-
Utmärkt ledarskap i skolan : Forskning om att...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2018. 302 sidor.
Nyskick. Inbunden bok med illustrerade pärmar.
P&P 240414Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127823204
- Titel
- Utmärkt ledarskap i skolan : Forskning om att leda för elevers måluppfyllel
- Författare
- Håkansson, Jan
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 302 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 167 x 235 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 570 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Runt om i världen har ett nytt fjärde generationens paradigmkring skolförbättring gett forskningsresultat medstor potential för ökad måluppfyllelse. Vissa avtryck börjar nu ta form i svenska skolor, men ännu har inga större resultatförbättringar märkts. Så hur väl håller internationellt etablerade modeller som Timperleys för kollegialt lärande, eller andra metoder för utveckling av undervisningen?
I boken får vi en sammanfattning av vad den senaste internationella skolförbättringsforskningen säger om attleda utvecklingen av undervisning och lärande. Utifrån inblickar i svenska skolor uppmärksammas såväl möjligheter som fallgropar i utvecklingsarbetets olika faser.
Genom att belysa ett hållbart ledarskap i skolan får vi de nycklar vi behöver för systematiska och långsiktiga förbättringar med fokus på elevernas lärande. Här får du som skolledare, förstelärare och lärare kompetensutvecklingoch handledning i ditt dagliga pedagogiska ledarskapsarbete.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127823204 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789179026370
- Titel
- I skolan : lyft flikarna och lär dig mer
- Författare
- Regan, Lisa
- Förlag
- Läsförlaget
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 4 sidor
- Bandtyp
- Spiral
- Mått
- 217 x 215 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 364 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Snart är du expert på skolor! Var med i all verksamhet och skaffa sig insideskunskap om vad som pågår. Öppna de fyndiga flikarna och ta reda på hemligheter. Du kan till och med ändra bilden. När du kommer till slutet av boken,
gå tillbaka och se om du kan hitta alla saker som vi har gömt!
Från 3 år.
Läsförlaget 1 9789179026370 -
Hjärnkoll på skolan och varför barn behöver d...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Natur & Kultur. 2014. 176 s. Häftad. Mycket gott skick. Hylla 33
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127137783
- Titel
- Hjärnkoll på skolan
- Författare
- Ingvar, Martin
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 138 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "'Martin Ingvar och Gunilla Eldh är aktuella med en ny Hjärnkoll-bok
9789127137783 -
Hjördis I Skolan *signerad av författaren
Inbunden bok. Rabén & Sjögren Förlag. Första uppl. 2019. 93 sidor.
Nära nyskick. Sommarlovet är slut och Hjördis är tillbaka i skolan och det pirrar lite speciellt i magen. Vemodigt är det också. Grafisk form av Rebecka Neumann. Signerad på första titelbladet.
Boken är på det hela taget i perfekt skick. … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKRabén & Sjögren Förlag Första -
Karolinska skolan - 650 år
Inbunden bok. Gullers förlag. 1997. 96 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag saknas. Hälsning på bokens försättsblad. I "Karolinska skolan - 650 år" får vi följa skolans öden från tidig medeltid fram till idag. Det är en spännande resa över tid med sidor fyllda av historisk bakgrund, livsöden och fängslande episoder - en unik inblick i en läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188238276
- Titel
- Karolinska skolan - 650 år
- Författare
- Birger Wennberg
- Förlag
- Gullers förlag
- Utgivningsår
- 1997
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
Gullers förlag 9789188238276 -
Mångfald, motsägelser och marginaliseringar -...
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2003. 288 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151840109
- Titel
- Mångfald, motsägelser och marginaliseringar - En studie av hur invandrarskap formas i skolan
- Författare
- Ann Runfors
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 513 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur hanterar skolorna integrationsfrågorna i praktiken? Når skolorna och lärarna upp till de höga krav som samhället ställer på dem? Här presenteras en analys av de nu så aktuella och politiskt heta frågorna.
Genom bl.a. fältstudier i några etniskt brokiga förortsskolor försöker författaren belysa mötet mellan de goda avsikterna och de krav på effektiv integration som pålagts dagens skola. Det har blivit en berättelse om lärare, som med rättvisepatos och ett självklart jämlikhetsideal för ögonen, tvingas arbeta i en komplex och motstridig verklighet. Men samtidigt blir det tyvärr en berättelse om hur de barn som kallas invandrarbarn i skolans värld i praktiken åtskils och underordnas.
De stora förväntningarna på vad skolan bör göra för barnen läggs över på lärarrollen. När skolan sedan inte når upp till de omåttliga kraven, tillskrivs detta ofta ensidigt brister hos lärarna. Men läroplanen ger inga lättolkade riktlinjer om hur integrationsfrågor ska hanteras, och lärarna tvingas ofta - ibland egensinnigt - arbeta så gott de kan efter eget huvud.
Författaren visar hur de kulturellt betingade olikheter mellan eleverna tenderar att tonas ner samtidigt som det finns en stark upptagenhet och problematisering av det annorlunda. Det vill säga, i det praktiska arbetet betraktas barnen som lika, bara med olika förkunskaper, och skolan koncentrerar sig på att uppväga brister i språk och anpassning, medan kulturella och sociala skillnader marginaliseras.
Ann Runfors är etnolog vid Stockholms universitet. Detta är hennes doktorsavhandling. Den vänder sig till alla som i sina studier eller i sitt yrke kommer i kontakt med frågor om mångfald och integration, t ex högskolestudernade och forskare, politiker och tjänstemän, skolanställda och lärarstuderande.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789151840109 -
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggö...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademis. 1 uppl. 2017. 207 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127819047
- Titel
- Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
- Författare
- Sjölund, Anna
- Förlag
- Natur & Kultur Akademis
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 207 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 151 x 211 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Autism och ADHD i skolan och tydliggörande pedagogik
I boken Autism och adhd i skolan – handbok i tydliggörande pedagogik förklarar författarna elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas i skolan och framför allt hur du med tydliggörande pedagogik kan anpassa undervisningen och skoldagen. Med tydliggörande pedagogik blir skolan begriplig, hanterbar och meningsfull. Tack vare enkla tekniker kan du kompensera för nedsatta funktionsförmågor och dra nytta av elevernas styrkor, så att dina elever kan nå kunskapsmålen.Det är dags att låsa upp alla dörrar och skapa en tillgänglig skola!
Autsism och adhd i skolan är en praktisk handbok är skriven för alla inom skolans värld, främst från förskoleklass till årskurs 9: lärare, speciallärare, personal inom elevhälsan, pedagoger på fritidshem och elevassistenter. Den kan med fördel även inspirera personal i gymnasieskolan och läsas av föräldrar.
Sagt om boken:
Bokens styrka ärde många exempel som ges och den fungerar bra som praktisk handbok för pedagoger. De olika strategier sompresenteras passar de flesta elever i skolan och kan ses som verktyg för att skapa en inkluderande lärmiljö som ärförutsägbar, tydlig och ger möjlighet till såväl energi och motivation som återhämtning. Ett angeläget avsnitt tarupp motivationens väsentliga betydelse för lärande och inspiration.
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 2, 2018
Hur kan vi pedagoger arbeta för att skoldagarna ska vara begripliga, hanterbara och meningsfulla för alla elever? Boken Autism och ADHD i skolan - handbok i tydliggörande pedagogik - ger nödvändiga nycklar för att öppna även de dörrar med flest lås. Den ger konkreta exempel, övningar och tekniker även för oss som möter dessa elever i gymnasiet. Den inspirerar oss att ännu mer jobba för en skola som är tillgänglig för alla.
Joakim Blom, samordnare, Annica Svartserud, Specialpedagog och Anna Lindberg, lärare i svenska och engelska, Rudbecks AST- enhet.
Natur & Kultur Akademis 1 9789127819047 -
Talrädsla i skolan : att förstå och hjälpa el...
Häftad bok. Gothia Kompetens. 1 uppl. 2017. 140 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188099952
- Titel
- Talrädsla i skolan : att förstå och hjälpa elever som inte gillar att tala
- Författare
- Sandin, Daniel
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Talrädsla i skolan vänder sig till alla lärare som möter talrädda elever i skolan. Boken ger konkret vägledning i hur man kan bemöta och arbeta med denna elevgrupp. Och den gruppen är stor. Alla lärare har mött dem, eleverna som antingen genomför sina muntliga redovisningar med stor vånda eller som gör allt för att undvika dem.
I boken presenteras central kunskap för att förstå psykologin bakom svårigheterna tillsammans med en stor mängd övningar och handfasta råd och tips, som alla bottnar i lång erfarenhet av praktiskt arbete med talrädda elever.
Talrädsla påverkar eleverna på många vis. Inte nog med att de plågas inför och under muntliga presentationer. Många vågar inte ens yttra sig på lektionerna, vilket kan få konsekvenser för såväl betyg som möjligheter att få gehör för sina tankar och åsikter. Risken är stor att eleverna bär med sig sin talrädsla under resten av livet, med de begränsningar av livsval som det medför. De flesta av dem uppger också att de inte får någon hjälp.
Om författaren
Daniel Sandin är legitimerad gymnasielärare i svenska, historia och religionskunskap, samt författare och skribent med särskilt intresse för skolfrågor.
Daniel har under många år fördjupat sig i talrädsla som fenomen, och i hur skolan kan hjälpa de elever som är drabbade. Sedan några år undervisar han i en retorikkurs för talrädda elever.
Gothia Kompetens 1 9789188099952 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789129663204
- Titel
- Vad gör dom i skolan?
- Författare
- Richard Scarry
- Förlag
- Rabén & Sjögren
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 61 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 257 x 310 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 588 g
- Språk
- Svenska
Rabén & Sjögren 3 9789129663204 -
Kultur som verktyg : om interkulturellt förh...
Inbunden bok. Kunskapsföretaget. 1 uppl. 2007. 107 sidor.
Gott skick. Understrykningar med färgpenna s. 7-37. Namnad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189040564
- Titel
- Kultur som verktyg : om interkulturellt förhållningssätt i skolan : dialoger och monologer
- Författare
- Spowe, Bengt
- Förlag
- Kunskapsföretaget
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 107 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Spowe, Bengt
Kunskapsföretaget 1 9789189040564 -
Jag vill också gå i skolan
Inbunden bok. Rabén & Sjögren. 4 uppl. 1995. 30 sidor.
Nyskick. Presentskick. Förlagsny
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789129637564
- Titel
- Jag vill också gå i skolan
- Författare
- Lindgren, Astrid
- Förlag
- Rabén & Sjögren
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 30 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 208 x 263 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 298 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Jag vill också gå i skolan, säger Lena som är fem år. Hon försöker låtsas att hon har en egen skolfröken. Men det skulle gå ännu bättre att låtsas om hon bara visste hur det går till i en skola. Och tänk, en morgon säger hennes storebror Peter: Skynda dej och klä dej, så kan du få gå med och se precis hur det är i min skola!
Rabén & Sjögren 4 9789129637564 -
När Grisen Nisse kom till skolan och 13 andra...
Inbunden bok. Jengel Förlag. 2016. 34 sidor.
Nära nyskick. Oläst. Mycket fint exemplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187309618
- Titel
- När Grisen Nisse kom till skolan och 13 andra berättelser från då Lillan växte upp på Dille gård
- Författare
- Fritz, Margareta
- Förlag
- Jengel Förlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 34 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Här får du läsa om grisen som kommer till skolan och andra berättelser från en bondgård i Jämtland, där Lillan bor.
I byn Dille i Ås finns inga lekkamrater. Men det finns många djur. Den lilla flickan springer bland de stora korna. Hon rider på grisar fast hon vet att hon inte får. Ser kråkan på ladugårdstaket verkligen ALLT Lillan gör? Och VEM bor i den grå ladan i skogen?
14 härliga berättelser hämtade ur en verklig barndom i Jämtland så som det såg ut förr.
Jengel Förlag 9789187309618 -
Boken om att börja skolan
Inbunden bok. Bonnier Carlsen. 2017. 170 sidor.
Nyskick. Oläst och i nyskick.
Se gärna mina övriga annonser för fler liknande böcker, beställ flera böcker samtidigt utan extra fraktkostnad!
E5
… läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163888632
- Titel
- Boken om att börja skolan
- Författare
- Bross, Helena
- Förlag
- Bonnier Carlsen
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 170 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 155 x 218 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 444 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Helena Bross har skrivit de omåttligt populära Lätt att läsa-serierna ”Axel och Omar” och ”Klass 1B”. I Boken om att börja skolan skriver hon för alla som är nyfikna på hur det är att börja skolan. Högläsning när den är som allra bäst!Det är dagen innan Isak ska börja ettan. Han sitter hemma på sängen och känner hur det pirrar i magen. Att börja skolan känns spännande, roligt och läskigt på samma gång! Tänk att lära sig läsa och räkna, och att få en massa klasskompisar man aldrig har träffat förut! Att börja skolan är stort. Vad Isak inte vet är att de andra i hans klass är minst lika nervösa: Leila, Juli och Gunnar funderar också över hur det ska bli. Vilken tur att fröken visar sig vara väldigt snäll och att skolan faktiskt verkar vara ganska så rolig.I Boken om att börja skolan låter Helena Bross oss följa med en klass under deras första läsår. Här får vi bekanta oss med skolan som den ser ut en helt vanlig vardag med schema, läxor, gympapåsar och hemspråk. Helena Bross är fenomenal på att göra det vardagliga spännande och roligt. Hon är själv lågstadielärare och berättar utifrån sin gedigna erfarenhet av att arbeta inom skolan. Emma Göthners livfulla och träffsäkra illustrationer skapar igenkänning och bidrar till stor läsglädje. Det här är en efterlängtad och angelägen bok att läsa tillsammans för alla nyfikna föräldrar och barn.
Bonnier Carlsen 9789163888632 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144007946
- Titel
- Vygotskij och skolan
- Författare
- Lindqvist, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 300 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Intresset för Vygotskijs idéer har under de senaste tjugo åren ökat i sökandet efter ett nytt perspektiv på lärande: ett socialt och kulturellt lärande. Även den senaste svenska läroplanen har påverkats av Vygotskijs kulturhistoriska teori.Denna bok innehåller texter av Vygotskij, hämtade ur hans lärobok Pedagogisk psykologi, och kommentarer till dessa. Texterna är valda utifrån en tematik som bör ha giltighet även i dagens pedagogiska debatt. Vygotskij diskuterar yrkesutbildningen, elevens intresse, tänkande och kreativitet, samt lärarens roll och lärande. Kommentarerna har flera syften. De vill placera texterna i sitt historiska sammanhang: ett dokument från en revolutionär tid och ett embryo till den kulturhistoriska teorin. Samtidigt vill de knyta an till de strömningar i väst som har kommit att prägla vår tids syn på pedagogik.Boken är lämplig som kurslitteratur inom lärarutbildningar och pedagogik, samt som litteratur vid fortbildning av skolans personal.Översättning: Lennart Magnusson
Studentlitteratur AB 1 9789144007946 -
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa oc...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 4 uppl. 2013. 242 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144095172
- Titel
- Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
- Författare
- Säljö, Roger
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 242 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan.
I denna upplaga har vissa förändringar gjorts. Vi har fått en ny skollag som trädde i kraft 2011. Skollagen och dess förarbetens skrivningar om arbete med skolans elevhälsa har infogats. Det har också skett en utveckling vad gäller nya neurovetenskapliga diagnoser. En rad nya sådana har föreslagits under de senaste åren och börjat användas i skolan. Vi har tagit med exempel på detta. I princip förändrar denna utveckling inte den tematik vi belyser om hur skolsvårigheter förstås och bearbetas i skolan. Alla dessa nya diagnoser fullföljer den etablerade traditionen av att förlägga skolproblem inuti de barn som inte platsar.
Boken vänder sig till alla som arbetar med elevhälsa i skolan. Många läsare har under åren tagit till sig innehållet i Att platsa i en skola för alla. Denna nya upplaga av boken tar upp det faktum att elevhälsans uppdrag ytterligare har förstärkts i den nya skollagen med dess krav på utredning och dokumentation. Dessutom ska elevhälsan arbeta förebyggande hälsofrämjande. Hur kan skolan arbeta med detta komplexa uppdrag? Många väljer att fördjupa sig tillsammans med kollegor i elevhälsoteamet och i lärarrummet. Till sin hjälp har läsaren samtalsguiden/studiehandledningen längst bak i boken. Författarna ger också en bakgrund och vidgar perspektivet samt föreslår nya verktyg och tankemodeller för detta viktiga arbete. Att platsa i en skola för alla har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Studentlitteratur AB 4 9789144095172 -
Utvärdering och bedömning i skolan : för vem...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2011. 253 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127121980
- Titel
- Utvärdering och bedömning i skolan : för vem och varför?
- Författare
- Agneta Hult - Anders Olofsson
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 253 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 584 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utvärdering och bedömning är två av de åtta aspekter som lyfts fram som särskilt viktiga i den nya lärarutbildningen. I denna bok beskrivs och analyseras flertalet av de utvärderings- och bedömningspraktiker som idag är aktuella på skolans område från skolinspektion till de nya skriftliga omdömen som varje elev får. Att belysa både utvärdering av och bedömning i skolan speglar den verklighet lärarstuderande kommer att möta när de börjar arbeta som lärare.
Boken erbjuder en bred kunskapsöversikt som utgör en god grund att stå på i arbetet med pedagogisk utvärdering och bedömning i den egna skolan, klassrummet och av eleverna. Den ger såväl teoretiska kunskaper om utvärdering och bedömning som handlingsstrategier i det vardagliga arbetet, och är indelad i tre större sektioner:
Utvärdering och bedömning i ett samhälleligt perspektiv
Utvärdering och bedömning för skolutveckling
Utvärdering och bedömning för undervisning och fostran
Utvärdering och bedömning i skolan är en antologi av 12 lärarutbildare/forskare, verksamma vid ett antal svenska högskolor och universitet.
Den är framtagen under ledning av Agneta Hult, Umeå universitet och Anders Olofsson, Mittuniversitetet. Boken riktar sig främst till lärarstuderande och yrkesverksamma lärare, men är även relevant för pedagogikkurser med inriktning mot utvärdering och bedömning samt för skolledare.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127121980 -
Makt, känslor och ledarskap i klassrummet : h...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2004. 224 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127096325
- Titel
- Makt, känslor och ledarskap i klassrummet : hur EQ kan ge arbetsro i skolan
- Författare
- Bodil Wennberg - Sofia Norberg
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 141 x 180 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 356 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dagens lärare står inför stora utmaningar. Sjukskrivningstalen bland lärare är höga, och i massmedia kan man ofta läsa att barn idag är stressade. Både barn och vuxna talar om bristen på arbetsro och att skolmiljön är stökigare än de själva önskar. Vilka verktyg har den enskilda läraren för att hantera dessa problem? I Makt, känslor och ledarskap i klassrummet. Hur EQ kan ge arbetsro i skolan visar Bodil Wennberg och Sofia Norberg hur läraren genom ett målmedvetet ledarskap i klassrummet kan skapa arbetsro och bättre förutsättningar för det pedagogiska arbetet. Genom att systematiskt arbeta med EQ får läraren ett verktyg som underlättar hanterandet av känslor och frågor om makt och auktoritet i klassrummet. Lärare tänker inte alltid på sig själva som ledare. Men ledarskap är inte något som enbart skolledningen utövar, utan en avgörande del av lärarrollen. För att utveckla lärarens förmåga som ledare krävs kunskap om människans psyke, om hennes styrkor och svagheter. Ett fortlöpande arbete med att utveckla sin egen och elevernas emotionella intelligens gör det möjligt för läraren att mer effektivt leda eleverna i deras arbete. Lärarna utsätts för stora krav från många håll. Det är ett grundläggande behov hos människan att känna att hon duger, och att hon känner stolthet för sin yrkesutövning. Wennberg och Norberg menar att lärare idag alltför ofta omedvetet söker bekräftelse hos eleverna, något som kan leda till ett kompis-beteende som i längden inte är till elevernas goda. Självkännedom är grunden för den emotionella intelligensen.
Natur & Kultur 1 9789127096325 -
Paket Pelle Svanslös i skolan (1945) + Heja P...
Inbunden bok. Bonniers. 1945.
Mycket gott skick. Tre volymer i raka, rena och fasta originalband, med namn men inget nämnvärt slitage
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBonniers -
Nelly Rapp och gastarna i skolan
Inbunden bok. Bonnier Carlsen. 2019. 94 sidor.
Nyskick. Lättläst och gastkramande spänning med monsteragenterna Nelly och Valle
Nelly och Valle har blivit mästare på att tackla monster och andra farligheter med hjälp av sina "tre L": lugn, lärdom och list. Men räcker detta som metod om man vill få tre skoltrö läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163893599
- Titel
- Nelly Rapp och gastarna i skolan
- Författare
- Widmark, Martin
- Förlag
- Bonnier Carlsen
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 93 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 155 x 215 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 268 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nelly och Valle har blivit mästare på att tackla monster och andra farligheter med hjälp av sina "tre L": lugn, lärdom och list. Men räcker detta som metod om man vill få tre skoltrötta gastar att lära sig läsa och räkna?Nelly och Valle är på cykelsemester. Deras lärare från Monsterakademin, LENA-SLEVA, har tipsat dem om att slå läger nära en nedlagd skola. Lägerplatsen ser idyllisk ut, men på natten tränger höga skrik ut från den gamla skolan. Uppskrämda smyger de dit och möts av en märklig syn: ett gammalt spöke försöker rytande få tre sjövilda gastar att lära sig läsa och räkna. Han berättar uppgivet att detta är hans sista uppdrag innan han kan få frid.Nelly och Valle inser att de måste hjälpa honom, och spöket låter dem tacksamt ta över undervisningen. De börjar med att låta gastarna vara med och bestämma, därefter använder de sina "tre L" ovanligt listigt ...Det sjuttonde äventyret med Nelly Rapp är inte bara mysläskigt, roligt och lättläst - det kan även ses som ett kul och udda inslag i skoldebatten.
Bonnier Carlsen 9789163893599 -
Motivationshöjande samtal i skolan : att moti...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 149 sidor.
Mycket gott skick. Understryningar i blyerts i delar av boken
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144038803
- Titel
- Motivationshöjande samtal i skolan : att motivera och arbeta med elevers förändring
- Författare
- Lundgren, Mikael
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 149 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 228 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok handlar om hur man genomför motiverande samtal i skolan. Det presenteras även ett antal verktyg som kan komma till användning i arbetet med elevens förändring. Motivations- och förändringsarbete bedrivs inom många områden där man arbetar med människor. Elever förändras hela tiden och att som lärare kunna gå in och påverka denna process är av största vikt då ett destruktivt beteende tagit form. När man använder den samtalsmetod och de verktyg som presenteras i boken är utgångspunkten att individen är expert på sitt eget liv och att bemötandet måste anpassas efter den förändringsfas eleven befinner sig i. Det är personen framför dig som sitter med svaren och din uppgift blir att locka fram dessa. För att lyckas krävs en effektiv strategi och ett förhållningssätt som skapar trygghet. Har man väl lärt sig detta förvånas man inte sällan av den positiva kraft som ruvar hos de mest svårhanterliga elever. Boken vänder sig i första hand till lärare, men är användbar för alla inom och utanför skolans värld som i sitt arbete kommer i kontakt med barn och ungdomar.
Studentlitteratur AB 1 9789144038803 -
Aktionslärande - Forskande partnerskap i skol...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 1999. 216 sidor.
Nära nyskick. Namnad på försättsbladet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188298469
- Titel
- Aktionslärande - Forskande partnerskap i skolan
- Författare
- Tiller, Tom
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 282 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Idag talas det mycket om livslångt lärande, lärande i vardagen och kompetensutveckling. Idéerna finns och väntar på att omsättas i skolan. Det gäller att lyckas etablera starka och ömsesidiga kontakter mellan skolans praktiker och forskarna. Här finns de konkreta exemplen.
Läs mer
Forskande partnerskap innebär att dessa båda parter samarbetar målinriktat kring utvecklings - och inlärningsfrågor - inte minst viktigt idag när arbetslag skapas och ansvar är decentraliserat.
Att lära sig utifrån erfarenhet är inte någonting nytt i sig, det är själva klassikern inom lärande och utveckling. Det som behövs är nya handlingssätt.
Om författarna
Tom Tiller har en bakgrund som lärare och rektor i grundskolan. Han är professor i praktisk pedagogik vid Universitetet i Tromsø och har ett uppdrag som forskningsledare vid Arbetslivsinstitutet i Stockholm.
Liber 1 9188298469 -
Inlärning på elevernas villkor : en ny pedago...
Inbunden bok. Brain Books. 1997. 168 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i hyggligt skick. Namn på försättsbladet
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188410610
- Titel
- Inlärning på elevernas villkor : en ny pedagogik för skolan : inlärningsstilar i klassrummet
- Författare
- Lena Boström
- Förlag
- Brain Books
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Inlärningsstilar på svenska! De båda författarna/lärarna gör en inspirerande genomgång av sitt arbete med inlärningsstilar.
Hur tar människor till sig information och förstår den, lagrar den i sitt minne och dessutom kan plocka fram denna information ur sitt minneslager vid behov? Vi vet alla av erfarenhet at det sker på högst olika och individuella vägar.
Forskningen kring våra lärstilar är omfattande och av största vikt för alla som arbetar med utbildning och information. I takt med att vi lär oss mer om människors olika sätt att lära sig blir vi allt skickligare att navigera i våra försök att undervisa människor så effektivt som möjligt.
Inlärning på elevernas villkor är skriven av två praktiker som på ett friskt och okomplicerat sätt visar att det är möjligt att nå avgörande förbättringar i dagens skola genom att vi som pedagoger tillägnar oss och tillämpar denna kunskap.
Fil.dr. Lena Boström och Hans Wallenberg lärare i Örnsköldsvik. I boken berättar de om sitt arbete på Parkskolan (gymnasieskola) med elever på praktiska program. De tar oss också med på en intressant genomgång av NLP och hur ledarskap utövas i klassrummet. Inlärning på elevernas villkor är en handbok i nya stragegier för inlärning, strategier vi måste utveckla i den nya verklighet vi befinner oss i.
Brain Books 9789188410610 -
Nelly Rapp och gastarna i skolan
Inbunden bok. Bonnier Carlsen. 2017. 93 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Mycket gott skick. Passar 6-9 år.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163893599
- Titel
- Nelly Rapp och gastarna i skolan
- Författare
- Widmark, Martin
- Förlag
- Bonnier Carlsen
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 93 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 155 x 215 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 268 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nelly och Valle har blivit mästare på att tackla monster och andra farligheter med hjälp av sina "tre L": lugn, lärdom och list. Men räcker detta som metod om man vill få tre skoltrötta gastar att lära sig läsa och räkna?Nelly och Valle är på cykelsemester. Deras lärare från Monsterakademin, LENA-SLEVA, har tipsat dem om att slå läger nära en nedlagd skola. Lägerplatsen ser idyllisk ut, men på natten tränger höga skrik ut från den gamla skolan. Uppskrämda smyger de dit och möts av en märklig syn: ett gammalt spöke försöker rytande få tre sjövilda gastar att lära sig läsa och räkna. Han berättar uppgivet att detta är hans sista uppdrag innan han kan få frid.Nelly och Valle inser att de måste hjälpa honom, och spöket låter dem tacksamt ta över undervisningen. De börjar med att låta gastarna vara med och bestämma, därefter använder de sina "tre L" ovanligt listigt ...Det sjuttonde äventyret med Nelly Rapp är inte bara mysläskigt, roligt och lättläst - det kan även ses som ett kul och udda inslag i skoldebatten.
Bonnier Carlsen 9789163893599 -
Betygen i skolan: Kunskapssyn, bedömningsprin...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2011. 220 sidor.
Mycket gott skick. Betygen i skolan är en omtvistad fråga. Men vad menar vi egentligen när vi talar om betyg? Vilka funktioner fyller betygen? Det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet har varit i bruk sedan mitten av nittiotalet och bygger på en annan kunskapssyn och läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147100279
- Titel
- Betygen i skolan: Kunskapssyn, bedömningsprinciper och lärarpraxis
- Författare
- Selghed, Bengt
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 220 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 296 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Betygen i skolan är en omtvistad fråga. Men vad menar vi egentligen när vi talar om betyg? Vilka funktioner fyller betygen? Det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet har varit i bruk sedan mitten av nittiotalet och bygger på en annan kunskapssyn och en annan bedömningsprincip än de tidigare normrelaterade betygen. I boken diskuterar författaren Bengt Selghed betygens innebörd och om en likvärdig, rättvis och rättssäker betygsättning är möjlig. Han presenterar betygens bakgrund och gör en analys av vad betyg är, hur de används av lärare och vilka konsekvenser det kan få för eleverna.
Liber 2 9789147100279 -
Claudine i skolan
Pocketbok.
Gott skick. Prisma/Biblioteksförlaget :. Stockholm 1961 216sid. En del understrykningar o noteringar i blyerts. (Högre upplösning av bilder kan erhållas på begäran.) Hjärtligt välkommen med Din beställning! … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
-
Skolan för goda mödrar
Inbunden bok. Modernista. 2023. 335 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789180631518
- Titel
- Skolan för goda mödrar
- Författare
- Chan, Jessamine
- Förlag
- Modernista
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 335 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 144 x 216 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 496 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- »Som The Handmaid's Tale möter Orange Is the New Black. Fantastiskt!« Betyg: 5 av 5 - Camilla Bergvall, BTJ »En bok som borde vara ett måste att läsa!« Betyg: 5 av 5 - Fröken Millas känsla för böcker»Vilken berättare Jessamine Chan är!« Bibbloagneta »Ödesbestämd att bli en feministisk klassiker - höll mig uppe på natten.« Pandora SykesVi befinner oss i en skrämmande välbekant framtid. Småbarnsmamman Frida Liu kämpar förtvivlat med att få tiden att räcka till. Hon har varit uppe sedan fyra på morgonen och tagit hand om sin dotter, Harriet. Nu måste hon avsluta en artikel hon håller på att skriva, men materialet är kvar på jobbet. Ingen skulle väl märka om hon åkte och hämtade dokumenten och kom tillbaka om en timme?
Men staten håller ögonen på kvinnor som Frida - kvinnor som inte är beredda att ge upp alla sina ambitioner, hela sitt yrkesliv, för moderskapets skull. Den här gången blir hon tagen på bar gärning, och domen blir hård: Frida bedöms vara oförmögen att ta hand om sitt barn. För att inte förlora vårdnaden om Harriet för alltid måste hon gå med på att omskolas - på en sluten anstalt med andra dåliga mammor.
Skolan för goda mödrar är en djupt gripande och fullständigt gastkramande historia som lika gärna skulle kunna utspelas här och nu.
I översättning av Åsa Brolin.JESSAMINE CHAN är en amerikansk författare bosatt i Chicago. Hennes dystopiska debutroman Skolan för goda mödrar har tagit världen med storm, jämförts med verk av Kazuo Ishiguro och Philip K. Dick och förutspås bli en modern feministisk klassiker.»Boken borde vara ett måste i varje bokcirkel.« Bokfilosoferna»Jag älskade den här boken.« Betyg: 5 av 5 - Beccas bokhylla»Jag kunde nästan inte sluta för jag var tvungen att veta hur det går!« Frue S
Modernista 9789180631518 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789163834646
- Titel
- Pelle Svanslös i skolan
- Författare
- Knutsson, Gösta
- Förlag
- Bonnier Carlsen
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 115 x 175 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 150 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Berättelserna om Pelle Svanslös har älskats av barn i Sverige ända sedan 1937, då Gösta Knutsson först berättade om honom i radio. Vi får följa Pelles äventyr hemma i Uppsala i kretsen av katter där Pelle har vänner men där även den elake Måns finns. Inte ens när Pelle åker på semester blir han kvitt Måns och deras duster är både lustiga och listiga.1997 års nyutgåvor av Pelle Svanslös är den femte till åttonde fristående äventyret som ursprungligen gavs ut i Bonniers Barnbibliotek. Nyutgåvornas omslag är varsamt moderniserade.
Bonnier Carlsen 9789163834646 -
Juridik i skolan : en handbok för lärare
Häftad bok. Gothia Kompetens AB. 1 uppl. 2021. 192 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177412472
- Titel
- Juridik i skolan : en handbok för lärare
- Författare
- Refors Legge, Maria
- Förlag
- Gothia Kompetens AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 319 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Får en skolas rektor ändra en elevs betyg? Vems ansvar är det om arbetsmiljön på skolan är bristfällig och i vilka situationer får den så kallade pysparagrafen användas? Får du som lärare lyfta eller hålla fast stökiga elever och hur bör du resonera kring luciafiranden och kyrkobesök under skoltid? Alla dessa frågor och fler besvaras i denna pedagogiska bok av Maria Refors Legge, expert på skoljuridik.
Juridiken präglar och påverkar en lärares vardag. Den styr betygssättning, hanteringen av särskilt stöd, skolans arbetsmiljö samt vuxnas och barns skydd mot kränkande behandling och diskriminering. Tanken med Juridik i skolan är dock inte att göra dig som lärare till jurist, utan att boken ska vara en lättillgänglig och juridisk guide till rättsliga dilemman som uppstår i skolan samt hur dessa kan eller bör lösas.
Med hjälp av vardagsnära scenarier illustrerar Maria Refors Legge olika rättsliga frågeställningar som aktualiseras i skolans värld. De dilemman som löper genom boken bygger på såväl intervjuer med lärare som beslut från skolmyndigheterna och rättsfall från Sveriges domstolar.
Författaren Maria Refors Legge är jurist och forskare med inriktning mot utbildningsrätt. Hon har erfarenhet av att undervisa på lärarutbildningen och rektorsprogrammet vid Stockholms universitet samt Uppsala universitet. Hon är även en del av Stockholms universitets barnrättscentrum samt Institutet för utbildningsrätt vid Uppsala universitet. Maria Refors Legge har intervjuats i radio, Skolvärlden och Läraren och driver på sin fritid bloggen Skoljuridik.
Gothia Kompetens AB 1 9789177412472 -
Jag vill också gå i skolan
Inbunden bok. Rabén & Sjögren. 4 uppl. 1995. 30 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789129637564
- Titel
- Jag vill också gå i skolan
- Författare
- Lindgren, Astrid
- Förlag
- Rabén & Sjögren
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 30 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 208 x 263 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 298 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Jag vill också gå i skolan, säger Lena som är fem år. Hon försöker låtsas att hon har en egen skolfröken. Men det skulle gå ännu bättre att låtsas om hon bara visste hur det går till i en skola. Och tänk, en morgon säger hennes storebror Peter: Skynda dej och klä dej, så kan du få gå med och se precis hur det är i min skola!
Rabén & Sjögren 4 9789129637564
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn