-
Skriftspråka eller skriftbråka. Att utvecklas...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2008. 172 sidor.
Hyggligt skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140663535
- Titel
- Skriftspråka eller skriftbråka
- Författare
- Birgitta Kullberg (red.) - Cecilia Nielsen (red.)
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2008
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 322 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om skriftspråket i människans värld och människan i en allt mer skriftspråksberoende värld.
Här diskuteras hur människan skapar skriftspråket och hur skriftspråket i sin tur skapar villkor för människan. Författarna placerar skriftspråkligheten i ett historiskt, kulturellt och socialt sammanhang.
Didaktiska frågor, liksom lärares arbete med elevers läs- och skrivutveckling, är viktiga aspekter av skriftspråkligheten. Hur erövrar och använder människor skriftspråket? Vad händer när det uppstår problem? Hur kan lärare stimulera och utveckla elevers läs- och skrivutveckling? Detta är några av de frågor som diskuteras i boken.
Birgitta Kullberg är fil. dr och docent i pedagogik och verksam som universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik (IPD), Göteborgs universitet.
Cecilia Nielsen är fil. dr i pedagogik och lektor vid Högskolan Väst i Trollhättan.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140663535 -
Om barns skriftspråksinlärning. Nio svenska f...
Häftad bok. Göteborgs Universitet. Småskrifter från Institutionen för metodik i lärarutbildningen Nr 8. 1995.
Nyskick. .71,(1 blank)s. Med bidrag av bl.a. Åke W. Edfeldt, IngvafrLundberg och Birgitta Kullberg
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKGöteborgs Universitet. Småskrifter från Institutionen för metodik i lärarutbildningen Nr 8 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9144000731
- Titel
- Vägar till lärares lärande
- Författare
- Maj Björk - Monica Nyström - Lena Folkesson - Rigmor Lindö - Inger Björneloo - Birgitta Kullberg - Eva Längsjö - Lennart Björk
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 141 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärarkompetens innebär inte bara att ha god förmåga att undervisa och lära andra, utan även att ha kunskap om vägar och möjligheter till fortsatt eget lärande. För att kunna lära av och genom sin undervisning krävs det att läraren kan skapa distans till verksamheten och utveckla en färdighet i att reflektera över sig själv och sitt handlande. Hur kan då utbildning och fortbildning stimulera lärare till eget lärande och befrämja deras professionella utveckling? Vilka möjligheter till lärande ges i yrkesutövningen? Vilka vägar till kunskap och utveckling finns det?
Denna bok är ett resultat av erfarna lärares diskussioner kring dessa och liknande frågor. Författarna behandlar olika vägar till lärares lärande såsom dialogen med kollegor, samtal och möten med elever samt utvecklingsarbete och forskning. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144000731 -
tnografi i klassrummet
Häftad bok.
Studentlitteratur 2004. Häftad. Mycket fint skick...Andra upplagan. Tryck 2011. Ägarsingerad........... // Vad är en etnografisk ansats när man vill undersöka och förbättra undervisning i klassrummet? Hur går den till och vilka resultat kan man nå? Birgi läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144030906
- Titel
- Etnografi i klassrummet
- Författare
- Birgitta Kullberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 243 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 357 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Etnografi i klassrummet handlar om hur etnografins förhållningssätt och undersökningsredskap – framför allt deltagande observationer och etnografiska intervjuer – med framgång kan användas i undervisningen och bidra till utvecklingen av dess undersökande karaktär. Boken är framförallt en forskningsmetodisk bok, och det etnografiska fältet utgörs av klassrummet.
Rollen som deltagande observatör kan hjälpa lärare att mer systematiskt studera det som händer i klassrummet och upptäcka saker som annars är svåra att se. Det föreligger därmed en närhet mellan å ena sidan den etnografiska forskarrollen och å andra sidan lärarrollen: etnografin blir didaktisk.
I boken introduceras etnografi som forskningsansats och forskningsmetod. Författaren redogör för etnografins historia och för relationerna mellan etnografisk forskning och undervisning, mellan förhållningssätt och undervisningsmetoder samt mellan teori och praktik. Boken ger handledning i genomförandet av en etnografisk studie och konkreta förslag till hur man kan bedriva undervisning med utgångspunkt i etnografin.
Etnografi i klassrummet är en reviderad version av den bok med samma titel som utkom1996. Boken är avsedd för grundutbildning och kompetensutveckling av lärare, men den kan också vara värdefull för andra som vill genomföra en etnografisk studie.
Andra upplagan
9789144030906 -
SKRIFTSPRÅKA ELLER SKRIFTBRÅKA? - ATT UTVECKL...
Ou. 8:o. Hft. 172 s. Enst. ill. Gleerups. Slovemein och Malmö 2008. I nyskick helt utan kladd och understrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140663535
- Titel
- Skriftspråka eller skriftbråka
- Författare
- Birgitta Kullberg (red.) - Cecilia Nielsen (red.)
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2008
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 322 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om skriftspråket i människans värld och människan i en allt mer skriftspråksberoende värld.
Här diskuteras hur människan skapar skriftspråket och hur skriftspråket i sin tur skapar villkor för människan. Författarna placerar skriftspråkligheten i ett historiskt, kulturellt och socialt sammanhang.
Didaktiska frågor, liksom lärares arbete med elevers läs- och skrivutveckling, är viktiga aspekter av skriftspråkligheten. Hur erövrar och använder människor skriftspråket? Vad händer när det uppstår problem? Hur kan lärare stimulera och utveckla elevers läs- och skrivutveckling? Detta är några av de frågor som diskuteras i boken.
Birgitta Kullberg är fil. dr och docent i pedagogik och verksam som universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik (IPD), Göteborgs universitet.
Cecilia Nielsen är fil. dr i pedagogik och lektor vid Högskolan Väst i Trollhättan.
9789140663535 -
Etnografi i klassrummet
2004, originalomslag i rakt och rent skick, utan namn men med en del anteckningar genom boken
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Vi lyssnar till barnen som lär sig läsa och s...
Häftad bok. Förlagshuset Gothia. 1992. 167 s. Häftad.
Gott skick. Understrykningar av blyerts finns i boken.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9152619850
- Titel
- Vi lyssnar till barnen som lär sig läsa och skriva
- Författare
- Kullberg, Birgitta - Kullberg, Kavitha Henriette
- Förlag
- Göteborg : Gothia
- Utgivningsår
- 1992
- Språk
- Svenska
9152619850 -
Skriftspråka eller skriftbråka? Att utvecklas...
Häftad. Bakre omslaget samt de åtta sista bladen med stukning av övre ytterhörn. 2008
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140663535
- Titel
- Skriftspråka eller skriftbråka
- Författare
- Birgitta Kullberg (red.) - Cecilia Nielsen (red.)
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2008
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 322 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om skriftspråket i människans värld och människan i en allt mer skriftspråksberoende värld.
Här diskuteras hur människan skapar skriftspråket och hur skriftspråket i sin tur skapar villkor för människan. Författarna placerar skriftspråkligheten i ett historiskt, kulturellt och socialt sammanhang.
Didaktiska frågor, liksom lärares arbete med elevers läs- och skrivutveckling, är viktiga aspekter av skriftspråkligheten. Hur erövrar och använder människor skriftspråket? Vad händer när det uppstår problem? Hur kan lärare stimulera och utveckla elevers läs- och skrivutveckling? Detta är några av de frågor som diskuteras i boken.
Birgitta Kullberg är fil. dr och docent i pedagogik och verksam som universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik (IPD), Göteborgs universitet.
Cecilia Nielsen är fil. dr i pedagogik och lektor vid Högskolan Väst i Trollhättan.
9789140663535 -
Etnografi i klassrummet
Häftad bok.
Gott skick. Lund : Studentlitteratur, 2004, 2. rev. uppl. (Lund : Studentlitteratur) 243 s. 23 cm. ISBN: 91-44-03090-8 : Häftad. / Paperback. Några blyerts under- förstykningar i kanten på textavsnitt, fuktfläct i nedre pärmhörn, i övrigt i fint skick. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144030908
- Titel
- Etnografi i klassrummet
- Författare
- Birgitta Kullberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 243 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 357 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Etnografi i klassrummet handlar om hur etnografins förhållningssätt och undersökningsredskap – framför allt deltagande observationer och etnografiska intervjuer – med framgång kan användas i undervisningen och bidra till utvecklingen av dess undersökande karaktär. Boken är framförallt en forskningsmetodisk bok, och det etnografiska fältet utgörs av klassrummet.
Rollen som deltagande observatör kan hjälpa lärare att mer systematiskt studera det som händer i klassrummet och upptäcka saker som annars är svåra att se. Det föreligger därmed en närhet mellan å ena sidan den etnografiska forskarrollen och å andra sidan lärarrollen: etnografin blir didaktisk.
I boken introduceras etnografi som forskningsansats och forskningsmetod. Författaren redogör för etnografins historia och för relationerna mellan etnografisk forskning och undervisning, mellan förhållningssätt och undervisningsmetoder samt mellan teori och praktik. Boken ger handledning i genomförandet av en etnografisk studie och konkreta förslag till hur man kan bedriva undervisning med utgångspunkt i etnografin.
Etnografi i klassrummet är en reviderad version av den bok med samma titel som utkom1996. Boken är avsedd för grundutbildning och kompetensutveckling av lärare, men den kan också vara värdefull för andra som vill genomföra en etnografisk studie.
Andra upplagan
9144030908 -
Vägar till lärares lärande
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur. 1 uppl. 1996. 141 s. Häftad. 212 gram. Exlibris stämpel, oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144000731
- Titel
- Vägar till lärares lärande
- Författare
- Maj Björk - Monica Nyström - Lena Folkesson - Rigmor Lindö - Inger Björneloo - Birgitta Kullberg - Eva Längsjö - Lennart Björk
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 141 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärarkompetens innebär inte bara att ha god förmåga att undervisa och lära andra, utan även att ha kunskap om vägar och möjligheter till fortsatt eget lärande. För att kunna lära av och genom sin undervisning krävs det att läraren kan skapa distans till verksamheten och utveckla en färdighet i att reflektera över sig själv och sitt handlande. Hur kan då utbildning och fortbildning stimulera lärare till eget lärande och befrämja deras professionella utveckling? Vilka möjligheter till lärande ges i yrkesutövningen? Vilka vägar till kunskap och utveckling finns det?
Denna bok är ett resultat av erfarna lärares diskussioner kring dessa och liknande frågor. Författarna behandlar olika vägar till lärares lärande såsom dialogen med kollegor, samtal och möten med elever samt utvecklingsarbete och forskning. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
9144000731 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9173462403
- Titel
- Learning to learn to read
- Författare
- Kullberg, Birgitta
- Förlag
- Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis
- Utgivningsår
- 1991
- Språk
- English
9173462403
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn