Etik & Organisationskultur. Att skapa en gemensamn värdegrund
Svenska Förlaget. Första uppl. andra tryckningen 2001. 318 s. Förlagets gröna klotband med skyddsomslag. 21,6x13,8cm. 559 gram.
Nära nyskick. Överstryken namnteckning övrst på främre pärmens insida. I övrigt nyskick.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9177385403
- Titel
- Etik & Organisationskulturer - Att skapa en gemensam värdegrund
- Författare
- Claes Trollestad
- Förlag
- Telegram Bokförlag
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 144 x 215 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 560 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilka är människans drivkrafter? Vilka drivkrafter har våra företagsledare? Är det moraliskt rätt att påverka individens personliga värderingssystem mot att bli mer konformt med det gemensamma?
Dessa frågor ställer författaren teologie doktor och knuten till Centrum för etik och ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm för att komma fram till om det är möjligt att i företag och organisationer skapa en gemensam värdegrund. I sin slutsats besvarar han frågan med ja. Det är inte bara möjligt. Det kan dessutom få positiva effekter på organisationens förmåga att lösa sitt uppdrag. Dock krävs respekt för både ledarnas och medarbetarnas personliga integritet och autonomi.
Claes Trollestad har i tre år studerat svenska organisationers ambitioner att skapa gemensamma värderingar. Förutom redovisade fakta får vi ta del av många kloka tankar om människosyn, mening, motivation, lojalitet.
