Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Retro Vertex Bunker
Retro Vertex Bunker Retro Vertex Bunker Retro Vertex Bunker

Retro Vertex Bunker

Inbunden bok. Global Image Stockholm. 1 uppl. 2011. 180 sidor.

Nära nyskick. Den här bokboxen är en tillbakablick på 30 års fotografiskt arbete genom den del som fått namnet ”Retro”. Den andra har fått titeln ”Vertex” och är ett slags mentalt och vasst fokus på samtiden efter folkhemmets nedmontering. Den tredje delen i bokboxen benämns ”Bunker” och innehåller bilder från en resa till några av det här landets fängelser, en bildsvit som mer än en gång ställer vår traditionella bild av fängelsevärlden på huvudet. Samtliga bilddelar är tryckta i 6-färgers digitaltryck på syrafritt papper och utgör ett konstfärdigt bokverk i sig. Varje del innehåller även en essä, i ”Retro” skriven av Hans Hedberg, i ”Vertex” av Niclas Östlind och i ”Bunker” av Michel Foucault.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789163393525
Titel
Retro Vertex Bunker
Författare
Westerlund, Sven
Förlag
Global Image Stockholm
Utgivningsår
2011
Omfång
180 sidor
Bandtyp
Board book
Mått
280 x 225 mm Ryggbredd 28 mm
Vikt
1350 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Citat från Niclas Östlinds essä "Om skärningspunkten mellan motiv och fotografi."

På ett för den topografiska genren kännetecknande sätt sker det ingenting särskilt i Sven Westerlunds arbeten och denna händelselöshet skapar en specifik estetisk kvalitet. I sin vardaglighet vilar något overkligt över platserna som han skildrar. Kanske är det kontrasten mellan motivets anspråkslöshet och en kombination av omsorgsfullt iakttagande och teknisk förfining som ger upphov till känslan av främlingskap. Byggnader och områden som dessa brukar annars inte ägnas någon större uppmärksamhet. När bilderna betraktas tillsammans blir materialets melankoliska ton allt starkare. Denna stämning är paradoxalt nog mest påtaglig när motivet badar i ett intensivt vitt ljus. Människorna som rör sig över stormarknadens ödsliga parkeringsplats är för alltid frysta på väg mellan bilen och kundvagnarna. Skräpet som har virvlat runt och fastnat i buskar eller ligger utspritt i väggrenar och refuger – till hälften dolt i damm och fjolårsgräs – tycks spegla ett kollektivt mentalt tillstånd. Den utmattningsdepression som smygande breder ut sig och gör sig mer och mer påmind.
Men effekten av gestaltningen är också en annan. Blicken styrs metodiskt mot bildens inre egenskaper. Mot kamerans utsnitt och perspektiv, mot spelet mellan mörkt och ljust, mot de knivskarpa detaljerna och återgivningen av ytornas skilda beskaffenheter. Här träder sociala, ekologiska och andra aspekter tillbaka för fascinationen inför fotografens förmåga och mediets möjligheter. Beroende på var tyngdpunkten i betraktandet läggs betonas skilda aspekter – kontextuella eller essensialistiska – och i en viss mening överskrider fotografin gränsen mellan verklighet och bild, men också mellan estetik och politik.