Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Medelvägens estetik : Sverigebilder i USA. Bd 1 - 2

Medelvägens estetik : Sverigebilder i USA. Bd 1 - 2

Inbunden bok. Gidlunds förlag. 2009. 970 sidor.

Gott skick. Skyddsomslag i gott skick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789178447732
Titel
Medelvägens estetik : Sverigebilder i USA. Bd 1 - 2
Författare
Werner, Jeff
Förlag
Gidlunds förlag
Utgivningsår
2009
Omfång
970 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
160 x 220 mm Ryggbredd 60 mm
Vikt
1930 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Socialistiska, svårmodiga, suputer? Eller sparsmakade esteter som förverkligat ett modern designat folkhem? Vi har föreställningar även om länder vi aldrig besökt. Fördomar om folkslag vi aldrig träffat. Få amerikaner har besökt Sverige, men många har en åsikt om landet och dess befolkning. Den kan handla om syndiga blondiner, säkra bilar eller själfulla Bergmanfigurer. Medelvägens estetik undersöker bilden av Sverige och svenskar i USA och hur den formats av film, fotografi, bildkonst, design, reklam och arkitektur under mer än 300 år. Det är en studie i två delar som tar oss från de första timmerstugorna, byggda av svenska bosättare i Delaware på 1600-talet, till nutidens "svenska" varumärken som Volvo och Absolut.

I den första delen hör Anders Zorn, Gunnar Asplund och fenomenet Swedish Modern - bildkonst, arkitektur och design - till det som ingående studeras i bland annat ljuset av föreställningar om den nordiska rasen, det svenska hantverkskunnandet och den svenska medelvägen mellan kommunism och kapitalism.

Den andra delen inleds med den mest kände av alla nordbor: vikingen. Andra kapitel undersöker bland annat de "svenska" bilmärkena Volvo och Saab, svensk film och "svenskar" på film. "Svenska" småstäder i Mellanvästern och "svenska" miljöer på IKEA-varuhus blir också föremål för granskning.

Jeff Werner är forskningsledare vid Göteborgs konstmuseum och lektor i konstvetenskap vid Högskolan på Gotland. Detta arbete genomfördes till stora delar under hans tid som gästforskare vid University of Kansas 2001-2003 och gästlärare vid University of Minnesota 2005-2006.