-
Pensionsbluffen : tryggheten som gick upp i r...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2012. 213 sidor.
Nära nyskick. Danskt band i rakt och rent skick utan namn eller skador
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170375491
- Titel
- Pensionsbluffen : tryggheten som gick upp i rök
- Författare
- Dahlberg, Joel
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 213 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 137 x 205 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det orangea kuvertet har blivit ett begrepp hos de svenska hushållen. Vid sidan av deklarationen och Ikeakatalogen finns få tryckta alster med sådan spridning i vårt land. Som kuriosa kan nämnas att färgen orange i kristendomen symboliserar frosseri, en ironi med tanke på den magra allmänna pension åtskilliga av oss måste räkna med.
Vadå mager? Det var väl en reform? Ska det då bli sämre för någon? Jodå, systemet är nämligen underfinansierat redan idag, och värre blir det. Joel Dahlberg, som gick till storms mot bankerna i Bankbluffen, berättar nu allt du helst inte velat veta om det nya pensionssystemet men som du snarast bör sätta dig in i för att kunna påverka din egen pension. Ju yngre du är, desto viktigare är det. Några mysterier:
* Varför går det inte att förutsäga sin pension, som på ATP-tiden?
* Varför är det viktigt med eget sparande?
* Varför är premiepensionssparandet omöjligt som idé?
* Varför sänktes pensionerna 2010 och 2011?
* Varför ska pensionärerna sponsra Pensionsmyndighetens kick-off?
Författaren har intervjuat många makthavare om hur systemet egentligen skulle fungera. Politikerna tvår sina händer och kräver ansvarsfrihet; systemet är självreglerande och ska vara oåtkomligt för klåfingriga populistpolitiker.
Konsekvenserna av detta får vi nu alla hacka i oss. Pensionsbluffen innehåller även en granskning av de 70 största fonderna.
Ordfront Förlag 1 9789170375491 -
Bankbluffen
Pocketbok. Ordfront Förlag. 2010. 222 sidor.
Nära nyskick. Här granskas bankens råd. Boken ger också möjligheter att hitta billigare och mer lönsamma lösningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170375514
- Titel
- Bankbluffen
- Författare
- Dahlberg, Joel
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 222 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 130 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varje år luras svensken på tusentals kronor av sin bank. Bankmännen undanhåller information och säljer dåliga och dyra tjänster, fastän det finns bättre och billigare alternativ.
Betalar du höga avgifter för att göra bankens jobb? Har du köpt en fond med aktiv förvaltning fastän ett vanligt bankkonto kan vara bättre? Eller är du en av dem som blivit snuvad på bolånerean?
Ekonomijournalisten Joel Dahlberg granskar fonder, bolån, bankkonton och korttjänster. Han listar de dolda avgifterna, avslöjar knepen och berättar vad de råd du får från banken egentligen betyder.
Bankbluffen är en ovärderlig guide i kontakten med banken. Du får inte bara reda på hur man undviker de värsta fallgroparna, utan lär dig också att hitta fram till bättre och billigare alternativ.
Det här är en bok du inte har råd att missa!
»När jag läser den smått sprängverkande Bankbluffen av ekonomijournalisten Joel Dahlberg inser jag att jag inte varit för misstänksam, utan borde varit det ännu mer. [...] Dahlberg skriver övertygande, han citerar gärna både intervjupersoner och reklamtexter. Läser man bankernas reklam med boken i bakhuvudet framstår de som rena rama studentspexen.« Fredrik Borneskans, Dalarnas Tidningar
Ordfront Förlag 9789170375514 -
Bankbluffen
Pocketbok. Ordfront Förlag. 2010. 222 sidor.
Mycket gott skick. Varsamt läst, men snedläst. Lätt bruksslitage.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170375514
- Titel
- Bankbluffen
- Författare
- Dahlberg, Joel
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 222 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 130 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varje år luras svensken på tusentals kronor av sin bank. Bankmännen undanhåller information och säljer dåliga och dyra tjänster, fastän det finns bättre och billigare alternativ.
Betalar du höga avgifter för att göra bankens jobb? Har du köpt en fond med aktiv förvaltning fastän ett vanligt bankkonto kan vara bättre? Eller är du en av dem som blivit snuvad på bolånerean?
Ekonomijournalisten Joel Dahlberg granskar fonder, bolån, bankkonton och korttjänster. Han listar de dolda avgifterna, avslöjar knepen och berättar vad de råd du får från banken egentligen betyder.
Bankbluffen är en ovärderlig guide i kontakten med banken. Du får inte bara reda på hur man undviker de värsta fallgroparna, utan lär dig också att hitta fram till bättre och billigare alternativ.
Det här är en bok du inte har råd att missa!
»När jag läser den smått sprängverkande Bankbluffen av ekonomijournalisten Joel Dahlberg inser jag att jag inte varit för misstänksam, utan borde varit det ännu mer. [...] Dahlberg skriver övertygande, han citerar gärna både intervjupersoner och reklamtexter. Läser man bankernas reklam med boken i bakhuvudet framstår de som rena rama studentspexen.« Fredrik Borneskans, Dalarnas Tidningar
Ordfront Förlag 9789170375514 -
Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
Pocketbok. Ordfront Förlag. 2010. 222 sidor.
Nyskick. Pocket, 221 sidor. Ordfront (Stockholm, 2010). Uppdaterad med nytt förord och ny lista över de värsta fonderna. Det är visserligen några år sen boken kom ut men den håller fortfarande. Nyskick. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170375514
- Titel
- Bankbluffen
- Författare
- Dahlberg, Joel
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 222 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 130 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varje år luras svensken på tusentals kronor av sin bank. Bankmännen undanhåller information och säljer dåliga och dyra tjänster, fastän det finns bättre och billigare alternativ.
Betalar du höga avgifter för att göra bankens jobb? Har du köpt en fond med aktiv förvaltning fastän ett vanligt bankkonto kan vara bättre? Eller är du en av dem som blivit snuvad på bolånerean?
Ekonomijournalisten Joel Dahlberg granskar fonder, bolån, bankkonton och korttjänster. Han listar de dolda avgifterna, avslöjar knepen och berättar vad de råd du får från banken egentligen betyder.
Bankbluffen är en ovärderlig guide i kontakten med banken. Du får inte bara reda på hur man undviker de värsta fallgroparna, utan lär dig också att hitta fram till bättre och billigare alternativ.
Det här är en bok du inte har råd att missa!
»När jag läser den smått sprängverkande Bankbluffen av ekonomijournalisten Joel Dahlberg inser jag att jag inte varit för misstänksam, utan borde varit det ännu mer. [...] Dahlberg skriver övertygande, han citerar gärna både intervjupersoner och reklamtexter. Läser man bankernas reklam med boken i bakhuvudet framstår de som rena rama studentspexen.« Fredrik Borneskans, Dalarnas Tidningar
Ordfront Förlag 9789170375514 -
Pensionsbluffen : Tryggheten som gick upp i r...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2012. 213 sidor.
Nyskick. 20,4 cm x 13,6 cm. 326 gram. (låda S3-2.5).
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170375491
- Titel
- Pensionsbluffen : tryggheten som gick upp i rök
- Författare
- Dahlberg, Joel
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 213 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 137 x 205 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det orangea kuvertet har blivit ett begrepp hos de svenska hushållen. Vid sidan av deklarationen och Ikeakatalogen finns få tryckta alster med sådan spridning i vårt land. Som kuriosa kan nämnas att färgen orange i kristendomen symboliserar frosseri, en ironi med tanke på den magra allmänna pension åtskilliga av oss måste räkna med.
Vadå mager? Det var väl en reform? Ska det då bli sämre för någon? Jodå, systemet är nämligen underfinansierat redan idag, och värre blir det. Joel Dahlberg, som gick till storms mot bankerna i Bankbluffen, berättar nu allt du helst inte velat veta om det nya pensionssystemet men som du snarast bör sätta dig in i för att kunna påverka din egen pension. Ju yngre du är, desto viktigare är det. Några mysterier:
* Varför går det inte att förutsäga sin pension, som på ATP-tiden?
* Varför är det viktigt med eget sparande?
* Varför är premiepensionssparandet omöjligt som idé?
* Varför sänktes pensionerna 2010 och 2011?
* Varför ska pensionärerna sponsra Pensionsmyndighetens kick-off?
Författaren har intervjuat många makthavare om hur systemet egentligen skulle fungera. Politikerna tvår sina händer och kräver ansvarsfrihet; systemet är självreglerande och ska vara oåtkomligt för klåfingriga populistpolitiker.
Konsekvenserna av detta får vi nu alla hacka i oss. Pensionsbluffen innehåller även en granskning av de 70 största fonderna.
Ordfront Förlag 1 9789170375491 -
Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009. 219 sidor.
Nära nyskick. Vid beställningar över 500 SEK är det fri frakt inrikes. Titta gärna till mina andra böcker, har över 2000 böcker i sortimentet.
Kundens förtroende är vår största tillgång säger varje bankdirektör när någon ifrågasätter dyra och dåliga banktjänster. Fa läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170374661
- Titel
- Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
- Författare
- Joel Dahlberg
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 134 x 205 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kundens förtroende är vår största tillgång säger varje bankdirektör när någon ifrågasätter dyra och dåliga banktjänster. Faktum är att en genomsnittlig svensk bankkund varje år blir lurad på tusentals kronor av sin bank. Banker ljuger, undanhåller information och säljer tjänster som de vet är dåliga trots att det finns bättre och billigare alternativ. När banken någon gång tar kontakt med en kund via utskick eller telefon för att sälja något, kan man bara vara säker på en sak: banken har hittat ett sätt att plocka dig på ytterligare några kronor.
Bankerna har de senaste årtiondena hittat nya sätt att tjäna pengar som skiljer sig från den traditionella in- och utlåningen. När det gäller privatkunder handlar det framför allt om olika sparprodukter där spararen betalar dyrt för något av tvivelaktigt värde.
I en väl fungerande marknad kan ett företag ta ut mer pengar för en produkt endast om kunden upplever att den får något bättre. Det kan gälla bättre funktionalitet, som i en energisnål diskmaskin, eller ett exklusivare klädmärke. Men banker lyckas med konststycket att sälja dyrare produkter som ofta är helt värdelösa. I boken går jag igenom några av bankernas vanligaste knep, som för bankkunden är väldigt svåra att upptäcka. Det handlar om bolån, fonder, aktieindexobligationer, bankkonton och kortbetalningar inom alla de här tjänsterna ser bankerna till att du som kund får betala mer än du behöver.
Banken ser också till att det är svårt att se hur mycket en specifik tjänst egentligen kostar en osäker kund är en bra kund eftersom man då kan ta bättre betalt.
Det finns exempel på räntefonder som drar in flera hundra miljoner kronor per år i avgifter och som är sämre än ett vanligt bankkonto och det finns aktiefonder där fondbolaget för länge sedan slutat försöka leverera den tjänst spararen varje år betalar miljardbelopp för.
Samtidigt trixas det med kort och konton så att banken kan komma åt kundens pengar gratis istället för att behöva betala ränta på pengarna.
I boken ges också ett antal exempel på bra banktjänster och hur man som kund bär sig åt för att skilja de bra från de dåliga. Det går trots allt inte att klara sig utan en bank och det finns bra tjänster hos alla de svenska bankerna.
Joel Dahlberg är 46 år gammal och har arbetat som ekonomijournalist sedan 1990, bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter, TV8. För närvarande är han chef för multimedia på näringslivssajten E24.
Ordfront Förlag 1 9789170374661 -
Bankbluffen - så blir du blåst på dina pengar...
Häftad bok. Ordfront. 2009. 219 sidor.
Nyskick. Bankbluffen är en ovärderlig guide i kontakten med banken.Du får inte bara reda på hur man undviker de värsta fallgroparna,utan lär dig också hitta fram till bättre och billigare alternativ. Det här är en bok du inte har råd att missa!. Danskt band. Absol läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170374661
- Titel
- Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
- Författare
- Joel Dahlberg
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 134 x 205 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kundens förtroende är vår största tillgång säger varje bankdirektör när någon ifrågasätter dyra och dåliga banktjänster. Faktum är att en genomsnittlig svensk bankkund varje år blir lurad på tusentals kronor av sin bank. Banker ljuger, undanhåller information och säljer tjänster som de vet är dåliga trots att det finns bättre och billigare alternativ. När banken någon gång tar kontakt med en kund via utskick eller telefon för att sälja något, kan man bara vara säker på en sak: banken har hittat ett sätt att plocka dig på ytterligare några kronor.
Bankerna har de senaste årtiondena hittat nya sätt att tjäna pengar som skiljer sig från den traditionella in- och utlåningen. När det gäller privatkunder handlar det framför allt om olika sparprodukter där spararen betalar dyrt för något av tvivelaktigt värde.
I en väl fungerande marknad kan ett företag ta ut mer pengar för en produkt endast om kunden upplever att den får något bättre. Det kan gälla bättre funktionalitet, som i en energisnål diskmaskin, eller ett exklusivare klädmärke. Men banker lyckas med konststycket att sälja dyrare produkter som ofta är helt värdelösa. I boken går jag igenom några av bankernas vanligaste knep, som för bankkunden är väldigt svåra att upptäcka. Det handlar om bolån, fonder, aktieindexobligationer, bankkonton och kortbetalningar inom alla de här tjänsterna ser bankerna till att du som kund får betala mer än du behöver.
Banken ser också till att det är svårt att se hur mycket en specifik tjänst egentligen kostar en osäker kund är en bra kund eftersom man då kan ta bättre betalt.
Det finns exempel på räntefonder som drar in flera hundra miljoner kronor per år i avgifter och som är sämre än ett vanligt bankkonto och det finns aktiefonder där fondbolaget för länge sedan slutat försöka leverera den tjänst spararen varje år betalar miljardbelopp för.
Samtidigt trixas det med kort och konton så att banken kan komma åt kundens pengar gratis istället för att behöva betala ränta på pengarna.
I boken ges också ett antal exempel på bra banktjänster och hur man som kund bär sig åt för att skilja de bra från de dåliga. Det går trots allt inte att klara sig utan en bank och det finns bra tjänster hos alla de svenska bankerna.
Joel Dahlberg är 46 år gammal och har arbetat som ekonomijournalist sedan 1990, bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter, TV8. För närvarande är han chef för multimedia på näringslivssajten E24.
Ordfront 9789170374661 -
Pensionsbluffen : tryggheten som gick upp i r...
Pocketbok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2013. 213 sidor.
Nära nyskick. Förlagsny och oläst. Gulnad upptill.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170376917
- Titel
- Pensionsbluffen : tryggheten som gick upp i rök
- Författare
- Dahlberg, Joel
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 213 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 111 x 178 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 124 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det orangea kuvertet har blivit ett begrepp hos de svenska hushållen.
Vid sidan av deklarationen och Ikeakatalogen finns få tryckta alster med sådan spridning i vårt land. Som kuriosa kan nämnas att färgen orange i kristendomen symboliserar frosseri, en ironi med tanke på den magra allmänna pension åtskilliga av oss måste räkna med. Vadå »mager«? Det var väl en reform? Ska det då bli sämre för någon?
Jodå, systemet är nämligen underfinansierat redan idag, och värre blir det. Joel Dahlberg, som gick till storms mot bankerna i »Bankbluffen«, berättar nu allt du helst inte velat veta om det nya pensionssystemet men som du snarast bör sätta dig in i för att kunna påverka din egen pension. Ju yngre du är, desto viktigare är det.
Några mysterier:
Varför går det inte att förutsäga sin pension, som på ATP-tiden?
Varför är det viktigt med eget sparande?
Varför är premiepensionssparandet omöjligt som idé?
Varför sänktes pensionerna 2010 och 2011?
Varför ska pensionärerna sponsra Pensionsmyndighetens kick-off?
Författaren har intervjuat många makthavare om hur systemet egentligen skulle fungera. Politikerna tvår sina händer och kräver ansvarsfrihet; systemet är självreglerande och ska vara oåtkomligt för klåfingriga populistpolitiker.
Konsekvenserna av detta får vi nu alla hacka i oss.
»Höggradigt underhållande.« Leif GW Persson
»Joel Dahlberg skriver lättläst och pedagogiskt. Inför den här boken har han gjort mycket detaljerad research, och resultatet är ytterst oroväckande.« Upsala Nya Tidning
»Det här är tyvärr roligare läsning än det orangea kuvertet.« Fokus
Ordfront Förlag 1 9789170376917 -
Sammansvärjningen : så luras 5 miljoner svens...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2015. 184 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170377587
- Titel
- Sammansvärjningen : så luras 5 miljoner svenska fondsparare
- Författare
- Dahlberg, Joel
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 216 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Mycket upplysande folkbildning. Jag har sällan läst en bok med så många billiga bortförklaringar och pinsamma undanflykter. Rena Kafkavärlden, skriver Dahlberg om bankernas maskhållning, och det är tyvärr lätt att hålla med." Jan Eklund, Dagens Nyheter
"Ett rafflande bankreportage" Expressen
Den svenska fondbranschen är en av finansvärlden mest spektakulära framgångssagor. För 35 år sedan hade svenska folket några få miljarder placerade i fonder. Den summan har idag vuxit till ofattbara 2 800 miljarder kronor och i princip varje vuxen svensk har pengar i en fond.
De fyra storbankerna är helt dominerande och fondsparandet är därmed en av deras allra största kassakor; spararna betalar avgifter på långt över 20 miljarder kronor per år. Men de svenska bankerna har byggt sina makalösa framgångar på en väl kamouflerad bluff.
I Sammansvärjningen går Joel Dahlberg på djupet och tar fram tidigare okända uppgifter om en korrupt bransch. Boken visar hur bankdirektörerna är beredda att dölja, vilseleda och ljuga för att upprätthålla bilden av att man levererar något av värde till spararen. Försvinnande få av bankernas fonder lyckas nämligen med målet att slå en billigare indexfond. Det här är väl känt i bankernas toppskikt, men man håller tyst om det eftersom det skulle innebära många miljarder kronor mindre i vinst om man sade som det är. Med andra ord en omfattande sammansvärjning av bankdirektörer riktad mot deras kunder.
I kontrast till storbankernas fondkulisser presenterar Joel Dahlberg också ett antal exempel på mindre fondbolag som lyckats där bankerna misslyckats och i intervjuer berättar några av Sveriges främsta fondprofiler hur de burit sig åt.
Ordfront Förlag 1 9789170377587 -
Pensionsbluffen : tryggheten som gick upp i r...
Pocketbok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2013. 213 sidor.
Nyskick. Förlagsny och oläst. Flera ex i lager
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170376917
- Titel
- Pensionsbluffen : tryggheten som gick upp i rök
- Författare
- Dahlberg, Joel
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 213 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 111 x 178 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 124 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det orangea kuvertet har blivit ett begrepp hos de svenska hushållen.
Vid sidan av deklarationen och Ikeakatalogen finns få tryckta alster med sådan spridning i vårt land. Som kuriosa kan nämnas att färgen orange i kristendomen symboliserar frosseri, en ironi med tanke på den magra allmänna pension åtskilliga av oss måste räkna med. Vadå »mager«? Det var väl en reform? Ska det då bli sämre för någon?
Jodå, systemet är nämligen underfinansierat redan idag, och värre blir det. Joel Dahlberg, som gick till storms mot bankerna i »Bankbluffen«, berättar nu allt du helst inte velat veta om det nya pensionssystemet men som du snarast bör sätta dig in i för att kunna påverka din egen pension. Ju yngre du är, desto viktigare är det.
Några mysterier:
Varför går det inte att förutsäga sin pension, som på ATP-tiden?
Varför är det viktigt med eget sparande?
Varför är premiepensionssparandet omöjligt som idé?
Varför sänktes pensionerna 2010 och 2011?
Varför ska pensionärerna sponsra Pensionsmyndighetens kick-off?
Författaren har intervjuat många makthavare om hur systemet egentligen skulle fungera. Politikerna tvår sina händer och kräver ansvarsfrihet; systemet är självreglerande och ska vara oåtkomligt för klåfingriga populistpolitiker.
Konsekvenserna av detta får vi nu alla hacka i oss.
»Höggradigt underhållande.« Leif GW Persson
»Joel Dahlberg skriver lättläst och pedagogiskt. Inför den här boken har han gjort mycket detaljerad research, och resultatet är ytterst oroväckande.« Upsala Nya Tidning
»Det här är tyvärr roligare läsning än det orangea kuvertet.« Fokus
Ordfront Förlag 1 9789170376917 -
Bankbluffen
Pocketbok. Ordfront Förlag. 2010. 222 sidor.
Nyskick. Förlagsny och oläst. Flera ex i lager
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170375514
- Titel
- Bankbluffen
- Författare
- Dahlberg, Joel
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 222 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 130 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varje år luras svensken på tusentals kronor av sin bank. Bankmännen undanhåller information och säljer dåliga och dyra tjänster, fastän det finns bättre och billigare alternativ.
Betalar du höga avgifter för att göra bankens jobb? Har du köpt en fond med aktiv förvaltning fastän ett vanligt bankkonto kan vara bättre? Eller är du en av dem som blivit snuvad på bolånerean?
Ekonomijournalisten Joel Dahlberg granskar fonder, bolån, bankkonton och korttjänster. Han listar de dolda avgifterna, avslöjar knepen och berättar vad de råd du får från banken egentligen betyder.
Bankbluffen är en ovärderlig guide i kontakten med banken. Du får inte bara reda på hur man undviker de värsta fallgroparna, utan lär dig också att hitta fram till bättre och billigare alternativ.
Det här är en bok du inte har råd att missa!
»När jag läser den smått sprängverkande Bankbluffen av ekonomijournalisten Joel Dahlberg inser jag att jag inte varit för misstänksam, utan borde varit det ännu mer. [...] Dahlberg skriver övertygande, han citerar gärna både intervjupersoner och reklamtexter. Läser man bankernas reklam med boken i bakhuvudet framstår de som rena rama studentspexen.« Fredrik Borneskans, Dalarnas Tidningar
Ordfront Förlag 9789170375514 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789170375514
- Titel
- Bankbluffen
- Författare
- Dahlberg, Joel
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 222 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 130 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varje år luras svensken på tusentals kronor av sin bank. Bankmännen undanhåller information och säljer dåliga och dyra tjänster, fastän det finns bättre och billigare alternativ.
Betalar du höga avgifter för att göra bankens jobb? Har du köpt en fond med aktiv förvaltning fastän ett vanligt bankkonto kan vara bättre? Eller är du en av dem som blivit snuvad på bolånerean?
Ekonomijournalisten Joel Dahlberg granskar fonder, bolån, bankkonton och korttjänster. Han listar de dolda avgifterna, avslöjar knepen och berättar vad de råd du får från banken egentligen betyder.
Bankbluffen är en ovärderlig guide i kontakten med banken. Du får inte bara reda på hur man undviker de värsta fallgroparna, utan lär dig också att hitta fram till bättre och billigare alternativ.
Det här är en bok du inte har råd att missa!
»När jag läser den smått sprängverkande Bankbluffen av ekonomijournalisten Joel Dahlberg inser jag att jag inte varit för misstänksam, utan borde varit det ännu mer. [...] Dahlberg skriver övertygande, han citerar gärna både intervjupersoner och reklamtexter. Läser man bankernas reklam med boken i bakhuvudet framstår de som rena rama studentspexen.« Fredrik Borneskans, Dalarnas Tidningar
Ordfront Förlag 9789170375514 -
Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
Häftad bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009. 219 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170374661
- Titel
- Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
- Författare
- Joel Dahlberg
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 134 x 205 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kundens förtroende är vår största tillgång säger varje bankdirektör när någon ifrågasätter dyra och dåliga banktjänster. Faktum är att en genomsnittlig svensk bankkund varje år blir lurad på tusentals kronor av sin bank. Banker ljuger, undanhåller information och säljer tjänster som de vet är dåliga trots att det finns bättre och billigare alternativ. När banken någon gång tar kontakt med en kund via utskick eller telefon för att sälja något, kan man bara vara säker på en sak: banken har hittat ett sätt att plocka dig på ytterligare några kronor.
Bankerna har de senaste årtiondena hittat nya sätt att tjäna pengar som skiljer sig från den traditionella in- och utlåningen. När det gäller privatkunder handlar det framför allt om olika sparprodukter där spararen betalar dyrt för något av tvivelaktigt värde.
I en väl fungerande marknad kan ett företag ta ut mer pengar för en produkt endast om kunden upplever att den får något bättre. Det kan gälla bättre funktionalitet, som i en energisnål diskmaskin, eller ett exklusivare klädmärke. Men banker lyckas med konststycket att sälja dyrare produkter som ofta är helt värdelösa. I boken går jag igenom några av bankernas vanligaste knep, som för bankkunden är väldigt svåra att upptäcka. Det handlar om bolån, fonder, aktieindexobligationer, bankkonton och kortbetalningar inom alla de här tjänsterna ser bankerna till att du som kund får betala mer än du behöver.
Banken ser också till att det är svårt att se hur mycket en specifik tjänst egentligen kostar en osäker kund är en bra kund eftersom man då kan ta bättre betalt.
Det finns exempel på räntefonder som drar in flera hundra miljoner kronor per år i avgifter och som är sämre än ett vanligt bankkonto och det finns aktiefonder där fondbolaget för länge sedan slutat försöka leverera den tjänst spararen varje år betalar miljardbelopp för.
Samtidigt trixas det med kort och konton så att banken kan komma åt kundens pengar gratis istället för att behöva betala ränta på pengarna.
I boken ges också ett antal exempel på bra banktjänster och hur man som kund bär sig åt för att skilja de bra från de dåliga. Det går trots allt inte att klara sig utan en bank och det finns bra tjänster hos alla de svenska bankerna.
Joel Dahlberg är 46 år gammal och har arbetat som ekonomijournalist sedan 1990, bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter, TV8. För närvarande är han chef för multimedia på näringslivssajten E24.
Ordfront Förlag 1 9789170374661 -
Sammansvärjningen : så luras 5 miljoner svens...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2015. 184 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170377587
- Titel
- Sammansvärjningen : så luras 5 miljoner svenska fondsparare
- Författare
- Dahlberg, Joel
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 216 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Mycket upplysande folkbildning. Jag har sällan läst en bok med så många billiga bortförklaringar och pinsamma undanflykter. Rena Kafkavärlden, skriver Dahlberg om bankernas maskhållning, och det är tyvärr lätt att hålla med." Jan Eklund, Dagens Nyheter
"Ett rafflande bankreportage" Expressen
Den svenska fondbranschen är en av finansvärlden mest spektakulära framgångssagor. För 35 år sedan hade svenska folket några få miljarder placerade i fonder. Den summan har idag vuxit till ofattbara 2 800 miljarder kronor och i princip varje vuxen svensk har pengar i en fond.
De fyra storbankerna är helt dominerande och fondsparandet är därmed en av deras allra största kassakor; spararna betalar avgifter på långt över 20 miljarder kronor per år. Men de svenska bankerna har byggt sina makalösa framgångar på en väl kamouflerad bluff.
I Sammansvärjningen går Joel Dahlberg på djupet och tar fram tidigare okända uppgifter om en korrupt bransch. Boken visar hur bankdirektörerna är beredda att dölja, vilseleda och ljuga för att upprätthålla bilden av att man levererar något av värde till spararen. Försvinnande få av bankernas fonder lyckas nämligen med målet att slå en billigare indexfond. Det här är väl känt i bankernas toppskikt, men man håller tyst om det eftersom det skulle innebära många miljarder kronor mindre i vinst om man sade som det är. Med andra ord en omfattande sammansvärjning av bankdirektörer riktad mot deras kunder.
I kontrast till storbankernas fondkulisser presenterar Joel Dahlberg också ett antal exempel på mindre fondbolag som lyckats där bankerna misslyckats och i intervjuer berättar några av Sveriges främsta fondprofiler hur de burit sig åt.
Ordfront Förlag 1 9789170377587 -
Sammansvärjningen : så luras 5 miljoner svens...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2015. 184 sidor.
Nyskick. Inb med skyddsomslag, 184 sidor. Ordfront (Stockholm, 2015). I boken avslöjas storbankernas sämsta fonder och läsaren får många tips om prisvärda fonder, vilka typer av fonder man ska undvika och hur man synar bankernas van läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170377587
- Titel
- Sammansvärjningen : så luras 5 miljoner svenska fondsparare
- Författare
- Dahlberg, Joel
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 216 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Mycket upplysande folkbildning. Jag har sällan läst en bok med så många billiga bortförklaringar och pinsamma undanflykter. Rena Kafkavärlden, skriver Dahlberg om bankernas maskhållning, och det är tyvärr lätt att hålla med." Jan Eklund, Dagens Nyheter
"Ett rafflande bankreportage" Expressen
Den svenska fondbranschen är en av finansvärlden mest spektakulära framgångssagor. För 35 år sedan hade svenska folket några få miljarder placerade i fonder. Den summan har idag vuxit till ofattbara 2 800 miljarder kronor och i princip varje vuxen svensk har pengar i en fond.
De fyra storbankerna är helt dominerande och fondsparandet är därmed en av deras allra största kassakor; spararna betalar avgifter på långt över 20 miljarder kronor per år. Men de svenska bankerna har byggt sina makalösa framgångar på en väl kamouflerad bluff.
I Sammansvärjningen går Joel Dahlberg på djupet och tar fram tidigare okända uppgifter om en korrupt bransch. Boken visar hur bankdirektörerna är beredda att dölja, vilseleda och ljuga för att upprätthålla bilden av att man levererar något av värde till spararen. Försvinnande få av bankernas fonder lyckas nämligen med målet att slå en billigare indexfond. Det här är väl känt i bankernas toppskikt, men man håller tyst om det eftersom det skulle innebära många miljarder kronor mindre i vinst om man sade som det är. Med andra ord en omfattande sammansvärjning av bankdirektörer riktad mot deras kunder.
I kontrast till storbankernas fondkulisser presenterar Joel Dahlberg också ett antal exempel på mindre fondbolag som lyckats där bankerna misslyckats och i intervjuer berättar några av Sveriges främsta fondprofiler hur de burit sig åt.
Ordfront Förlag 1 9789170377587 -
Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009. 219 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170374661
- Titel
- Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
- Författare
- Joel Dahlberg
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 134 x 205 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kundens förtroende är vår största tillgång säger varje bankdirektör när någon ifrågasätter dyra och dåliga banktjänster. Faktum är att en genomsnittlig svensk bankkund varje år blir lurad på tusentals kronor av sin bank. Banker ljuger, undanhåller information och säljer tjänster som de vet är dåliga trots att det finns bättre och billigare alternativ. När banken någon gång tar kontakt med en kund via utskick eller telefon för att sälja något, kan man bara vara säker på en sak: banken har hittat ett sätt att plocka dig på ytterligare några kronor.
Bankerna har de senaste årtiondena hittat nya sätt att tjäna pengar som skiljer sig från den traditionella in- och utlåningen. När det gäller privatkunder handlar det framför allt om olika sparprodukter där spararen betalar dyrt för något av tvivelaktigt värde.
I en väl fungerande marknad kan ett företag ta ut mer pengar för en produkt endast om kunden upplever att den får något bättre. Det kan gälla bättre funktionalitet, som i en energisnål diskmaskin, eller ett exklusivare klädmärke. Men banker lyckas med konststycket att sälja dyrare produkter som ofta är helt värdelösa. I boken går jag igenom några av bankernas vanligaste knep, som för bankkunden är väldigt svåra att upptäcka. Det handlar om bolån, fonder, aktieindexobligationer, bankkonton och kortbetalningar inom alla de här tjänsterna ser bankerna till att du som kund får betala mer än du behöver.
Banken ser också till att det är svårt att se hur mycket en specifik tjänst egentligen kostar en osäker kund är en bra kund eftersom man då kan ta bättre betalt.
Det finns exempel på räntefonder som drar in flera hundra miljoner kronor per år i avgifter och som är sämre än ett vanligt bankkonto och det finns aktiefonder där fondbolaget för länge sedan slutat försöka leverera den tjänst spararen varje år betalar miljardbelopp för.
Samtidigt trixas det med kort och konton så att banken kan komma åt kundens pengar gratis istället för att behöva betala ränta på pengarna.
I boken ges också ett antal exempel på bra banktjänster och hur man som kund bär sig åt för att skilja de bra från de dåliga. Det går trots allt inte att klara sig utan en bank och det finns bra tjänster hos alla de svenska bankerna.
Joel Dahlberg är 46 år gammal och har arbetat som ekonomijournalist sedan 1990, bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter, TV8. För närvarande är han chef för multimedia på näringslivssajten E24.
Ordfront Förlag 1 9789170374661 -
Pensionsbluffen. Tryggheten som gick upp i rö...
Häftad bok.
Nyskick. Inb/tråd m mjuka pärmar, 214 sidor. Ordfront (Lettland, 2012). Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170375491
- Titel
- Pensionsbluffen : tryggheten som gick upp i rök
- Författare
- Dahlberg, Joel
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 213 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 137 x 205 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det orangea kuvertet har blivit ett begrepp hos de svenska hushållen. Vid sidan av deklarationen och Ikeakatalogen finns få tryckta alster med sådan spridning i vårt land. Som kuriosa kan nämnas att färgen orange i kristendomen symboliserar frosseri, en ironi med tanke på den magra allmänna pension åtskilliga av oss måste räkna med.
Vadå mager? Det var väl en reform? Ska det då bli sämre för någon? Jodå, systemet är nämligen underfinansierat redan idag, och värre blir det. Joel Dahlberg, som gick till storms mot bankerna i Bankbluffen, berättar nu allt du helst inte velat veta om det nya pensionssystemet men som du snarast bör sätta dig in i för att kunna påverka din egen pension. Ju yngre du är, desto viktigare är det. Några mysterier:
* Varför går det inte att förutsäga sin pension, som på ATP-tiden?
* Varför är det viktigt med eget sparande?
* Varför är premiepensionssparandet omöjligt som idé?
* Varför sänktes pensionerna 2010 och 2011?
* Varför ska pensionärerna sponsra Pensionsmyndighetens kick-off?
Författaren har intervjuat många makthavare om hur systemet egentligen skulle fungera. Politikerna tvår sina händer och kräver ansvarsfrihet; systemet är självreglerande och ska vara oåtkomligt för klåfingriga populistpolitiker.
Konsekvenserna av detta får vi nu alla hacka i oss. Pensionsbluffen innehåller även en granskning av de 70 största fonderna.
9789170375491 -
Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
Häftad bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009. 219 sidor.
Nyskick. Danskt band
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170374661
- Titel
- Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
- Författare
- Joel Dahlberg
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 134 x 205 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kundens förtroende är vår största tillgång säger varje bankdirektör när någon ifrågasätter dyra och dåliga banktjänster. Faktum är att en genomsnittlig svensk bankkund varje år blir lurad på tusentals kronor av sin bank. Banker ljuger, undanhåller information och säljer tjänster som de vet är dåliga trots att det finns bättre och billigare alternativ. När banken någon gång tar kontakt med en kund via utskick eller telefon för att sälja något, kan man bara vara säker på en sak: banken har hittat ett sätt att plocka dig på ytterligare några kronor.
Bankerna har de senaste årtiondena hittat nya sätt att tjäna pengar som skiljer sig från den traditionella in- och utlåningen. När det gäller privatkunder handlar det framför allt om olika sparprodukter där spararen betalar dyrt för något av tvivelaktigt värde.
I en väl fungerande marknad kan ett företag ta ut mer pengar för en produkt endast om kunden upplever att den får något bättre. Det kan gälla bättre funktionalitet, som i en energisnål diskmaskin, eller ett exklusivare klädmärke. Men banker lyckas med konststycket att sälja dyrare produkter som ofta är helt värdelösa. I boken går jag igenom några av bankernas vanligaste knep, som för bankkunden är väldigt svåra att upptäcka. Det handlar om bolån, fonder, aktieindexobligationer, bankkonton och kortbetalningar inom alla de här tjänsterna ser bankerna till att du som kund får betala mer än du behöver.
Banken ser också till att det är svårt att se hur mycket en specifik tjänst egentligen kostar en osäker kund är en bra kund eftersom man då kan ta bättre betalt.
Det finns exempel på räntefonder som drar in flera hundra miljoner kronor per år i avgifter och som är sämre än ett vanligt bankkonto och det finns aktiefonder där fondbolaget för länge sedan slutat försöka leverera den tjänst spararen varje år betalar miljardbelopp för.
Samtidigt trixas det med kort och konton så att banken kan komma åt kundens pengar gratis istället för att behöva betala ränta på pengarna.
I boken ges också ett antal exempel på bra banktjänster och hur man som kund bär sig åt för att skilja de bra från de dåliga. Det går trots allt inte att klara sig utan en bank och det finns bra tjänster hos alla de svenska bankerna.
Joel Dahlberg är 46 år gammal och har arbetat som ekonomijournalist sedan 1990, bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter, TV8. För närvarande är han chef för multimedia på näringslivssajten E24.
Ordfront Förlag 1 9789170374661 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789170375514
- Titel
- Bankbluffen
- Författare
- Dahlberg, Joel
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 222 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 130 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varje år luras svensken på tusentals kronor av sin bank. Bankmännen undanhåller information och säljer dåliga och dyra tjänster, fastän det finns bättre och billigare alternativ.
Betalar du höga avgifter för att göra bankens jobb? Har du köpt en fond med aktiv förvaltning fastän ett vanligt bankkonto kan vara bättre? Eller är du en av dem som blivit snuvad på bolånerean?
Ekonomijournalisten Joel Dahlberg granskar fonder, bolån, bankkonton och korttjänster. Han listar de dolda avgifterna, avslöjar knepen och berättar vad de råd du får från banken egentligen betyder.
Bankbluffen är en ovärderlig guide i kontakten med banken. Du får inte bara reda på hur man undviker de värsta fallgroparna, utan lär dig också att hitta fram till bättre och billigare alternativ.
Det här är en bok du inte har råd att missa!
»När jag läser den smått sprängverkande Bankbluffen av ekonomijournalisten Joel Dahlberg inser jag att jag inte varit för misstänksam, utan borde varit det ännu mer. [...] Dahlberg skriver övertygande, han citerar gärna både intervjupersoner och reklamtexter. Läser man bankernas reklam med boken i bakhuvudet framstår de som rena rama studentspexen.« Fredrik Borneskans, Dalarnas Tidningar
Ordfront Förlag 9789170375514 -
Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 2009. 219 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag saknas.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170374661
- Titel
- Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
- Författare
- Joel Dahlberg
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 134 x 205 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kundens förtroende är vår största tillgång säger varje bankdirektör när någon ifrågasätter dyra och dåliga banktjänster. Faktum är att en genomsnittlig svensk bankkund varje år blir lurad på tusentals kronor av sin bank. Banker ljuger, undanhåller information och säljer tjänster som de vet är dåliga trots att det finns bättre och billigare alternativ. När banken någon gång tar kontakt med en kund via utskick eller telefon för att sälja något, kan man bara vara säker på en sak: banken har hittat ett sätt att plocka dig på ytterligare några kronor.
Bankerna har de senaste årtiondena hittat nya sätt att tjäna pengar som skiljer sig från den traditionella in- och utlåningen. När det gäller privatkunder handlar det framför allt om olika sparprodukter där spararen betalar dyrt för något av tvivelaktigt värde.
I en väl fungerande marknad kan ett företag ta ut mer pengar för en produkt endast om kunden upplever att den får något bättre. Det kan gälla bättre funktionalitet, som i en energisnål diskmaskin, eller ett exklusivare klädmärke. Men banker lyckas med konststycket att sälja dyrare produkter som ofta är helt värdelösa. I boken går jag igenom några av bankernas vanligaste knep, som för bankkunden är väldigt svåra att upptäcka. Det handlar om bolån, fonder, aktieindexobligationer, bankkonton och kortbetalningar inom alla de här tjänsterna ser bankerna till att du som kund får betala mer än du behöver.
Banken ser också till att det är svårt att se hur mycket en specifik tjänst egentligen kostar en osäker kund är en bra kund eftersom man då kan ta bättre betalt.
Det finns exempel på räntefonder som drar in flera hundra miljoner kronor per år i avgifter och som är sämre än ett vanligt bankkonto och det finns aktiefonder där fondbolaget för länge sedan slutat försöka leverera den tjänst spararen varje år betalar miljardbelopp för.
Samtidigt trixas det med kort och konton så att banken kan komma åt kundens pengar gratis istället för att behöva betala ränta på pengarna.
I boken ges också ett antal exempel på bra banktjänster och hur man som kund bär sig åt för att skilja de bra från de dåliga. Det går trots allt inte att klara sig utan en bank och det finns bra tjänster hos alla de svenska bankerna.
Joel Dahlberg är 46 år gammal och har arbetat som ekonomijournalist sedan 1990, bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter, TV8. För närvarande är han chef för multimedia på näringslivssajten E24.
Ordfront Förlag 9789170374661 -
Bankbluffen. Så blir du blåst på dina pengar
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009. 219 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170374661
- Titel
- Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
- Författare
- Joel Dahlberg
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 134 x 205 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kundens förtroende är vår största tillgång säger varje bankdirektör när någon ifrågasätter dyra och dåliga banktjänster. Faktum är att en genomsnittlig svensk bankkund varje år blir lurad på tusentals kronor av sin bank. Banker ljuger, undanhåller information och säljer tjänster som de vet är dåliga trots att det finns bättre och billigare alternativ. När banken någon gång tar kontakt med en kund via utskick eller telefon för att sälja något, kan man bara vara säker på en sak: banken har hittat ett sätt att plocka dig på ytterligare några kronor.
Bankerna har de senaste årtiondena hittat nya sätt att tjäna pengar som skiljer sig från den traditionella in- och utlåningen. När det gäller privatkunder handlar det framför allt om olika sparprodukter där spararen betalar dyrt för något av tvivelaktigt värde.
I en väl fungerande marknad kan ett företag ta ut mer pengar för en produkt endast om kunden upplever att den får något bättre. Det kan gälla bättre funktionalitet, som i en energisnål diskmaskin, eller ett exklusivare klädmärke. Men banker lyckas med konststycket att sälja dyrare produkter som ofta är helt värdelösa. I boken går jag igenom några av bankernas vanligaste knep, som för bankkunden är väldigt svåra att upptäcka. Det handlar om bolån, fonder, aktieindexobligationer, bankkonton och kortbetalningar inom alla de här tjänsterna ser bankerna till att du som kund får betala mer än du behöver.
Banken ser också till att det är svårt att se hur mycket en specifik tjänst egentligen kostar en osäker kund är en bra kund eftersom man då kan ta bättre betalt.
Det finns exempel på räntefonder som drar in flera hundra miljoner kronor per år i avgifter och som är sämre än ett vanligt bankkonto och det finns aktiefonder där fondbolaget för länge sedan slutat försöka leverera den tjänst spararen varje år betalar miljardbelopp för.
Samtidigt trixas det med kort och konton så att banken kan komma åt kundens pengar gratis istället för att behöva betala ränta på pengarna.
I boken ges också ett antal exempel på bra banktjänster och hur man som kund bär sig åt för att skilja de bra från de dåliga. Det går trots allt inte att klara sig utan en bank och det finns bra tjänster hos alla de svenska bankerna.
Joel Dahlberg är 46 år gammal och har arbetat som ekonomijournalist sedan 1990, bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter, TV8. För närvarande är han chef för multimedia på näringslivssajten E24.
Ordfront Förlag 1 9789170374661 -
Bankbluffen
Häftad bok. Ordfront förlag. 2009. 218 sidor.
Nära nyskick. -så blir du blåst på dina pengar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKOrdfront förlag -
Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1 uppl. 2009. 219 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag saknas. Inbunden i mjukt flexband med invikta flikar (danskt band) och i nära nyskick. Författaren är ekonomijournalist och granskarfonder, bolån, bankkonton och korttjänster. Han listar de dolda avgifterna, avslöjar knepen och berättar vad de råd du får från ban läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170374661
- Titel
- Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
- Författare
- Joel Dahlberg
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 134 x 205 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kundens förtroende är vår största tillgång säger varje bankdirektör när någon ifrågasätter dyra och dåliga banktjänster. Faktum är att en genomsnittlig svensk bankkund varje år blir lurad på tusentals kronor av sin bank. Banker ljuger, undanhåller information och säljer tjänster som de vet är dåliga trots att det finns bättre och billigare alternativ. När banken någon gång tar kontakt med en kund via utskick eller telefon för att sälja något, kan man bara vara säker på en sak: banken har hittat ett sätt att plocka dig på ytterligare några kronor.
Bankerna har de senaste årtiondena hittat nya sätt att tjäna pengar som skiljer sig från den traditionella in- och utlåningen. När det gäller privatkunder handlar det framför allt om olika sparprodukter där spararen betalar dyrt för något av tvivelaktigt värde.
I en väl fungerande marknad kan ett företag ta ut mer pengar för en produkt endast om kunden upplever att den får något bättre. Det kan gälla bättre funktionalitet, som i en energisnål diskmaskin, eller ett exklusivare klädmärke. Men banker lyckas med konststycket att sälja dyrare produkter som ofta är helt värdelösa. I boken går jag igenom några av bankernas vanligaste knep, som för bankkunden är väldigt svåra att upptäcka. Det handlar om bolån, fonder, aktieindexobligationer, bankkonton och kortbetalningar inom alla de här tjänsterna ser bankerna till att du som kund får betala mer än du behöver.
Banken ser också till att det är svårt att se hur mycket en specifik tjänst egentligen kostar en osäker kund är en bra kund eftersom man då kan ta bättre betalt.
Det finns exempel på räntefonder som drar in flera hundra miljoner kronor per år i avgifter och som är sämre än ett vanligt bankkonto och det finns aktiefonder där fondbolaget för länge sedan slutat försöka leverera den tjänst spararen varje år betalar miljardbelopp för.
Samtidigt trixas det med kort och konton så att banken kan komma åt kundens pengar gratis istället för att behöva betala ränta på pengarna.
I boken ges också ett antal exempel på bra banktjänster och hur man som kund bär sig åt för att skilja de bra från de dåliga. Det går trots allt inte att klara sig utan en bank och det finns bra tjänster hos alla de svenska bankerna.
Joel Dahlberg är 46 år gammal och har arbetat som ekonomijournalist sedan 1990, bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter, TV8. För närvarande är han chef för multimedia på näringslivssajten E24.
Ordfront Förlag 1 9789170374661 -
Sammansvärjningen : så luras 5 miljoner svens...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. Första uppl. 2015. 185 s. Inbunden. 21,5x14cm. 325 gram.
Nära nyskick. Skyddsomslag finns i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170377587
- Titel
- Sammansvärjningen : så luras 5 miljoner svenska fondsparare
- Författare
- Dahlberg, Joel
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 216 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Mycket upplysande folkbildning. Jag har sällan läst en bok med så många billiga bortförklaringar och pinsamma undanflykter. Rena Kafkavärlden, skriver Dahlberg om bankernas maskhållning, och det är tyvärr lätt att hålla med." Jan Eklund, Dagens Nyheter
"Ett rafflande bankreportage" Expressen
Den svenska fondbranschen är en av finansvärlden mest spektakulära framgångssagor. För 35 år sedan hade svenska folket några få miljarder placerade i fonder. Den summan har idag vuxit till ofattbara 2 800 miljarder kronor och i princip varje vuxen svensk har pengar i en fond.
De fyra storbankerna är helt dominerande och fondsparandet är därmed en av deras allra största kassakor; spararna betalar avgifter på långt över 20 miljarder kronor per år. Men de svenska bankerna har byggt sina makalösa framgångar på en väl kamouflerad bluff.
I Sammansvärjningen går Joel Dahlberg på djupet och tar fram tidigare okända uppgifter om en korrupt bransch. Boken visar hur bankdirektörerna är beredda att dölja, vilseleda och ljuga för att upprätthålla bilden av att man levererar något av värde till spararen. Försvinnande få av bankernas fonder lyckas nämligen med målet att slå en billigare indexfond. Det här är väl känt i bankernas toppskikt, men man håller tyst om det eftersom det skulle innebära många miljarder kronor mindre i vinst om man sade som det är. Med andra ord en omfattande sammansvärjning av bankdirektörer riktad mot deras kunder.
I kontrast till storbankernas fondkulisser presenterar Joel Dahlberg också ett antal exempel på mindre fondbolag som lyckats där bankerna misslyckats och i intervjuer berättar några av Sveriges främsta fondprofiler hur de burit sig åt.
9789170377587 -
Sammansvärjningen : så luras 5 miljoner svens...
Inb. med skyddsomslag. Ordfront, 2015, 184 sid.
Nyskick.
Den svenska fondbranschen är en av finansvärlden mest spektakulära framgångssagor. För 35 år sedan hade svenska folket några få miljarder placerade i fonder. Den summan har idag vuxit till ofattbara 2 800 miljarder kronor och i princip varje vuxen svens läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170377587
- Titel
- Sammansvärjningen : så luras 5 miljoner svenska fondsparare
- Författare
- Dahlberg, Joel
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 216 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Mycket upplysande folkbildning. Jag har sällan läst en bok med så många billiga bortförklaringar och pinsamma undanflykter. Rena Kafkavärlden, skriver Dahlberg om bankernas maskhållning, och det är tyvärr lätt att hålla med." Jan Eklund, Dagens Nyheter
"Ett rafflande bankreportage" Expressen
Den svenska fondbranschen är en av finansvärlden mest spektakulära framgångssagor. För 35 år sedan hade svenska folket några få miljarder placerade i fonder. Den summan har idag vuxit till ofattbara 2 800 miljarder kronor och i princip varje vuxen svensk har pengar i en fond.
De fyra storbankerna är helt dominerande och fondsparandet är därmed en av deras allra största kassakor; spararna betalar avgifter på långt över 20 miljarder kronor per år. Men de svenska bankerna har byggt sina makalösa framgångar på en väl kamouflerad bluff.
I Sammansvärjningen går Joel Dahlberg på djupet och tar fram tidigare okända uppgifter om en korrupt bransch. Boken visar hur bankdirektörerna är beredda att dölja, vilseleda och ljuga för att upprätthålla bilden av att man levererar något av värde till spararen. Försvinnande få av bankernas fonder lyckas nämligen med målet att slå en billigare indexfond. Det här är väl känt i bankernas toppskikt, men man håller tyst om det eftersom det skulle innebära många miljarder kronor mindre i vinst om man sade som det är. Med andra ord en omfattande sammansvärjning av bankdirektörer riktad mot deras kunder.
I kontrast till storbankernas fondkulisser presenterar Joel Dahlberg också ett antal exempel på mindre fondbolag som lyckats där bankerna misslyckats och i intervjuer berättar några av Sveriges främsta fondprofiler hur de burit sig åt.
9789170377587 -
Bank bluffen.Så blir du blåst på dina pengar.
Häftad bok.
ISBN 9789170374461!
Nyskick. Ordfront Stocholm. 2009. 218 s. Häftad. Mjuk perm. 20,5x13cm. 330 gram. Nyskick. Boken är ej läst och inga anteckningar i boken..
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK9789170374461! -
Bankbluffen. Så blir du blåst på dina pengar
Inbunden bok. Ordfront förlag. 1 uppl. 2009. 219 s. Inbunden. Danskt band. 20,5x13,5cm. 320 gram.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170374661
- Titel
- Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
- Författare
- Joel Dahlberg
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 134 x 205 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kundens förtroende är vår största tillgång säger varje bankdirektör när någon ifrågasätter dyra och dåliga banktjänster. Faktum är att en genomsnittlig svensk bankkund varje år blir lurad på tusentals kronor av sin bank. Banker ljuger, undanhåller information och säljer tjänster som de vet är dåliga trots att det finns bättre och billigare alternativ. När banken någon gång tar kontakt med en kund via utskick eller telefon för att sälja något, kan man bara vara säker på en sak: banken har hittat ett sätt att plocka dig på ytterligare några kronor.
Bankerna har de senaste årtiondena hittat nya sätt att tjäna pengar som skiljer sig från den traditionella in- och utlåningen. När det gäller privatkunder handlar det framför allt om olika sparprodukter där spararen betalar dyrt för något av tvivelaktigt värde.
I en väl fungerande marknad kan ett företag ta ut mer pengar för en produkt endast om kunden upplever att den får något bättre. Det kan gälla bättre funktionalitet, som i en energisnål diskmaskin, eller ett exklusivare klädmärke. Men banker lyckas med konststycket att sälja dyrare produkter som ofta är helt värdelösa. I boken går jag igenom några av bankernas vanligaste knep, som för bankkunden är väldigt svåra att upptäcka. Det handlar om bolån, fonder, aktieindexobligationer, bankkonton och kortbetalningar inom alla de här tjänsterna ser bankerna till att du som kund får betala mer än du behöver.
Banken ser också till att det är svårt att se hur mycket en specifik tjänst egentligen kostar en osäker kund är en bra kund eftersom man då kan ta bättre betalt.
Det finns exempel på räntefonder som drar in flera hundra miljoner kronor per år i avgifter och som är sämre än ett vanligt bankkonto och det finns aktiefonder där fondbolaget för länge sedan slutat försöka leverera den tjänst spararen varje år betalar miljardbelopp för.
Samtidigt trixas det med kort och konton så att banken kan komma åt kundens pengar gratis istället för att behöva betala ränta på pengarna.
I boken ges också ett antal exempel på bra banktjänster och hur man som kund bär sig åt för att skilja de bra från de dåliga. Det går trots allt inte att klara sig utan en bank och det finns bra tjänster hos alla de svenska bankerna.
Joel Dahlberg är 46 år gammal och har arbetat som ekonomijournalist sedan 1990, bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter, TV8. För närvarande är han chef för multimedia på näringslivssajten E24.
9789170374661 -
Bankbluffen - så blir du blåst på dina pengar
Ordfront, 2009. Danskt band, nära nyskick. "Varje år luras svensken på tusentals kronor av sin bank. Bankmännen undanhåller information och säljer dåliga och dyra tjänster, fastän det finns billigare och bättre alternativ. Detta är en ovärderlig guide i k läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170374661
- Titel
- Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
- Författare
- Joel Dahlberg
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 134 x 205 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kundens förtroende är vår största tillgång säger varje bankdirektör när någon ifrågasätter dyra och dåliga banktjänster. Faktum är att en genomsnittlig svensk bankkund varje år blir lurad på tusentals kronor av sin bank. Banker ljuger, undanhåller information och säljer tjänster som de vet är dåliga trots att det finns bättre och billigare alternativ. När banken någon gång tar kontakt med en kund via utskick eller telefon för att sälja något, kan man bara vara säker på en sak: banken har hittat ett sätt att plocka dig på ytterligare några kronor.
Bankerna har de senaste årtiondena hittat nya sätt att tjäna pengar som skiljer sig från den traditionella in- och utlåningen. När det gäller privatkunder handlar det framför allt om olika sparprodukter där spararen betalar dyrt för något av tvivelaktigt värde.
I en väl fungerande marknad kan ett företag ta ut mer pengar för en produkt endast om kunden upplever att den får något bättre. Det kan gälla bättre funktionalitet, som i en energisnål diskmaskin, eller ett exklusivare klädmärke. Men banker lyckas med konststycket att sälja dyrare produkter som ofta är helt värdelösa. I boken går jag igenom några av bankernas vanligaste knep, som för bankkunden är väldigt svåra att upptäcka. Det handlar om bolån, fonder, aktieindexobligationer, bankkonton och kortbetalningar inom alla de här tjänsterna ser bankerna till att du som kund får betala mer än du behöver.
Banken ser också till att det är svårt att se hur mycket en specifik tjänst egentligen kostar en osäker kund är en bra kund eftersom man då kan ta bättre betalt.
Det finns exempel på räntefonder som drar in flera hundra miljoner kronor per år i avgifter och som är sämre än ett vanligt bankkonto och det finns aktiefonder där fondbolaget för länge sedan slutat försöka leverera den tjänst spararen varje år betalar miljardbelopp för.
Samtidigt trixas det med kort och konton så att banken kan komma åt kundens pengar gratis istället för att behöva betala ränta på pengarna.
I boken ges också ett antal exempel på bra banktjänster och hur man som kund bär sig åt för att skilja de bra från de dåliga. Det går trots allt inte att klara sig utan en bank och det finns bra tjänster hos alla de svenska bankerna.
Joel Dahlberg är 46 år gammal och har arbetat som ekonomijournalist sedan 1990, bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter, TV8. För närvarande är han chef för multimedia på näringslivssajten E24.
9789170374661 -
Bankbluffen - så blir du blåst på dina pengar
Häftad bok. Ordfront. 1:a uppl. 2009. 219 s. Häftad. Flexband. 20,5x13,5cm. 325 gram.
Nära nyskick. Bankbluffen är en ovärdelig guide i kontakten med banken.Du får inte bara reda på hur man undviker de värsta fallgroparna,utan lär dig också hitta fram till bättre och billigare alternativ. Det här är en bok du inte har råd att missa!. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170374661
- Titel
- Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar
- Författare
- Joel Dahlberg
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 134 x 205 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kundens förtroende är vår största tillgång säger varje bankdirektör när någon ifrågasätter dyra och dåliga banktjänster. Faktum är att en genomsnittlig svensk bankkund varje år blir lurad på tusentals kronor av sin bank. Banker ljuger, undanhåller information och säljer tjänster som de vet är dåliga trots att det finns bättre och billigare alternativ. När banken någon gång tar kontakt med en kund via utskick eller telefon för att sälja något, kan man bara vara säker på en sak: banken har hittat ett sätt att plocka dig på ytterligare några kronor.
Bankerna har de senaste årtiondena hittat nya sätt att tjäna pengar som skiljer sig från den traditionella in- och utlåningen. När det gäller privatkunder handlar det framför allt om olika sparprodukter där spararen betalar dyrt för något av tvivelaktigt värde.
I en väl fungerande marknad kan ett företag ta ut mer pengar för en produkt endast om kunden upplever att den får något bättre. Det kan gälla bättre funktionalitet, som i en energisnål diskmaskin, eller ett exklusivare klädmärke. Men banker lyckas med konststycket att sälja dyrare produkter som ofta är helt värdelösa. I boken går jag igenom några av bankernas vanligaste knep, som för bankkunden är väldigt svåra att upptäcka. Det handlar om bolån, fonder, aktieindexobligationer, bankkonton och kortbetalningar inom alla de här tjänsterna ser bankerna till att du som kund får betala mer än du behöver.
Banken ser också till att det är svårt att se hur mycket en specifik tjänst egentligen kostar en osäker kund är en bra kund eftersom man då kan ta bättre betalt.
Det finns exempel på räntefonder som drar in flera hundra miljoner kronor per år i avgifter och som är sämre än ett vanligt bankkonto och det finns aktiefonder där fondbolaget för länge sedan slutat försöka leverera den tjänst spararen varje år betalar miljardbelopp för.
Samtidigt trixas det med kort och konton så att banken kan komma åt kundens pengar gratis istället för att behöva betala ränta på pengarna.
I boken ges också ett antal exempel på bra banktjänster och hur man som kund bär sig åt för att skilja de bra från de dåliga. Det går trots allt inte att klara sig utan en bank och det finns bra tjänster hos alla de svenska bankerna.
Joel Dahlberg är 46 år gammal och har arbetat som ekonomijournalist sedan 1990, bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter, TV8. För närvarande är han chef för multimedia på näringslivssajten E24.
9789170374661 -
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn