Den underjordiska järnvägen (lättläst)
Inbunden bok. Vilja förlag. 1 uppl. 2021. 184 sidor.
Nära nyskick. Finns i antikvariatet
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789179710385
- Titel
- Den underjordiska järnvägen (lättläst)
- Författare
- Whitehead, Colson
- Förlag
- Vilja förlag
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 141 x 222 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Cora lever ett svårt liv som slav på en bomullsplantage i amerikanska södern. Caesar, som också är slav, föreslår att de ska rymma tillsammans. Cora säger motvilligt ja.
Nu börjar Coras kamp för att bli fri. Hon flyr från stat till stat via en underjordisk järnväg. Den onde slavjägaren Ridgeway är henne på spåren. Han vill krossa henne och järnvägen som gjort flykten möjlig.
I verkligheten var den underjordiska järnvägen ett nätverk som skyddade och hjälpte slavar. I boken har den tagit formen av en riktig järnväg. Genom Coras resa mot friheten berättas slaveriets historia, men även Amerikas. Cora får möta mycket grymhet på vägen, men också godhet och stor mod.
Hanna Wallsten har bearbetat boken till lättläst.
