-
Estetiska lärprocesser : upplevelser, praktik...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 270 sidor.
Nyskick. Mycket fint skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144054407
- Titel
- Estetiska lärprocesser : upplevelser, praktiker och kunskapsformer
- Författare
- Lindstrand, Fredrik - Selander, Staffan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 490 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Termen estetiska lärprocesser har under senare år dykt upp allt oftare och i allt fler varierande sammanhang. I den här boken undersöks, både praktiskt och teoretiskt, vilka estetiska kvaliteter som kan upptäckas i olika slags lärprocesser. Boken består av två delar. Den första delen fokuserar på estetiska upplevelser och estetiska praktiker. Här finns exempel från skapande arbete inom gatukonst, tredimensionella former i trä och i filmarbete. Men här diskuteras även estetiska upplevelser i möte med konst och vad konstnärligt skapande och konstpedagogik kan betyda idag. Bokens andra del presenterar texter som reflekterar kring ämnesområdet estetik och kunskapsformer utifrån olika kunskapsteoretiska perspektiv. Exempel på estetiska lärprocesser är här hämtade från bl.a. naturvetenskap, film och dans, men även från grundskolans s.k. praktisk-estetiska verksamheter. Här fördjupas också resonemangen kring konsekvenserna av att frågor som rör estetiska lärprocesser kommit i rampljuset i så många olika sammanhang. Boken riktar sig till studenter på lärarutbildning med bred inriktning mot lärande, didaktik och ämnesdidaktik, pedagogik och pedagogiskt arbete men också till studenter som är specifikt fokuserade på områden som dans-, film-, konst-, musik- och slöjdpedagogik. Boken riktar sig också till verksamma lärare inom olika delar av utbildnings- och högskolesystemet och kan även med behållning läsas av alla som reflekterar över kunskapens former, estetiska uttryck och estetiska praktiker.
Studentlitteratur AB 1 9789144054407 -
Estetiska lärprocesser : upplevelser, praktik...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 270 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144054407
- Titel
- Estetiska lärprocesser : upplevelser, praktiker och kunskapsformer
- Författare
- Lindstrand, Fredrik - Selander, Staffan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 490 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Termen estetiska lärprocesser har under senare år dykt upp allt oftare och i allt fler varierande sammanhang. I den här boken undersöks, både praktiskt och teoretiskt, vilka estetiska kvaliteter som kan upptäckas i olika slags lärprocesser. Boken består av två delar. Den första delen fokuserar på estetiska upplevelser och estetiska praktiker. Här finns exempel från skapande arbete inom gatukonst, tredimensionella former i trä och i filmarbete. Men här diskuteras även estetiska upplevelser i möte med konst och vad konstnärligt skapande och konstpedagogik kan betyda idag. Bokens andra del presenterar texter som reflekterar kring ämnesområdet estetik och kunskapsformer utifrån olika kunskapsteoretiska perspektiv. Exempel på estetiska lärprocesser är här hämtade från bl.a. naturvetenskap, film och dans, men även från grundskolans s.k. praktisk-estetiska verksamheter. Här fördjupas också resonemangen kring konsekvenserna av att frågor som rör estetiska lärprocesser kommit i rampljuset i så många olika sammanhang. Boken riktar sig till studenter på lärarutbildning med bred inriktning mot lärande, didaktik och ämnesdidaktik, pedagogik och pedagogiskt arbete men också till studenter som är specifikt fokuserade på områden som dans-, film-, konst-, musik- och slöjdpedagogik. Boken riktar sig också till verksamma lärare inom olika delar av utbildnings- och högskolesystemet och kan även med behållning läsas av alla som reflekterar över kunskapens former, estetiska uttryck och estetiska praktiker.
Studentlitteratur AB 1 9789144054407 -
Text och existens : hermeneutik möter samhäll...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2005. 367 sidor.
Nära nyskick. Trådhäftad 8:o.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732118
- Titel
- Text och existens : hermeneutik möter samhällsvetenskap
- Författare
- Selander, Staffan - Ödman, Per-Johan
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 367 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hermeneutiken har sina rötter i de humanistiska vetenskaperna och i texttolkning, men har sedermera också utvecklats till en filosofi om varat och existensens villkor. Samhällsvetenskaperna å andra sidan – som utforskar allt från politik och statskonst till sociala grupper och klasser, främmande kulturer såväl som egna folkkulturer, sociala kommunikationsmönster och individuella personlighetsdrag, uppfostran, undervisning och lärande – har alltmer kommit att uppmärksamma inte bara språkets, utan även tolkningens roll i förståelsen och förklaringen av världen.
Bokförlaget Daidalos 9789171732118 -
Text och existens : hermeneutik möter samhäll...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2005. 367 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789171732118
- Titel
- Text och existens : hermeneutik möter samhällsvetenskap
- Författare
- Selander, Staffan - Ödman, Per-Johan
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 367 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hermeneutiken har sina rötter i de humanistiska vetenskaperna och i texttolkning, men har sedermera också utvecklats till en filosofi om varat och existensens villkor. Samhällsvetenskaperna å andra sidan – som utforskar allt från politik och statskonst till sociala grupper och klasser, främmande kulturer såväl som egna folkkulturer, sociala kommunikationsmönster och individuella personlighetsdrag, uppfostran, undervisning och lärande – har alltmer kommit att uppmärksamma inte bara språkets, utan även tolkningens roll i förståelsen och förklaringen av världen.
Bokförlaget Daidalos 9789171732118 -
Estetiska lärprocesser : upplevelser, praktik...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 270 sidor.
Nära nyskick. KÖP FLERA BÖCKER TILL SAMMA FRAKTPRIS. Tryck på säljare: Tabermans böcker nedan och se utbudet !
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144054407
- Titel
- Estetiska lärprocesser : upplevelser, praktiker och kunskapsformer
- Författare
- Lindstrand, Fredrik - Selander, Staffan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 490 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Termen estetiska lärprocesser har under senare år dykt upp allt oftare och i allt fler varierande sammanhang. I den här boken undersöks, både praktiskt och teoretiskt, vilka estetiska kvaliteter som kan upptäckas i olika slags lärprocesser. Boken består av två delar. Den första delen fokuserar på estetiska upplevelser och estetiska praktiker. Här finns exempel från skapande arbete inom gatukonst, tredimensionella former i trä och i filmarbete. Men här diskuteras även estetiska upplevelser i möte med konst och vad konstnärligt skapande och konstpedagogik kan betyda idag. Bokens andra del presenterar texter som reflekterar kring ämnesområdet estetik och kunskapsformer utifrån olika kunskapsteoretiska perspektiv. Exempel på estetiska lärprocesser är här hämtade från bl.a. naturvetenskap, film och dans, men även från grundskolans s.k. praktisk-estetiska verksamheter. Här fördjupas också resonemangen kring konsekvenserna av att frågor som rör estetiska lärprocesser kommit i rampljuset i så många olika sammanhang. Boken riktar sig till studenter på lärarutbildning med bred inriktning mot lärande, didaktik och ämnesdidaktik, pedagogik och pedagogiskt arbete men också till studenter som är specifikt fokuserade på områden som dans-, film-, konst-, musik- och slöjdpedagogik. Boken riktar sig också till verksamma lärare inom olika delar av utbildnings- och högskolesystemet och kan även med behållning läsas av alla som reflekterar över kunskapens former, estetiska uttryck och estetiska praktiker.
Studentlitteratur AB 1 9789144054407 -
Design för lärande
Inbunden bok. Norstedts. 2 uppl. 2010. 269 sidor.
Mycket gott skick. Dekorerat pappband-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113028590
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer, dvs. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning, hur man konstruerar prov m.m., flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form? För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 2 9789113028590 -
Läraren i blickpunkten : olika perspektiv på...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 2008. 284 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197659895
- Titel
- Läraren i blickpunkten : olika perspektiv på lärares liv och arbete
- Författare
- Lars-Erik Nilsson - Ulla Karin Nordänger - Karolina Parding - Karin Permer - Lars-Göran Permer - Sofia Persson - Ulla-Britt Persson - Johanna Ringarp - Staffan Selander - Ulrika Tornberg - Charlotte Tullgren - AnnSofie Wedin - Eva Wennås Brante
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 284 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 448 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärares arbete är komplext och kan beskrivas på olika sätt beroende på vilken utgångspunkt man väljer. I takt med att det ställs allt högre krav på lärare att utgå från en vetenskaplig bas i arbetet, behövs också fler redskap och begrepp för att förstå och förklara läraryrket. Hur ser arbetsprocesserna ut? Vad formar yrket? Vilka insatser kan göras för att förbättra verksamheten? Den här antologin presenterar femton sätt att se på lärares liv och arbete med hjälp av olika teoretiska perspektiv.
Boken vänder sig till lärare och blivande lärare samt till alla som är intresserade av kunskapsutvecklingen kring lärares arbete.
I antologin medverkar:
Elisabeth Ahlstrand, lektor i pedagogik
Carola Aili, lektor i pedagogik
Ingrid Andersson, docent i pedagogiskt arbete
Ulf Blossing, lektor i pedagogik
Göran Brante, adjunkt och doktorand i pedagogik
Anna-Lena Eriksson Gustavsson, lektor i pedagogik
Anneli Frelin, doktorand i didaktik
Katrin Hjort, docent i pedagogik
Glenn Hultman, professor i pedagogiskt arbete
John Krejsler, docent i pedagogisk antropologi
Feiwel Kupferberg, professor i pedagogik
Per Lindqvist, lektor i pedagogik
Lars-Erik Nilsson, lektor i pedagogik
Ulla Karin Nordänger, lektor i pedagogik
Karolina Parding, forskarassistent
Karin Permer, lektor i pedagogik
Lars-Göran Permer, lektor i pedagogik
Sofia Persson, adjunkt i sociologi
Ulla-Britt Persson, lektor i pedagogik
Johanna Ringarp, doktorand i historia
Staffan Selander, professor i didaktik
Ulrika Tornberg, docent i pedagogik
Charlotte Tullgren, lektor i pedagogik
Ann-Sofi Wedin, fil dr i pedagogiskt arbete
Eva Wennås Brante, adjunkt i pedagogik
Innehåll:
I. SKOLAN
Blir skolor bättre på att klara av sitt uppdrag? - ett socialpsykologiskt och organisatoriskt perspektiv på lärares lärande och skolors utveckling / Ulf Blossing
Klassrummets tillfälliga sanningar - att undersöka lärares arbete med foucaultianska analysverktyg / Karin Permer, Lars-Göran Permer & Charlotte Tullgren
Lärares arbete och lärande - ett kontextuellt perspektiv / Glenn Hultman & Ann-Sofi Wedin
Socialt samspel och lärande - tolkning och meningsskapande i ett designteoretiskt perspektiv / Staffan Selander
Att studera lärararbetets insida - grundad teori som vetenskapligt redskap / Per Lindqvist & Ulla Karin Nordänger
Måste jag säga ja? - ett positionsteoretiskt perspektiv på arbete i skolan / Lars-Erik Nilsson & Eva Wennås Brante
Kan jag få jobba klart nån gång? tidsgeografiska perspektiv på lärararbetet / Carola Aili
Läraryrkets kreativa uppdrag - pedagogiskt iscensättande av kreativt lärande / Feiwel Kupferberg
II. INDIVIDEN
Personliga drivkrafter i lärarskapet - ett livshistorieperspektiv / Ulrika Tornberg
Professionell närhet och distans en dimension av lärares arbete ur ett genusperspektiv / Anneli Frelin
Erfarna lärares engagemang - livsberättelser som retrospektiv reflektion / Elisabeth Ahlstrand, Ingrid Andersson, Anna-Lena Eriksson Gustavsson & Ulla-Britt Persson
III. SAMHÄLLET
Kommunaliseringen av lärartjänsterna - förändrad styrning ur ett professionsteoretiskt perspektiv / Karolina Parding & Johanna Ringarp
Den danska gymnasiereformen mening i galenskapen? - ett diskursanalytiskt perspektiv på lärares arbete / Katrin Hjort, översättning Annika Claesdotter
Från professionell lärare till kompetensnomad? - ett epistemologiskt perspektiv på förändringar i lärares och skolans arbete / John Krejsler, översättning Annika Claesdotter
Bortom förklara eller förstå - att analysera läraryrket genom en kritisk realistisk ansats / Göran Brante & Sofia Persson
Ytterligare författare: Elisabeth Ahlstrand, Carola Aili, Ingrid Andersson, Ulf Blossing, Göran Brante, Anna-Lena Eriksson Gustavsson, Anneli Frelin, Katrin Hjort, Glenn Hultman, John Krejsler, Feiwel Kupferberg, Per Lindqvist
Lärarförbundets förlag 9789197659895 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789113028590
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer, dvs. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning, hur man konstruerar prov m.m., flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form? För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 2 9789113028590 -
Professionell handledning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2007. 82 sidor.
Nära nyskick. Knappt läst. Nära nog nyskick.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144007724
- Titel
- Professionell handledning
- Författare
- Staffan Selander - Ulla-Britt Selander
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 82 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 140 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Handledning har en allt viktigare roll i mötet mellan teoretisk utbildning och praktisk yrkesutövning. Den studerande ska genom praktik och handledning bli en självständig yrkeskollega. Handledaren har ett stort ansvar för att skapa goda betingelser för nyutbildades inträde i yrket. Att kunna handleda kan ses som en särskild kompetens hos personer med gedigen erfarenhet inom ett yrke.
I denna bok vill vi särskilt lyfta fram handledningens olika moment och utvecklingsfaser. Vi vill även visa olika aspekter av de yrkesmässiga och personliga relationer som utvecklas under en god handledning. Vi vill också tydliggöra skillnaderna mellan handledning, coaching, konsultation, psykoterapi, undervisning och arbetsledning. Detta är den andra, utvidgade och reviderade, upplagan som bl.a. kompletterats med aktuell litteratur och aktuella perspektiv inom handledningsforskning.
Boken vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare samt personer i handledarutbildning, men kan också läsas av erfarna handledare som vill ha handledningens olika aspekter samlade i en överskådlig framställning.
Andra upplagan
Studentlitteratur AB 2 9789144007724 -
PROFESSIONELL HANDLEDNING
Häftad bok. Studentlitteratur. 1.a uppl. uppl. 1989. 72 sidor.
Nyskick. Oläst, nyskick, mindre ytliga rispor på utsidor som syns vid belysning.
Handledning spelar en allt viktigare roll i mötet mellan teoretisk utbildning och praktisk yrkesutövning. Den studerande ska genom praktik och handledning bli en självständig yrkes läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144297319
- Titel
- Professionell handledning
- Författare
- S Selander - U-B Selander
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1989
- Omfång
- 68 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 120 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I alltfler yrkesutbildningar ställs krav på en starkare koppling mellan teori och praktisk erfarenhet. Detta har lett till att handledarens ansvar och handledningens betydelse har ökat.
I den här boken står handledningsprocessen i fokus. Särskilt uppmärksammas handledarens och praktikantens roller och den relation som skapas dem emellan.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur 1.a uppl. 9144297319 -
Professionell handledning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 3 uppl. 2015. 78 sidor.
Nära nyskick. Ett mindre antal markeringar med gul textmarkerpenna i övrigt
nära nyskick.[Hylla:Studentlitteratur]Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144102962
- Titel
- Professionell handledning
- Författare
- Selander, Staffan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 78 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 222 mm Ryggbredd 5 mm
- Vikt
- 130 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Handledning spelar en allt viktigare roll i mötet mellan teoretisk utbildning och praktisk yrkesutövning. Den studerande ska genom praktik och handledning bli en självständig yrkeskollega. Handledaren har ett stort ansvar för att skapa goda betingelser för nyutbildades inträde i yrket. Att kunna handleda kan ses som en särskild kompetens hos personer med gedigen erfarenhet inom ett yrke.
Professionell handledning lyfter fram handledningens olika moment och utvecklingsfaser, liksom olika aspekter av de yrkesmässiga och personliga relationer som utvecklas under en god handledning. Boken tydliggör också skillnaden mellan handledning och andra processer såsom coaching, konsultation, psykoterapi, undervisning och arbetsledning. I denna tredje, utvidgade upplaga har aktuell litteratur och nya perspektiv inom handledningsforskning tillkommit.
Professionell handledning vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare, men även till andra personer som deltar i handledning som en del av sin utbildning eller yrkesutövning. Även en erfaren handledare kan finna boken relevant då den samlar handledningens olika aspekter i en överskådlig framställning.
Studentlitteratur AB 3 9789144102962 -
Design för lärande
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. Första uppl. 2008. 269 sidor.
Mycket gott skick. 16 x 24 cm, 590 gram. Postas inom ett dygn
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275515
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 162 x 234 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 594 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur skapar vi de bästa förutsättningarna för lärande? Hur ska vi presentera ett kunskapsinnehåll så att bästa möjliga lärande uppstår, på 2000-talet? För "förpackningen" av kunskap förändras mycket över tid. Den gamla pluggskolan är historia. Lärande går till på helt andra sätt idag.
Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer som t.ex. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning och hur man konstruerar prov, flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form?
För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen.
I samma serie ingår Design för lärande i musik (2010) och Design för lärande - ett multimodalt perspektiv (2010).
Norstedts Akademiska Förlag Första 9789172275515 -
Forskning om utbildning : en antologi
Inbunden bok. Stockholm ; Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion. 1992. 475 sidor.
Mycket gott skick. Förlagsband. 8:o
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171390928
- Titel
- Forskning om utbildning : en antologi
- Författare
- Selander, Staffan
- Förlag
- Stockholm ; Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion
- Utgivningsår
- 1992
- Språk
- Svenska
Stockholm ; Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion 9171390928 -
Läraren i blickpunkten: Olika perspektiv på l...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 2008. 284 sidor.
Mycket gott skick. Trådhäftad 8:o. Några få blyertsanteckningar och understrykningar,, lätt fläck i bakre snittet, annars nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197659895
- Titel
- Läraren i blickpunkten : olika perspektiv på lärares liv och arbete
- Författare
- Lars-Erik Nilsson - Ulla Karin Nordänger - Karolina Parding - Karin Permer - Lars-Göran Permer - Sofia Persson - Ulla-Britt Persson - Johanna Ringarp - Staffan Selander - Ulrika Tornberg - Charlotte Tullgren - AnnSofie Wedin - Eva Wennås Brante
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 284 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 448 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärares arbete är komplext och kan beskrivas på olika sätt beroende på vilken utgångspunkt man väljer. I takt med att det ställs allt högre krav på lärare att utgå från en vetenskaplig bas i arbetet, behövs också fler redskap och begrepp för att förstå och förklara läraryrket. Hur ser arbetsprocesserna ut? Vad formar yrket? Vilka insatser kan göras för att förbättra verksamheten? Den här antologin presenterar femton sätt att se på lärares liv och arbete med hjälp av olika teoretiska perspektiv.
Boken vänder sig till lärare och blivande lärare samt till alla som är intresserade av kunskapsutvecklingen kring lärares arbete.
I antologin medverkar:
Elisabeth Ahlstrand, lektor i pedagogik
Carola Aili, lektor i pedagogik
Ingrid Andersson, docent i pedagogiskt arbete
Ulf Blossing, lektor i pedagogik
Göran Brante, adjunkt och doktorand i pedagogik
Anna-Lena Eriksson Gustavsson, lektor i pedagogik
Anneli Frelin, doktorand i didaktik
Katrin Hjort, docent i pedagogik
Glenn Hultman, professor i pedagogiskt arbete
John Krejsler, docent i pedagogisk antropologi
Feiwel Kupferberg, professor i pedagogik
Per Lindqvist, lektor i pedagogik
Lars-Erik Nilsson, lektor i pedagogik
Ulla Karin Nordänger, lektor i pedagogik
Karolina Parding, forskarassistent
Karin Permer, lektor i pedagogik
Lars-Göran Permer, lektor i pedagogik
Sofia Persson, adjunkt i sociologi
Ulla-Britt Persson, lektor i pedagogik
Johanna Ringarp, doktorand i historia
Staffan Selander, professor i didaktik
Ulrika Tornberg, docent i pedagogik
Charlotte Tullgren, lektor i pedagogik
Ann-Sofi Wedin, fil dr i pedagogiskt arbete
Eva Wennås Brante, adjunkt i pedagogik
Innehåll:
I. SKOLAN
Blir skolor bättre på att klara av sitt uppdrag? - ett socialpsykologiskt och organisatoriskt perspektiv på lärares lärande och skolors utveckling / Ulf Blossing
Klassrummets tillfälliga sanningar - att undersöka lärares arbete med foucaultianska analysverktyg / Karin Permer, Lars-Göran Permer & Charlotte Tullgren
Lärares arbete och lärande - ett kontextuellt perspektiv / Glenn Hultman & Ann-Sofi Wedin
Socialt samspel och lärande - tolkning och meningsskapande i ett designteoretiskt perspektiv / Staffan Selander
Att studera lärararbetets insida - grundad teori som vetenskapligt redskap / Per Lindqvist & Ulla Karin Nordänger
Måste jag säga ja? - ett positionsteoretiskt perspektiv på arbete i skolan / Lars-Erik Nilsson & Eva Wennås Brante
Kan jag få jobba klart nån gång? tidsgeografiska perspektiv på lärararbetet / Carola Aili
Läraryrkets kreativa uppdrag - pedagogiskt iscensättande av kreativt lärande / Feiwel Kupferberg
II. INDIVIDEN
Personliga drivkrafter i lärarskapet - ett livshistorieperspektiv / Ulrika Tornberg
Professionell närhet och distans en dimension av lärares arbete ur ett genusperspektiv / Anneli Frelin
Erfarna lärares engagemang - livsberättelser som retrospektiv reflektion / Elisabeth Ahlstrand, Ingrid Andersson, Anna-Lena Eriksson Gustavsson & Ulla-Britt Persson
III. SAMHÄLLET
Kommunaliseringen av lärartjänsterna - förändrad styrning ur ett professionsteoretiskt perspektiv / Karolina Parding & Johanna Ringarp
Den danska gymnasiereformen mening i galenskapen? - ett diskursanalytiskt perspektiv på lärares arbete / Katrin Hjort, översättning Annika Claesdotter
Från professionell lärare till kompetensnomad? - ett epistemologiskt perspektiv på förändringar i lärares och skolans arbete / John Krejsler, översättning Annika Claesdotter
Bortom förklara eller förstå - att analysera läraryrket genom en kritisk realistisk ansats / Göran Brante & Sofia Persson
Ytterligare författare: Elisabeth Ahlstrand, Carola Aili, Ingrid Andersson, Ulf Blossing, Göran Brante, Anna-Lena Eriksson Gustavsson, Anneli Frelin, Katrin Hjort, Glenn Hultman, John Krejsler, Feiwel Kupferberg, Per Lindqvist
Lärarförbundets förlag 9789197659895 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144297316
- Titel
- Professionell handledning
- Författare
- S Selander - U-B Selander
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1989
- Omfång
- 68 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 120 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I alltfler yrkesutbildningar ställs krav på en starkare koppling mellan teori och praktisk erfarenhet. Detta har lett till att handledarens ansvar och handledningens betydelse har ökat.
I den här boken står handledningsprocessen i fokus. Särskilt uppmärksammas handledarens och praktikantens roller och den relation som skapas dem emellan.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur 9789144297316 -
Forskning om utbildning : en antologi
Inbunden bok. Stockholm ; Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion. 1992. 475 sidor.
Gott skick. Förlagsband. 8:o. Några blyertsunderstrykningar (snygga) och markeringar med överstrykningspenna, samt två märken efter gem, annars i mkt gott skick. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171390928
- Titel
- Forskning om utbildning : en antologi
- Författare
- Selander, Staffan
- Förlag
- Stockholm ; Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion
- Utgivningsår
- 1992
- Språk
- Svenska
Stockholm ; Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion 9171390928 -
Livsfrågor och religionskunskap En belysning...
Häftad bok. Stockholm Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete, Stockholms universitet. 2010.
Nyskick. Bok kan även hämtas på Södermalm, Stockholm
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171559609
- Titel
- Livsfrågor och religionskunskap [Elektronisk resurs] En belysning av ett centralt begrepp i svensk religionsdidaktik
- Författare
- Falkevall, Björn 1953- - Selander, Staffan - Sporre, Karin
- Förlag
- Stockholm Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete, Stockholms universitet
- Utgivningsår
- 2010
- Språk
- English
- Baksidestext
- This thesis focuses on “livsfrågor” (questions of life) a typical Swedish concept introduced in the RE syllabus in the curriculum for compulsory schools in 1969. The study poses three questions: what can qualify as a “livsfråga”, why are they regarded important, and how do they fit into teaching? The main purpose is to study differences of the concept in two materials. Primarily interviews with Teacher educators all over Sweden and, secondly in the R.E. syllabus for compulsory and secondary schools from 1962 until today. Finally, the two materials used, will be brought together, and foci are recognized with the help of a tool for thought. The study is using the concept dialogicity from Bachtin. Syllabus are viewed as compromises in accordance with a German tradition. In the syllabus, “livsfrågor” is one within many different words used with none what so ever stringency. It is not necessarily the most important term, as “livsåskådningsfrågor” (questions within philosophies of life) is often dominating in objectivities. Also “existential questions” etc is used. The relation between the words are never made clear. The syllabus are in one sense monologial as different meanings of the word are not made explicit, and other utterances are not invoked. In the interviews the dialogicity is more obvious. Philosophy is mentioned, eg.. Martin Buber, Viktor Frankl, theology (Paul Thillich), but also literature (Lars Gyllensten) and existentialism in a general sence. Other words are not as frequent – but “livsåskådningsfrågor” are of course mentioned, eg. Faith vs. knowledge. In the last chapter “livsfrågor” is problematized with the help of Andrew Wright and his three metanarrativies within the modern R.E. And the assumption, especially in the syllabus, of “livsfrågor”, as common between cultures and over time is problematized with the help of . feministic theory of knowledge.
Diss. , 2010
Stockholm Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete, Stockholms universitet 9789171559609 -
SKISS konst, arbetsliv, forskning- nio rappor...
Inbunden bok. Folkrörelsernas konstfrämjande. 1 uppl. 2011. 287 sidor.
Mycket gott skick. Rikt illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163383694
- Titel
- SKISS konst, arbetsliv, forskning- nio rapporter
- Författare
- Fagerström, Linda
- Förlag
- Folkrörelsernas konstfrämjande
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 170 x 233 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 787 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- UR FÖRORDET:
Eftersom SKISS rört sig i ett sammanflätat gränsland mellan konst, konstnärer, arbetsliv, organisationsstrukturer, demokrati och arbetsplatsrelaterad hälsa finns en rad svåra frågeställningar att pröva. Hur kan arbetslivet utvecklas genom konstnärer på plats i arbetslivet? Och hur ska en sådan konstnärlig verksamhet kunna utvecklas på sina egna villkor och utan att förlora i integritet? Och hur strukturerar och organiserar man detta arbete?
Kan en sådan verksamhet bidra till ett bättre arbetsliv med en större delaktighet och ett ökad välmående för personal och anställda? Är det en rimlig ambition? Och är det verkligen ett konstnärligt ansvar?
Några av texterna redovisar enskilda projekt som skribenterna följt på närmare håll. Andra ger en mer övergripande beskrivning och fördjupar sig i ett par av de aspekter som SKISS och de medverkande konstnärernas undersökande arbete kommit att beröra. Antologin ska inte i första hand ses som en regelrätt forskarrapport utan snarare som ett bidrag i det fortlöpande, och oavslutade, samtal kring konst och samhälle som ständigt pågår. Liksom SKISS verksamhet bygger antologin på en gemensam process.
Boken sammanfattar sex år av projekt och väver samman det med forskningsarbeten som gjorts kring de olika projekten. Boken är intressant för alla som vill se ett utvidgat konstfält och som arbetar med konst och kultur, arbetslivsfrågor, folkhälsa och samhällsfrågor i stort.
SKISS står för Samtidskonstnärer i Samtidssamhället och ägs av Folkrörelsernas Konstfrämjande.
Folkrörelsernas konstfrämjande 1 9789163383694 -
Läraren i blickpunkten : olika perspektiv på...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 2008. 284 sidor.
Mycket gott skick. 21*14 cm
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197659895
- Titel
- Läraren i blickpunkten : olika perspektiv på lärares liv och arbete
- Författare
- Lars-Erik Nilsson - Ulla Karin Nordänger - Karolina Parding - Karin Permer - Lars-Göran Permer - Sofia Persson - Ulla-Britt Persson - Johanna Ringarp - Staffan Selander - Ulrika Tornberg - Charlotte Tullgren - AnnSofie Wedin - Eva Wennås Brante
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 284 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 448 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärares arbete är komplext och kan beskrivas på olika sätt beroende på vilken utgångspunkt man väljer. I takt med att det ställs allt högre krav på lärare att utgå från en vetenskaplig bas i arbetet, behövs också fler redskap och begrepp för att förstå och förklara läraryrket. Hur ser arbetsprocesserna ut? Vad formar yrket? Vilka insatser kan göras för att förbättra verksamheten? Den här antologin presenterar femton sätt att se på lärares liv och arbete med hjälp av olika teoretiska perspektiv.
Boken vänder sig till lärare och blivande lärare samt till alla som är intresserade av kunskapsutvecklingen kring lärares arbete.
I antologin medverkar:
Elisabeth Ahlstrand, lektor i pedagogik
Carola Aili, lektor i pedagogik
Ingrid Andersson, docent i pedagogiskt arbete
Ulf Blossing, lektor i pedagogik
Göran Brante, adjunkt och doktorand i pedagogik
Anna-Lena Eriksson Gustavsson, lektor i pedagogik
Anneli Frelin, doktorand i didaktik
Katrin Hjort, docent i pedagogik
Glenn Hultman, professor i pedagogiskt arbete
John Krejsler, docent i pedagogisk antropologi
Feiwel Kupferberg, professor i pedagogik
Per Lindqvist, lektor i pedagogik
Lars-Erik Nilsson, lektor i pedagogik
Ulla Karin Nordänger, lektor i pedagogik
Karolina Parding, forskarassistent
Karin Permer, lektor i pedagogik
Lars-Göran Permer, lektor i pedagogik
Sofia Persson, adjunkt i sociologi
Ulla-Britt Persson, lektor i pedagogik
Johanna Ringarp, doktorand i historia
Staffan Selander, professor i didaktik
Ulrika Tornberg, docent i pedagogik
Charlotte Tullgren, lektor i pedagogik
Ann-Sofi Wedin, fil dr i pedagogiskt arbete
Eva Wennås Brante, adjunkt i pedagogik
Innehåll:
I. SKOLAN
Blir skolor bättre på att klara av sitt uppdrag? - ett socialpsykologiskt och organisatoriskt perspektiv på lärares lärande och skolors utveckling / Ulf Blossing
Klassrummets tillfälliga sanningar - att undersöka lärares arbete med foucaultianska analysverktyg / Karin Permer, Lars-Göran Permer & Charlotte Tullgren
Lärares arbete och lärande - ett kontextuellt perspektiv / Glenn Hultman & Ann-Sofi Wedin
Socialt samspel och lärande - tolkning och meningsskapande i ett designteoretiskt perspektiv / Staffan Selander
Att studera lärararbetets insida - grundad teori som vetenskapligt redskap / Per Lindqvist & Ulla Karin Nordänger
Måste jag säga ja? - ett positionsteoretiskt perspektiv på arbete i skolan / Lars-Erik Nilsson & Eva Wennås Brante
Kan jag få jobba klart nån gång? tidsgeografiska perspektiv på lärararbetet / Carola Aili
Läraryrkets kreativa uppdrag - pedagogiskt iscensättande av kreativt lärande / Feiwel Kupferberg
II. INDIVIDEN
Personliga drivkrafter i lärarskapet - ett livshistorieperspektiv / Ulrika Tornberg
Professionell närhet och distans en dimension av lärares arbete ur ett genusperspektiv / Anneli Frelin
Erfarna lärares engagemang - livsberättelser som retrospektiv reflektion / Elisabeth Ahlstrand, Ingrid Andersson, Anna-Lena Eriksson Gustavsson & Ulla-Britt Persson
III. SAMHÄLLET
Kommunaliseringen av lärartjänsterna - förändrad styrning ur ett professionsteoretiskt perspektiv / Karolina Parding & Johanna Ringarp
Den danska gymnasiereformen mening i galenskapen? - ett diskursanalytiskt perspektiv på lärares arbete / Katrin Hjort, översättning Annika Claesdotter
Från professionell lärare till kompetensnomad? - ett epistemologiskt perspektiv på förändringar i lärares och skolans arbete / John Krejsler, översättning Annika Claesdotter
Bortom förklara eller förstå - att analysera läraryrket genom en kritisk realistisk ansats / Göran Brante & Sofia Persson
Ytterligare författare: Elisabeth Ahlstrand, Carola Aili, Ingrid Andersson, Ulf Blossing, Göran Brante, Anna-Lena Eriksson Gustavsson, Anneli Frelin, Katrin Hjort, Glenn Hultman, John Krejsler, Feiwel Kupferberg, Per Lindqvist
Lärarförbundets förlag 9789197659895 -
Professionell handledning
Häftad bok. Studentlitteratur. 1989. 68 sidor.
Mycket gott skick. I boken står handledningsprocessen i fokus. Särskilt uppmärksammas handledarens och praktikantens roller och deras roller. Understrykningar förekommer i texten. Stämplad. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKStudentlitteratur -
Design för lärande
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Norstedts Akademiska förlag. uppl.1. 2008. 269 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275515
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 162 x 234 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 594 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur skapar vi de bästa förutsättningarna för lärande? Hur ska vi presentera ett kunskapsinnehåll så att bästa möjliga lärande uppstår, på 2000-talet? För "förpackningen" av kunskap förändras mycket över tid. Den gamla pluggskolan är historia. Lärande går till på helt andra sätt idag.
Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer som t.ex. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning och hur man konstruerar prov, flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form?
För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen.
I samma serie ingår Design för lärande i musik (2010) och Design för lärande - ett multimodalt perspektiv (2010).
9789172275515 -
De första ljuva åren
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2001. 327 sidor.
Nära nyskick. rak och ren utan namn eller skador
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144019406
- Titel
- De första ljuva åren
- Författare
- Ida Gustavsson - Hanna Ekstrand - Sofi Röragen - Elisabeth Broman - John Bergström - Elenore Södergren - Mikael Svensson - Helena Bredberg - Johnny Thronsson - Staffan Selander - Ulrika Westerberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 327 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kan den första tiden för nyblivna lärare utvecklas till att bli ett stöd i den professionella utvecklingen i stället för att vara en svår och omtumlande period? I denna antologi problematiseras lärarnas första tid som yrkesverksamma. Frågor som har att göra med deras utbildning, yrkessituation och professionella utveckling analyseras och diskuteras av nyblivna lärare, skolledare, fackliga organisationer och lärarutbildare. Nyutexaminerade pedagoger, verksamma i alltifrån förskolan till gymnasiet, beskriver sina erfarenheter från den första tiden i yrket.
Till grund för diskussionen om att hitta former och innehåll som stödjer lärares professionella utveckling ligger en kritisk granskning av lärarutbildningarna, svensk och internationell forskning om den första tiden som lärare samt olika former och system för att stödja nya lärare. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144019406 -
SKISS konst, arbetsliv, forskning- nio rappor...
Inbunden bok. Folkrörelsernas konstfrämjande. 2011. 287 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163383694
- Titel
- SKISS konst, arbetsliv, forskning- nio rapporter
- Författare
- Fagerström, Linda
- Förlag
- Folkrörelsernas konstfrämjande
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 170 x 233 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 787 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- UR FÖRORDET:
Eftersom SKISS rört sig i ett sammanflätat gränsland mellan konst, konstnärer, arbetsliv, organisationsstrukturer, demokrati och arbetsplatsrelaterad hälsa finns en rad svåra frågeställningar att pröva. Hur kan arbetslivet utvecklas genom konstnärer på plats i arbetslivet? Och hur ska en sådan konstnärlig verksamhet kunna utvecklas på sina egna villkor och utan att förlora i integritet? Och hur strukturerar och organiserar man detta arbete?
Kan en sådan verksamhet bidra till ett bättre arbetsliv med en större delaktighet och ett ökad välmående för personal och anställda? Är det en rimlig ambition? Och är det verkligen ett konstnärligt ansvar?
Några av texterna redovisar enskilda projekt som skribenterna följt på närmare håll. Andra ger en mer övergripande beskrivning och fördjupar sig i ett par av de aspekter som SKISS och de medverkande konstnärernas undersökande arbete kommit att beröra. Antologin ska inte i första hand ses som en regelrätt forskarrapport utan snarare som ett bidrag i det fortlöpande, och oavslutade, samtal kring konst och samhälle som ständigt pågår. Liksom SKISS verksamhet bygger antologin på en gemensam process.
Boken sammanfattar sex år av projekt och väver samman det med forskningsarbeten som gjorts kring de olika projekten. Boken är intressant för alla som vill se ett utvidgat konstfält och som arbetar med konst och kultur, arbetslivsfrågor, folkhälsa och samhällsfrågor i stort.
SKISS står för Samtidskonstnärer i Samtidssamhället och ägs av Folkrörelsernas Konstfrämjande.
Folkrörelsernas konstfrämjande 9789163383694 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789113028590
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer, dvs. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning, hur man konstruerar prov m.m., flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form? För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
9789113028590 -
Textum Institutionis - Den pedagogiska väven...
CWK Gleerup, 1984. 266+(4) sid. 8:o. Vikt: 432 gram. Limmat mjukband med skyddsomslag. Något solkigt skyddsomslag, annars mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Design för lärande
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Norstedts Akademiska 2008, 269 sid, dekorerat förlagsband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275515
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 162 x 234 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 594 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur skapar vi de bästa förutsättningarna för lärande? Hur ska vi presentera ett kunskapsinnehåll så att bästa möjliga lärande uppstår, på 2000-talet? För "förpackningen" av kunskap förändras mycket över tid. Den gamla pluggskolan är historia. Lärande går till på helt andra sätt idag.
Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer som t.ex. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning och hur man konstruerar prov, flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form?
För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen.
I samma serie ingår Design för lärande i musik (2010) och Design för lärande - ett multimodalt perspektiv (2010).
9789172275515 -
VERKLIGHET VERKLIGHET. TEORI OCH PRAKTIK I LÄ...
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. Första uppl. 2006. 223 s. Inbunden. Kartonnage. 23x16cm. 518 gram.
Nyskick. Inga namn. Inga understrykningar eller andra markeringar. Frågor om teori och praktik diskuteras ofta i lärarutbildningar, och många gånger på ett ganska schablonartat sätt: teori är det som sker i studierna, praktik är det som sker i skolan. Författarna läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172274840
- Titel
- Verklighet verklighet : teori och praktik i lärarutbildning
- Författare
- Bronäs, Agneta
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 223 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 516 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I all yrkesutbildning behövs en praktisk kompetens utöver de teoretiska grunderna. Men hur formas denna praktiska kompetens? Och vad ligger bakom våra föreställningar om "teori" och "praktik". Denna antologi med alla sina lärda, inspirerande och insiktsfulla bidrag vänder sig till verksamma lärare och lärarstuderande som närmar sig slutet av sin utbildning och alla andra som arbetar med mötet mellan teori och praktik.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
9172274840 -
Kunskapens villkor - en antalogi om vetenskap...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1986. 196 s. Häftad. 22x15,5cm. 300 gram.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144254512
- Titel
- Kunskapens villkor : en antologi om vetenskapsteori och samhällsvetenskap
- Författare
- Selander, Staffan
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 1986
- Språk
- Svenska
9144254512 -
Design för lärande
Inbunden bok.
Nyskick. Norstedts . Inbunden. Kartonnage. 590 gram. Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer, dvs. läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275515
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 162 x 234 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 594 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur skapar vi de bästa förutsättningarna för lärande? Hur ska vi presentera ett kunskapsinnehåll så att bästa möjliga lärande uppstår, på 2000-talet? För "förpackningen" av kunskap förändras mycket över tid. Den gamla pluggskolan är historia. Lärande går till på helt andra sätt idag.
Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer som t.ex. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning och hur man konstruerar prov, flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form?
För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen.
I samma serie ingår Design för lärande i musik (2010) och Design för lärande - ett multimodalt perspektiv (2010).
9789172275515 -
Fyra röster om Läs- och Skrivsvårigheter / Dy...
Uppsala Universitet, Ped. Inst. 1995. 88 s. Limhäftad. 24x16,5cm. 180 gram.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn