Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Lektionsdesign : en handbok

Lektionsdesign : en handbok

Häftad bok. Gothia Fortbildning AB. 1 uppl. 2019. 160 sidor.

Nyskick. Helt ny, oläst

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789177411215
Titel
Lektionsdesign : en handbok
Författare
Wallberg, Helena
Förlag
Gothia Kompetens
Utgivningsår
2019
Omfång
160 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
148 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
Vikt
270 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Lektionsdesign – en handbok
Författaren Helena Wallberg vill ersätta ordet lektionsplanering med lektionsdesign. Planering för tankarna till en färdig produkt, ett lektionsupplägg som eleverna ska ta emot. Design sätter processen i centrum och kan leda oss till insikten att upplägget av en lektion bör omfatta så mycket mer än bara innehåll och uppgifter kopplade till kursplanen.
Handboken ger konkreta tips, idéer och aktiviteter för en design som möjliggör en undervisning som möter olikheter samtidigt som den främjar delaktighet. Den ger också verktyg och reflektioner som kan användas i det kollegiala lärandet.
Boken går tydligt igenom lektionsdesignens alla faser och ägnar även ett kapitel åt det kollegiala lärandet.
I stället för att göra olika speciallösningar för att få med alla elever kan en differentierad undervisning hjälpa oss att hantera ibland motstridiga krav på undervisningen. Det innebär att redan från början organisera arbetet i klassrummet efter den verklighet vi möter. Genom att vara tydliga, klargöra våra förväntningar för eleverna och erbjuda flera olika sätt att ta sig an en uppgift får alla elever oavsett förutsättningar, en chans att lära.
Helena Wallberg är gymnasielärare engelska och franska, fil.mag. i specialpedagogik och författare till böckerna Formativ bedömning praktiken – från förmedling till förståelse, Återkoppling för utveckling – från förmedling till handledning och Att sätta betyg – en berättelse från ett kollegierum.