Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Betalning mot faktura
  • Inrikes enhetsfrakt 62 kr oavsett vikt och antal artiklar från samma säljare och i samma kundvagn.
Förskolan – barns första skola
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9144042221
Titel
Förskolan – barns första skola
Författare
Ulla Mauritzson - Siv Benn - Siv Anstett - Camilla Öhberg - Elisabeth Doverborg - Anette Emilson - Lise-Lotte Bjervås - Roger Säljö - Elisabeth Björklund - Annika Elm Fristorp - Camilla Björklund - Jan Rodin
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2003
Omfång
200 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
360 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola.Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken.Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken.Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Ytterligare redaktörer: Pramling Samuelsson, Ingrid
Ytterligare författare: Doverborg, Elisabeth
Ytterligare författare: Mauritzson, Ulla
Ytterligare författare: Anstett, Siv
Ytterligare författare: Benn, Siv
Ytterligare författare: Öhberg, Camilla
Ytterligare redaktörer: Johansson, Eva
Ytterligare författare: Bjervås, Lise-Lotte
Ytterligare författare: Emilson, Anette
Ytterligare författare: Säljö, Roger
Ytterligare författare: Björklund, Elisabeth
Ytterligare författare: Elm Fristorp, Annika
Ytterligare författare: Björklund, Camilla
Ytterligare författare: Rodin, Jan