-
Världsbilder : Synen på människa, samhälle, n...
Inbunden bok. Wahlström & Widstrand. 1988. 203 sidor.
Mycket gott skick. W&W. 1988. 203 s. Inbunden.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789146156253
- Titel
- Världsbilder : Synen på människa, samhälle, natur
- Författare
- Gustavsson, Bernt
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1988
- Omfång
- 203 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 142 x 218 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 396 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Synen på människan, samhälle, natur. Bernt Gustavssons bok handlar om synen på människan, samhället och naturen, såsom vi möter den i åskådningar och ideologier. Bokens tre första avdelningar behandlar dessa tre teman, den fjärde tar upp diskussionen på 1980-talet om den västerländska kulturens kris. Boken ger en orientering i utbudet av skilda läror och åskådningar. Författaren använder perspektiv och infallsvinklar som går utöver den traditionella ämnesindelningen. De stora filosofiska riktningarna, de olikka ideologierna och de stora namne tas upp.
Wahlström & Widstrand 9789146156253 -
Kunskapsfilosofi
Inbunden bok. Wahlström & Widstrand. 2000. 264 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146176489
- Titel
- Kunskapsfilosofi
- Författare
- Gustavsson, Bernt
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 264 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 144 x 216 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 383 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ordet - kunskap - används flitigt idag, till exempel i skoldebatten eller när politiker presenterar sina visioner. Men vad lägger vi in i ordet? Vad består kunskap av? Här diskuteras tre kunskapsformer: den vetenskapliga, den praktiska och den etiska och politiska kunskapen. Frågan belyses historiskt och filosofiskt. Utgångspunkten är att kunskap bärs av människor. Bernt Gustavsson är idéhistoriker och forskare i Linköping och har skrivit flera böcker om kunskap och bildning.
Wahlström & Widstrand 9146176489 -
Utbildningens förändrade villkor - nya perspe...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2009. 224 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147093304
- Titel
- Utbildningens förändrade villkor - nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati
- Författare
- Gustavsson, Bernt
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författaren granskar utifrån en rad tendenser i samhällsutvecklingen vad de centrala begreppen kunskap, bildning och demokrati innebär i dagens utbildningsretorik och praktik. Är det möjligt att fortsätta hävda universella värden i eurocentrisk mening i en allt mer mångskiftande värld? Ska vi snarare se humanismens och demokratins värden som partikulära företeelser, inte angelägna eller nåbara för alla människor? Är det möjligt att fortsätta tala om utvecklade kunskapsdimensioner och bildningstankar förankrade i historien i en tid då teknik, ekonomi och globaliseringsprocesser ritar om vår världsbild och verklighet?
Läs mer
Med hjälp av samtida tänkare och forskare söker författaren en farbar väg mellan det universella och det partikulära. Utbildningens förändrade villkor måste innebära att mångfald och grundläggande mänskliga rättigheter är möjliga att förena. Läsaren får följa med på en upptäcktsresa genom pedagogisk filosofi och genom samtiden, i sökandet efter en utbildning som lyckas försvara rättigheten till kunskap, bildning och demokrati för alla människor.
Om författarna
Bernt Gustavsson är professor i Pedagogik och demokrati vid Örebro universitet.
Bernt Gustavsson ger sina perspektiv på vad begrepp som kunskap, bildning och demokrati innebär i dagens samhälle. (UR, 2010)
Liber 1 9789147093304 -
Utbildningens förändrade villkor - nya perspe...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2009. 224 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147093304
- Titel
- Utbildningens förändrade villkor - nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati
- Författare
- Gustavsson, Bernt
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författaren granskar utifrån en rad tendenser i samhällsutvecklingen vad de centrala begreppen kunskap, bildning och demokrati innebär i dagens utbildningsretorik och praktik. Är det möjligt att fortsätta hävda universella värden i eurocentrisk mening i en allt mer mångskiftande värld? Ska vi snarare se humanismens och demokratins värden som partikulära företeelser, inte angelägna eller nåbara för alla människor? Är det möjligt att fortsätta tala om utvecklade kunskapsdimensioner och bildningstankar förankrade i historien i en tid då teknik, ekonomi och globaliseringsprocesser ritar om vår världsbild och verklighet?
Läs mer
Med hjälp av samtida tänkare och forskare söker författaren en farbar väg mellan det universella och det partikulära. Utbildningens förändrade villkor måste innebära att mångfald och grundläggande mänskliga rättigheter är möjliga att förena. Läsaren får följa med på en upptäcktsresa genom pedagogisk filosofi och genom samtiden, i sökandet efter en utbildning som lyckas försvara rättigheten till kunskap, bildning och demokrati för alla människor.
Om författarna
Bernt Gustavsson är professor i Pedagogik och demokrati vid Örebro universitet.
Bernt Gustavsson ger sina perspektiv på vad begrepp som kunskap, bildning och demokrati innebär i dagens samhälle. (UR, 2010)
Liber 1 9789147093304 -
Utbildningens förändrade villkor - nya perspe...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2009. 224 sidor.
Nära nyskick. Trådhäftad 8:o. Namnteckning på titelbladet. annars i helt nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147093304
- Titel
- Utbildningens förändrade villkor - nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati
- Författare
- Gustavsson, Bernt
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författaren granskar utifrån en rad tendenser i samhällsutvecklingen vad de centrala begreppen kunskap, bildning och demokrati innebär i dagens utbildningsretorik och praktik. Är det möjligt att fortsätta hävda universella värden i eurocentrisk mening i en allt mer mångskiftande värld? Ska vi snarare se humanismens och demokratins värden som partikulära företeelser, inte angelägna eller nåbara för alla människor? Är det möjligt att fortsätta tala om utvecklade kunskapsdimensioner och bildningstankar förankrade i historien i en tid då teknik, ekonomi och globaliseringsprocesser ritar om vår världsbild och verklighet?
Läs mer
Med hjälp av samtida tänkare och forskare söker författaren en farbar väg mellan det universella och det partikulära. Utbildningens förändrade villkor måste innebära att mångfald och grundläggande mänskliga rättigheter är möjliga att förena. Läsaren får följa med på en upptäcktsresa genom pedagogisk filosofi och genom samtiden, i sökandet efter en utbildning som lyckas försvara rättigheten till kunskap, bildning och demokrati för alla människor.
Om författarna
Bernt Gustavsson är professor i Pedagogik och demokrati vid Örebro universitet.
Bernt Gustavsson ger sina perspektiv på vad begrepp som kunskap, bildning och demokrati innebär i dagens samhälle. (UR, 2010)
Liber 1 9789147093304 -
Världsbilder : synen på människa, samhälle, n...
Inbunden bok.
Gott skick. Wahlström & Widstrand, 1998. Fjärde tryckningen. Förlagets tryckta/dekorerade och laminerade kartonnageband. Gott antikvariskt skick. 203 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146156259
- Titel
- Världsbilder : Synen på människa, samhälle, natur
- Författare
- Gustavsson, Bernt
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1988
- Omfång
- 203 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 142 x 218 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 396 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Synen på människan, samhälle, natur. Bernt Gustavssons bok handlar om synen på människan, samhället och naturen, såsom vi möter den i åskådningar och ideologier. Bokens tre första avdelningar behandlar dessa tre teman, den fjärde tar upp diskussionen på 1980-talet om den västerländska kulturens kris. Boken ger en orientering i utbudet av skilda läror och åskådningar. Författaren använder perspektiv och infallsvinklar som går utöver den traditionella ämnesindelningen. De stora filosofiska riktningarna, de olikka ideologierna och de stora namne tas upp.
9146156259 -
BILDNINGENS FÖRVANDLINGAR
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. Första uppl. 2007. 224 sidor.
Nyskick. FÖRLAGSNY. Ur förlagets beskrivning: ” Mot bakgrund av bildningstankens historia utforskar denna bok bildningens aktuella innebörder: Vad betyder bildning i masskulturens och informationssamhällets tid? Hur ska bildning tänkas i ett flerkulturellt samhäll läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732545
- Titel
- Bildningens förvandlingar
- Författare
- Gustavsson, Bernt - Agelii, Karin
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare redaktörer: Gustavsson, Bernt
Bokförlaget Daidalos Första 9789171732545 -
Världsbilder : Synen på människa, samhälle, n...
Inbunden bok. Wahlström & Widstrand. 1988. 203 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146156259
- Titel
- Världsbilder : Synen på människa, samhälle, natur
- Författare
- Gustavsson, Bernt
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1988
- Omfång
- 203 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 142 x 218 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 396 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Synen på människan, samhälle, natur. Bernt Gustavssons bok handlar om synen på människan, samhället och naturen, såsom vi möter den i åskådningar och ideologier. Bokens tre första avdelningar behandlar dessa tre teman, den fjärde tar upp diskussionen på 1980-talet om den västerländska kulturens kris. Boken ger en orientering i utbudet av skilda läror och åskådningar. Författaren använder perspektiv och infallsvinklar som går utöver den traditionella ämnesindelningen. De stora filosofiska riktningarna, de olikka ideologierna och de stora namne tas upp.
Wahlström & Widstrand 9146156259 -
Kunskap i det praktiska
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 223 sidor.
Nära nyskick. Rak och ren utan namn eller skador
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144035147
- Titel
- Kunskap i det praktiska
- Författare
- Gustavsson, Bernt
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 223 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 325 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om den kunskap som finns i olika praktiska verksamheter. Det kan röra sig om alltifrån att bygga båtar till att idka friluftsliv och spela musik. Inom dessa områden finns idag olika slags utbildningar i vilka man lär sig grunderna för verksamheten. Gemensamt för utbildningarna är att man ständigt diskuterar vilken typ av lärande som sker och vilka olika former av kunskap verksamheten bygger på. I vår tid förs en intensiv diskussion om olika slags kunskap. Det talas om vetenskaplig kunskap, praktisk kunskap och tyst kunskap. Vilka innebörder dessa olika former av kunskap har diskuteras i boken, likaså vilken förståelse av kunskap som finns i de praktiska verksamheter som presenteras. Grundtanken med boken är att ett demokratiskt kunskapssamhälle bygger på ömsesidig respekt för olika verksamheter och den kunskap dessa bygger på. Kunskap i det praktiska ger en värdefull orientering om den utveckling av kunskaper som sker i det vi kan kalla kunskapssamhället. Boken vänder sig därmed till alla som arbetar med utbildning av olika slag, i synnerhet sådan som har praktisk eller estetisk inriktning.
Studentlitteratur AB 1 9789144035147 -
Nyttan med folklig bildning : en studie av ka...
Häftad bok. Nordic Academic Press. 1 uppl. 2013. 287 sidor.
Nyskick. Oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187351143
- Titel
- Nyttan med folklig bildning : en studie av kapitalformer i folkbildande verksamhet
- Författare
- Gunnel Andersdotter - Cecilia Arensmeier - Jan-Magnus Enelo - Agneta Gustafson - Bernt Gustavsson - Bosse Jonsson - Henrik Nordvall - Sam Paldanius - Catarina Schmidt - Matilda Wiklund
- Förlag
- Nordic Academic Press
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 145 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 470 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De starkaste drivkrafterna bakom utbildningssatsningar har under senare årtionden varit snäva perspektiv av ekonomisk vinning för staten och för den enskilde. Men begreppet bildning innebär en utveckling av mänskliga förmågor bortom böcker och klassisk kunskapsteori. Nytta är något mer än endast krass ekonomisk avkastning och folk är något annat, större än summan av en nations medborgare.
Idag växer dock nya, mindre traditionella synsätt fram på syftet med och effekterna av folklig bildning, såväl i Sverige som runtom i världen. I Nyttan med folklig bildning vidgar författarna förståelsen av sambanden mellan bildning och nytta genom att utgå från hur socialt, kulturellt och teknologiskt kapital påverkar det ekonomiska kapitalet. Vad händer med människor som deltar i studiecirklar och kurser på folkhögskolor? Hur påverkas deras hälsa och hur speglas sådana verksamheter i massmedia?
Boken bygger på ett antal studier av hur olika former av kapital växer till i studieförbund och på folkhögskolor. Texterna är skrivna av forskare från olika discipliner som samarbetat kring ämnet över en längre tid som ett gemensamt forskningsprojekt. Boken ger central förståelse av samtida folkbildning och dess villkor.
»Mellan ett perspektivöppnande inledningskapitel och avslutande reflexioner av en av redaktörerna, Bernt Gustavsson, erbjuds läsaren åtta väl skrivna och berikande artiklar ... För alla som på något sätt är intresserade av samtida folkbildning, dess villkor och för dagen annorlunda perspektiv på denna är detta en bok att varmt rekommendera.« Bibliotekstjänst
Nordic Academic Press 1 9789187351143 -
Världsbilder : Synen på människa, samhälle, n...
Inbunden bok. Wahlström & Widstrand. 1988. 203 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag saknas.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146156259
- Titel
- Världsbilder : Synen på människa, samhälle, natur
- Författare
- Gustavsson, Bernt
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1988
- Omfång
- 203 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 142 x 218 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 396 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Synen på människan, samhälle, natur. Bernt Gustavssons bok handlar om synen på människan, samhället och naturen, såsom vi möter den i åskådningar och ideologier. Bokens tre första avdelningar behandlar dessa tre teman, den fjärde tar upp diskussionen på 1980-talet om den västerländska kulturens kris. Boken ger en orientering i utbudet av skilda läror och åskådningar. Författaren använder perspektiv och infallsvinklar som går utöver den traditionella ämnesindelningen. De stora filosofiska riktningarna, de olikka ideologierna och de stora namne tas upp.
Wahlström & Widstrand 9146156259 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789171732545
- Titel
- Bildningens förvandlingar
- Författare
- Gustavsson, Bernt - Agelii, Karin
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare redaktörer: Gustavsson, Bernt
Bokförlaget Daidalos 9789171732545 -
Folkhögskolans praktiker i förändring
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 292 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144055473
- Titel
- Folkhögskolans praktiker i förändring
- Författare
- Gustavsson, Bernt - Andersdotter, Gunnel - Sjöman, Lena
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 292 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 434 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok ger ett unikt bidrag till kunskapen om folkhögskolans utveckling och nuläge. Här får både folkhögskolans företrädare och forskare komma till tals: Vad är det egentligen som kännetecknar den vardagliga folkhögskolepraktiken? Hur har den utvecklats hittills och vilka utmaningar står den inför? Folkhögskolans praktiker i förändring vänder sig till blivande och verksamma lärare och andra som arbetar inom vuxenutbildning och folkbildning.
Studentlitteratur AB 1 9789144055473 -
Nyttan med folklig bildning : en studie av ka...
Häftad bok. Nordic Academic Press. 1 uppl. 2013. 287 sidor.
Nära nyskick. rec. stämpel
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187351143
- Titel
- Nyttan med folklig bildning : en studie av kapitalformer i folkbildande verksamhet
- Författare
- Gunnel Andersdotter - Cecilia Arensmeier - Jan-Magnus Enelo - Agneta Gustafson - Bernt Gustavsson - Bosse Jonsson - Henrik Nordvall - Sam Paldanius - Catarina Schmidt - Matilda Wiklund
- Förlag
- Nordic Academic Press
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 145 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 470 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De starkaste drivkrafterna bakom utbildningssatsningar har under senare årtionden varit snäva perspektiv av ekonomisk vinning för staten och för den enskilde. Men begreppet bildning innebär en utveckling av mänskliga förmågor bortom böcker och klassisk kunskapsteori. Nytta är något mer än endast krass ekonomisk avkastning och folk är något annat, större än summan av en nations medborgare.
Idag växer dock nya, mindre traditionella synsätt fram på syftet med och effekterna av folklig bildning, såväl i Sverige som runtom i världen. I Nyttan med folklig bildning vidgar författarna förståelsen av sambanden mellan bildning och nytta genom att utgå från hur socialt, kulturellt och teknologiskt kapital påverkar det ekonomiska kapitalet. Vad händer med människor som deltar i studiecirklar och kurser på folkhögskolor? Hur påverkas deras hälsa och hur speglas sådana verksamheter i massmedia?
Boken bygger på ett antal studier av hur olika former av kapital växer till i studieförbund och på folkhögskolor. Texterna är skrivna av forskare från olika discipliner som samarbetat kring ämnet över en längre tid som ett gemensamt forskningsprojekt. Boken ger central förståelse av samtida folkbildning och dess villkor.
»Mellan ett perspektivöppnande inledningskapitel och avslutande reflexioner av en av redaktörerna, Bernt Gustavsson, erbjuds läsaren åtta väl skrivna och berikande artiklar ... För alla som på något sätt är intresserade av samtida folkbildning, dess villkor och för dagen annorlunda perspektiv på denna är detta en bok att varmt rekommendera.« Bibliotekstjänst
Nordic Academic Press 1 9789187351143 -
Demokrati och lärande - Om valfrihet, gemensk...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 328 sidor.
Mycket gott skick. ..
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144029559
- Titel
- Demokrati och lärande - Om valfrihet, gemenskap och övervägande i skola och samhälle
- Författare
- Ludvig Beckman - Agneta Bronäs - Tomas Englund - Bernt Gustavsson - Hans-Erik Hermansson - Rolf Helldin - Ingrid Hårsman - Hans-Albin Larsson - Bo Lindensjö - Lennart Wiechel - Margaretha Herrman - Therese Welén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 328 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 471 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Demokratin och utbildningen av demokratiska samhällsmedlemmar ställs i dag inför stora utmaningar. Vi behöver därför gemensamt definiera demokratin på nytt.Samhället och skolan utgör en mångkulturell miljö. Genom samhällsutvecklingen har ekonomi, kultur och politik passerat nationsgränserna, och folkomflyttning och invandring har blivit påtagliga företeelser. Människors arbete har ändrat karaktär från jordbruks- och varuproduktion till kunskaps- och tjänsteproduktion. En individualiseringstrend och ökad valfrihet ställer dessutom såväl vuxna som barn och ungdomar inför nya utmaningar och prövningar. Men även skola och utbildning har förändrats. Skolan är i dag målstyrd och kommunerna har fått ett ökat ansvar. Skolledare och lärare har därmed fått ökade möjligheter att utforma olika verksamheter inom skolan. Till det inre är dock skolan fortfarande alltför präglad av traditionell kunskapsförmedling. Det finns dåligt med utrymme för skolungdomarna att i praktiken få träning i att delta i samtal, och att genom förnyade demokratiska former få medinflytande i formerna för sitt lärande och skolans vardagliga villkor.Mot bakgrund av och i relation till de förändringar som sker diskuterar pedagoger, sociologer och statsvetare i denna bok ett antal aktuella och relevanta teman. Flera aktuella undersökningar presenteras som speglar demokrati i dagens skola och även ungdomars erfarenheter, kunskaper och attityder till demokrati.Boken är avsedd att fungera både som kurslitteratur och som debattbok om demokrati och demokratisk utbildning. Den vänder sig till utbildningar inom pedagogik, sociologi, statsvetenskap och närbesläktade samhällsvetenskapliga kunskapsområden. Boken riktar sig också till yrkesverksamma inom skola och andra utbildningsinstitutioner, liksom till var och en som intresserar sig för aktuella teorier, diskussioner och forskningsresultat om demokrati och lärande, skola och ungdomar.
Studentlitteratur AB 1 9789144029559 -
Åttio års utblickar mot skilda horisonter - t...
Häftad bok.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Uppsala : Föreningen för filosofi och specialvetenskap, 2015 (Uppsala : Wikströms) 156s. Färgill. 23 x 15 cm. Skrifter utgivna av Föreningen för filosofi och specialvetenskap, 18. ISBN: 978-91-633-7143-1 ; Häftad med löst omslag. Omslaget har ngr små fläc läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163371431
- Titel
- Åttio års utblickar mot skilda horisonter : trehundrasextioen föredragstitlar och sju nya uppsatser
- Författare
- Jones, Bernt - Alsins, Jan - Gustavsson, Sverker - Löfgren, Mariann - Föreningen för filosofi och specialvetenskap
- Förlag
- Uppsala] : Föreningen för filosofi och specialvetenskap
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Har vi lärt oss tänka? / Claes von Hofsten ; Grafen - ett supermaterial? / Andreas Lindblad ; Tyst, talad och skriven kunskap / Anna-Malin Karlsson ; Kartan och jordgloben - konceptuella kvantumsprång / Jan von Bohnsdorff ; Den stora villfarelsen i läkekonstens historia - ur ett veterinärmedicinskt perspektiv / Lars-Erik Appelgren ; Fryshuseffekten / Bo Gräslund ; Vad är en naturlag? / Lars-Göran Johansson ; Föredrag och föredragshållare 1935-2014 ; Funktionärer 2010-2014 ; Anders Karitz stiftelse 2010-2014
Ändrad av RDA-projektet på KB
9789163371431 -
Utbildningens förändrade villkor - nya perspe...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2009. 224 sidor.
Nyskick. Förlagsny och oläst. Flera ex i lager. Fri frakt
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789147093304
- Titel
- Utbildningens förändrade villkor - nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati
- Författare
- Gustavsson, Bernt
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författaren granskar utifrån en rad tendenser i samhällsutvecklingen vad de centrala begreppen kunskap, bildning och demokrati innebär i dagens utbildningsretorik och praktik. Är det möjligt att fortsätta hävda universella värden i eurocentrisk mening i en allt mer mångskiftande värld? Ska vi snarare se humanismens och demokratins värden som partikulära företeelser, inte angelägna eller nåbara för alla människor? Är det möjligt att fortsätta tala om utvecklade kunskapsdimensioner och bildningstankar förankrade i historien i en tid då teknik, ekonomi och globaliseringsprocesser ritar om vår världsbild och verklighet?
Läs mer
Med hjälp av samtida tänkare och forskare söker författaren en farbar väg mellan det universella och det partikulära. Utbildningens förändrade villkor måste innebära att mångfald och grundläggande mänskliga rättigheter är möjliga att förena. Läsaren får följa med på en upptäcktsresa genom pedagogisk filosofi och genom samtiden, i sökandet efter en utbildning som lyckas försvara rättigheten till kunskap, bildning och demokrati för alla människor.
Om författarna
Bernt Gustavsson är professor i Pedagogik och demokrati vid Örebro universitet.
Bernt Gustavsson ger sina perspektiv på vad begrepp som kunskap, bildning och demokrati innebär i dagens samhälle. (UR, 2010)
Liber 1 9789147093304 -
Då och nu i Nässjöbygden 2002 (Utgåva nr:17)
Häftad bok. Nässjöbygdens hembygdsråd / Nässjö kommun 2002 . 2002. 128 sidor.
Gott skick. Fotoillustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKNässjöbygdens hembygdsråd / Nässjö kommun 2002 -
Minnesskrift för Forserums missionsförsamling...
Häftad bok. Forserums missionsförsamling. 1961. 56 sidor.
Gott skick. Fotoillustrerad lite gulnad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKForserums missionsförsamling -
Minnesskrift för Forserums missionsförsamling...
Häftad bok. Forserums missionsförsamling. 1961. 56 sidor.
Gott skick. Fotoillustrerad lite gulnad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKForserums missionsförsamling -
Utbildningens förändrade villkor - nya perspe...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2009. 224 sidor.
Gott skick. Förekommer understrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147093304
- Titel
- Utbildningens förändrade villkor - nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati
- Författare
- Gustavsson, Bernt
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författaren granskar utifrån en rad tendenser i samhällsutvecklingen vad de centrala begreppen kunskap, bildning och demokrati innebär i dagens utbildningsretorik och praktik. Är det möjligt att fortsätta hävda universella värden i eurocentrisk mening i en allt mer mångskiftande värld? Ska vi snarare se humanismens och demokratins värden som partikulära företeelser, inte angelägna eller nåbara för alla människor? Är det möjligt att fortsätta tala om utvecklade kunskapsdimensioner och bildningstankar förankrade i historien i en tid då teknik, ekonomi och globaliseringsprocesser ritar om vår världsbild och verklighet?
Läs mer
Med hjälp av samtida tänkare och forskare söker författaren en farbar väg mellan det universella och det partikulära. Utbildningens förändrade villkor måste innebära att mångfald och grundläggande mänskliga rättigheter är möjliga att förena. Läsaren får följa med på en upptäcktsresa genom pedagogisk filosofi och genom samtiden, i sökandet efter en utbildning som lyckas försvara rättigheten till kunskap, bildning och demokrati för alla människor.
Om författarna
Bernt Gustavsson är professor i Pedagogik och demokrati vid Örebro universitet.
Bernt Gustavsson ger sina perspektiv på vad begrepp som kunskap, bildning och demokrati innebär i dagens samhälle. (UR, 2010)
Liber 1 9789147093304 -
Världsbilder : synen på människa, samhälle, n...
Inbunden bok. Wahlström & Widstrand. 1 uppl. 1988. 203 sidor.
Mycket gott skick. Några understrykningar/markeringar (blyerts).
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789146156253
- Titel
- Världsbilder : Synen på människa, samhälle, natur
- Författare
- Gustavsson, Bernt
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1988
- Omfång
- 203 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 142 x 218 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 396 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Synen på människan, samhälle, natur. Bernt Gustavssons bok handlar om synen på människan, samhället och naturen, såsom vi möter den i åskådningar och ideologier. Bokens tre första avdelningar behandlar dessa tre teman, den fjärde tar upp diskussionen på 1980-talet om den västerländska kulturens kris. Boken ger en orientering i utbudet av skilda läror och åskådningar. Författaren använder perspektiv och infallsvinklar som går utöver den traditionella ämnesindelningen. De stora filosofiska riktningarna, de olikka ideologierna och de stora namne tas upp.
Wahlström & Widstrand 1 9789146156253 -
Demokrati och lärande - Om valfrihet, gemensk...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 328 sidor.
Mycket gott skick. Något nöttakanter, men hela. De första tre bladen något skrynkliga.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144029551
- Titel
- Demokrati och lärande - Om valfrihet, gemenskap och övervägande i skola och samhälle
- Författare
- Ludvig Beckman - Agneta Bronäs - Tomas Englund - Bernt Gustavsson - Hans-Erik Hermansson - Rolf Helldin - Ingrid Hårsman - Hans-Albin Larsson - Bo Lindensjö - Lennart Wiechel - Margaretha Herrman - Therese Welén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 328 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 471 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Demokratin och utbildningen av demokratiska samhällsmedlemmar ställs i dag inför stora utmaningar. Vi behöver därför gemensamt definiera demokratin på nytt.Samhället och skolan utgör en mångkulturell miljö. Genom samhällsutvecklingen har ekonomi, kultur och politik passerat nationsgränserna, och folkomflyttning och invandring har blivit påtagliga företeelser. Människors arbete har ändrat karaktär från jordbruks- och varuproduktion till kunskaps- och tjänsteproduktion. En individualiseringstrend och ökad valfrihet ställer dessutom såväl vuxna som barn och ungdomar inför nya utmaningar och prövningar. Men även skola och utbildning har förändrats. Skolan är i dag målstyrd och kommunerna har fått ett ökat ansvar. Skolledare och lärare har därmed fått ökade möjligheter att utforma olika verksamheter inom skolan. Till det inre är dock skolan fortfarande alltför präglad av traditionell kunskapsförmedling. Det finns dåligt med utrymme för skolungdomarna att i praktiken få träning i att delta i samtal, och att genom förnyade demokratiska former få medinflytande i formerna för sitt lärande och skolans vardagliga villkor.Mot bakgrund av och i relation till de förändringar som sker diskuterar pedagoger, sociologer och statsvetare i denna bok ett antal aktuella och relevanta teman. Flera aktuella undersökningar presenteras som speglar demokrati i dagens skola och även ungdomars erfarenheter, kunskaper och attityder till demokrati.Boken är avsedd att fungera både som kurslitteratur och som debattbok om demokrati och demokratisk utbildning. Den vänder sig till utbildningar inom pedagogik, sociologi, statsvetenskap och närbesläktade samhällsvetenskapliga kunskapsområden. Boken riktar sig också till yrkesverksamma inom skola och andra utbildningsinstitutioner, liksom till var och en som intresserar sig för aktuella teorier, diskussioner och forskningsresultat om demokrati och lärande, skola och ungdomar.
Studentlitteratur AB 1 9144029551 -
Världsbilder : Synen på människa, samhälle, n...
Inbunden bok. Wahlström & Widstrand. 1991. 203 sidor.
Mycket gott skick. Kartonnage. Namnetikett
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146156259
- Titel
- Världsbilder : Synen på människa, samhälle, natur
- Författare
- Gustavsson, Bernt
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1988
- Omfång
- 203 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 142 x 218 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 396 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Synen på människan, samhälle, natur. Bernt Gustavssons bok handlar om synen på människan, samhället och naturen, såsom vi möter den i åskådningar och ideologier. Bokens tre första avdelningar behandlar dessa tre teman, den fjärde tar upp diskussionen på 1980-talet om den västerländska kulturens kris. Boken ger en orientering i utbudet av skilda läror och åskådningar. Författaren använder perspektiv och infallsvinklar som går utöver den traditionella ämnesindelningen. De stora filosofiska riktningarna, de olikka ideologierna och de stora namne tas upp.
Wahlström & Widstrand 9146156259 -
Demokrati och lärande - Om valfrihet, gemensk...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 328 sidor.
Gott skick. Någon understrykning med blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144029559
- Titel
- Demokrati och lärande - Om valfrihet, gemenskap och övervägande i skola och samhälle
- Författare
- Ludvig Beckman - Agneta Bronäs - Tomas Englund - Bernt Gustavsson - Hans-Erik Hermansson - Rolf Helldin - Ingrid Hårsman - Hans-Albin Larsson - Bo Lindensjö - Lennart Wiechel - Margaretha Herrman - Therese Welén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 328 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 471 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Demokratin och utbildningen av demokratiska samhällsmedlemmar ställs i dag inför stora utmaningar. Vi behöver därför gemensamt definiera demokratin på nytt.Samhället och skolan utgör en mångkulturell miljö. Genom samhällsutvecklingen har ekonomi, kultur och politik passerat nationsgränserna, och folkomflyttning och invandring har blivit påtagliga företeelser. Människors arbete har ändrat karaktär från jordbruks- och varuproduktion till kunskaps- och tjänsteproduktion. En individualiseringstrend och ökad valfrihet ställer dessutom såväl vuxna som barn och ungdomar inför nya utmaningar och prövningar. Men även skola och utbildning har förändrats. Skolan är i dag målstyrd och kommunerna har fått ett ökat ansvar. Skolledare och lärare har därmed fått ökade möjligheter att utforma olika verksamheter inom skolan. Till det inre är dock skolan fortfarande alltför präglad av traditionell kunskapsförmedling. Det finns dåligt med utrymme för skolungdomarna att i praktiken få träning i att delta i samtal, och att genom förnyade demokratiska former få medinflytande i formerna för sitt lärande och skolans vardagliga villkor.Mot bakgrund av och i relation till de förändringar som sker diskuterar pedagoger, sociologer och statsvetare i denna bok ett antal aktuella och relevanta teman. Flera aktuella undersökningar presenteras som speglar demokrati i dagens skola och även ungdomars erfarenheter, kunskaper och attityder till demokrati.Boken är avsedd att fungera både som kurslitteratur och som debattbok om demokrati och demokratisk utbildning. Den vänder sig till utbildningar inom pedagogik, sociologi, statsvetenskap och närbesläktade samhällsvetenskapliga kunskapsområden. Boken riktar sig också till yrkesverksamma inom skola och andra utbildningsinstitutioner, liksom till var och en som intresserar sig för aktuella teorier, diskussioner och forskningsresultat om demokrati och lärande, skola och ungdomar.
Studentlitteratur AB 1 9789144029559 -
Nyttan med folklig bildning : en studie av ka...
Häftad bok. Nordic Academic Press. 1 uppl. 2013. 287 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187351143
- Titel
- Nyttan med folklig bildning : en studie av kapitalformer i folkbildande verksamhet
- Författare
- Gunnel Andersdotter - Cecilia Arensmeier - Jan-Magnus Enelo - Agneta Gustafson - Bernt Gustavsson - Bosse Jonsson - Henrik Nordvall - Sam Paldanius - Catarina Schmidt - Matilda Wiklund
- Förlag
- Nordic Academic Press
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 145 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 470 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De starkaste drivkrafterna bakom utbildningssatsningar har under senare årtionden varit snäva perspektiv av ekonomisk vinning för staten och för den enskilde. Men begreppet bildning innebär en utveckling av mänskliga förmågor bortom böcker och klassisk kunskapsteori. Nytta är något mer än endast krass ekonomisk avkastning och folk är något annat, större än summan av en nations medborgare.
Idag växer dock nya, mindre traditionella synsätt fram på syftet med och effekterna av folklig bildning, såväl i Sverige som runtom i världen. I Nyttan med folklig bildning vidgar författarna förståelsen av sambanden mellan bildning och nytta genom att utgå från hur socialt, kulturellt och teknologiskt kapital påverkar det ekonomiska kapitalet. Vad händer med människor som deltar i studiecirklar och kurser på folkhögskolor? Hur påverkas deras hälsa och hur speglas sådana verksamheter i massmedia?
Boken bygger på ett antal studier av hur olika former av kapital växer till i studieförbund och på folkhögskolor. Texterna är skrivna av forskare från olika discipliner som samarbetat kring ämnet över en längre tid som ett gemensamt forskningsprojekt. Boken ger central förståelse av samtida folkbildning och dess villkor.
»Mellan ett perspektivöppnande inledningskapitel och avslutande reflexioner av en av redaktörerna, Bernt Gustavsson, erbjuds läsaren åtta väl skrivna och berikande artiklar ... För alla som på något sätt är intresserade av samtida folkbildning, dess villkor och för dagen annorlunda perspektiv på denna är detta en bok att varmt rekommendera.« Bibliotekstjänst
Nordic Academic Press 1 9789187351143 -
Världsbilder : Synen på människa, samhälle, n...
Inbunden bok. Wahlström & Widstrand. 1988. 203 sidor.
Nära nyskick. Dekorerat förlagsband. Ett fint obläddrat exemplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146156259
- Titel
- Världsbilder : Synen på människa, samhälle, natur
- Författare
- Gustavsson, Bernt
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1988
- Omfång
- 203 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 142 x 218 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 396 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Synen på människan, samhälle, natur. Bernt Gustavssons bok handlar om synen på människan, samhället och naturen, såsom vi möter den i åskådningar och ideologier. Bokens tre första avdelningar behandlar dessa tre teman, den fjärde tar upp diskussionen på 1980-talet om den västerländska kulturens kris. Boken ger en orientering i utbudet av skilda läror och åskådningar. Författaren använder perspektiv och infallsvinklar som går utöver den traditionella ämnesindelningen. De stora filosofiska riktningarna, de olikka ideologierna och de stora namne tas upp.
Wahlström & Widstrand 9146156259 -
Världsbilder - Synen på Människa, Samhälle, N...
Wahlström & Widstrand. 1994. 203 s. Kartonnerad.
Mycket gott skick. Namnteckning. Hylla 8 - Plan 4.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146156259
- Titel
- Världsbilder : Synen på människa, samhälle, natur
- Författare
- Gustavsson, Bernt
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1988
- Omfång
- 203 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 142 x 218 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 396 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Synen på människan, samhälle, natur. Bernt Gustavssons bok handlar om synen på människan, samhället och naturen, såsom vi möter den i åskådningar och ideologier. Bokens tre första avdelningar behandlar dessa tre teman, den fjärde tar upp diskussionen på 1980-talet om den västerländska kulturens kris. Boken ger en orientering i utbudet av skilda läror och åskådningar. Författaren använder perspektiv och infallsvinklar som går utöver den traditionella ämnesindelningen. De stora filosofiska riktningarna, de olikka ideologierna och de stora namne tas upp.
9146156259 -
Livslångt lärande
Mycket gott skick. Livslångt lärande är ett centralt begrepp i diskussionen om utbildning och lärande. Syftet med denna bok är att klargöra vad begreppet står för och ge det en fylligare innebörd.
1:14 uppl. … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Världsbilder - Synen på människa, samhälle, n...
Wahlström & Widstrand, 1994. Inbunden, laminerat pappband. 203 sid. Format 21,5*14 cm. I fint skick. Vikt 390 g.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146156259
- Titel
- Världsbilder : Synen på människa, samhälle, natur
- Författare
- Gustavsson, Bernt
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1988
- Omfång
- 203 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 142 x 218 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 396 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Synen på människan, samhälle, natur. Bernt Gustavssons bok handlar om synen på människan, samhället och naturen, såsom vi möter den i åskådningar och ideologier. Bokens tre första avdelningar behandlar dessa tre teman, den fjärde tar upp diskussionen på 1980-talet om den västerländska kulturens kris. Boken ger en orientering i utbudet av skilda läror och åskådningar. Författaren använder perspektiv och infallsvinklar som går utöver den traditionella ämnesindelningen. De stora filosofiska riktningarna, de olikka ideologierna och de stora namne tas upp.
9146156259
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn