Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola

Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola

Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2014. 326 sidor sidor.

Mycket gott skick. Överstruken namnteckning på främre pärms indida. Vikt hörn nertill på två inledande sidor

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789147114108
Titel
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
Författare
Trageton, Arne
Förlag
Liber
Utgivningsår
2014
Omfång
326 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
170 x 240 mm Ryggbredd 16 mm
Vikt
634 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I denna bok presenterar Arne Trageton en ny syn på den första läs- och skrivinlärningen. Tala, lyssna, skriva och läsa kopplas tätare samman med datorn som ett centralt verktyg. Boken bygger på ett treårigt forskningsprojekt där elever i 14 klasser från fyra nordiska länder deltagit.
Med många konkreta exempel på barnens arbeten beskriver författaren sina tankar om hur datorn kan ersätta pennan och om hur den långa traditionen av läs- och skrivinlärning istället kan vändas till skriv- och läslärande.
40 års forskning visar att för 4–7-åringar är skrivning lättare än läsning och datorn gör skriv- och läsprocesserna enklare. I enlighet med internationell forskning visade det sig att datorklasserna skrev bättre och längre texter än klasserna som skrev för hand.
Många lärare, inte minst i Sverige, har sedan den första upplagan kom praktiserat och vidareutvecklat ASL. Denna reviderade upplaga tar sin utgångspunkt i LGR11. Nya kapitel om förskolan och klass 3–6 utvidgar fältet och den senaste skriv- och läsforskningen är inarbetad i teorikapitlen. www.arnetrageton.no förstärker boken med videoinspelningar, textsamlingar och artiklar.
Boken är främst riktad mot lärarstuderande och praktiserande lärare men även föräldrar, skolledare, och skolpolitiker kan ha glädje av den.
Om författaren
Arne Trageton har varit forskare och pedagog i 33 år vid högskolan Stord/Haugesund i Norge.
Översättare: Björn Nilsson