
Bloggar ger eleverna makt över språket / Tora Villanueva Gran
Fotografer: Andy Prhat, Joakim Roos, Camilla Lundberg, Christian Andersson, Johannes Frandsen, Henrik Witt, Marc Femenia, Britt Mattsson, Frida Sjögren, Marie Bonnevier, Pelle Hybbinette, Ulla-Carin Ekblom, Sandra Qvist.
Lärarförbundets förlag 1 9789198084917
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn