-
Inlärning och omvärldsuppfattning : en bok om...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 2 uppl. 2005. 168 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172274372
- Titel
- Inlärning och omvärldsuppfattning : en bok om den studerande människan
- Författare
- Lars Owe Dahlgren - Ference Marton - Lennart Svensson - Roger Säljö
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 134 x 213 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 241 g
- Språk
- Svenska
Norstedts Akademiska Förlag 2 9789172274372 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Häftad bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2010. 631 sidor.
Mycket gott skick. Helt och rent ex.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127118003
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Ulf P. Lundgren - Roger Säljö - Caroline Liberg
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 631 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 45 mm
- Vikt
- 1331 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande.
Lärande skola bildning är en gedigen grundbok som belyser skolans historia och framväxt, och ger en god inblick i det som i dag utgör vårt svenska skolsystem. Den innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur svenskt och internationellt perspektiv, den ekonomiska bakgrunden och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation.
Lärande skola bildning är indelad i fem sektioner:
- Skolan växer fram
- Lärande och elevers utbildning
- Utbildning och den kulturella reproduktionen
- Politisk styrning och skolans förändring
- Lärande under livscykeln
I boken medverkar arton författare från flera universitet med sakkunniga och engagerande kapitel. Boken är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men bör också läsas av den som vill veta mer om vår svenska skola.
Arbetet har utförts under redaktion av Ulf P. Lundgren, professor i pedagogik vid Uppsala universitet, Roger Säljö, professor i pedagogisk psykologi vid Göteborgs universitet och Caroline Liberg, professor i utbildningsvetenskap vid Uppsala universitet. Övriga författare är verksamma inom lärarutbildningen och närliggande forskningsområden.
Natur & Kultur 1 9789127118003 -
Förskolan - barns första skola!
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Nyskick. Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lära läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042220
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9789144042220 -
Lärande och kulturella redskap : om lärproces...
Häftad bok. Norstedts. 2 uppl. 2010. 272 sidor.
Gott skick. Gott skick men understrykningar och anteckningar i blyerts inne i boken.
Norstedts Akademiska Förlag.
Andra upplagan.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113035833
- Titel
- Lärande och kulturella redskap : om lärprocesser och det kollektiva minnet
- Författare
- Säljö, Roger
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 496 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tom
Norstedts 2 9789113035833 -
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa oc...
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2008. 174 sidor.
Mycket gott skick. Vissa överstrykningar och anteckningar i boken.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275591
- Titel
- Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
- Författare
- Eva Hjörne - Roger Säljö
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 174 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 160 x 234 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 434 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur möts avvikande barn i skolan?
Aspergers, damp, ADHD, dåliga hemförhållanden eller sinnesslö? Skolans kategorisering av "besvärliga" elever består, det enda som varierat genom historien är vilken etikett som används. Roger Säljö och Eva Hjörne har skrivit en unik studie över skolans förmåga att möta alla barn, oavsett bakgrund och förutsättningar.
En bok för alla som arbetar med elevhälsa eller siktar på att göra det.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789172275591 -
Utbildningsvetenskap : ett kunskapsområde und...
Inbunden bok. Carlsson. 1 uppl. 2006. 380 sidor.
Nära nyskick. Smärre hanteringsspår pärm. Verkar oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172037148
- Titel
- Utbildningsvetenskap : ett kunskapsområde under formering
- Författare
- Sandin, Bengt
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 380 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 163 x 228 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 640 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare designers: Johannsdottir, Åsa
Ytterligare författare: Sandin, Bengt
Ytterligare författare: Säljö, Roger
Carlsson 1 9172037148 -
Lärande och kulturella redskap : om lärproces...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 2005. 272 sidor.
Gott skick. enstaka anteckningar i ett kapitel
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172274433
- Titel
- Lärande och kulturella redskap : om lärprocesser och det kollektiva minnet
- Författare
- Roger Säljö
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 226 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 505 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Roger Säljös nya bok är en brett upplagd exposé över människans förmåga att lära, utveckla hjälpmedel, minnas och föra kunskap vidare. Tvärvetenskaplig, spännande och tänkvärd.
Norstedts Akademiska Förlag 9789172274433 -
Lärande i praktiken - Ett sociokulturellt per...
Häftad bok. Norstedts. Andra upplagan, uppl. 2010. 279 sidor.
Nyskick. 22,5 x 15,5 cm. 528 g
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113028637
- Titel
- Lärande i praktiken - Ett sociokulturellt perspektiv
- Författare
- Säljö, Roger
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 526 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kulturella förhållandens betydelse för lärandet är de flesta lärare väl medvetna om, men precis hur samspelet mellan lärande och omvärld går till klarläggs för första gången på svenska i denna bok. Perspektivet är grundat i den ryske psykologen Vygotskys utvecklingssyn, och innebär i korthet att kommunikation är den viktigaste komponenten i en inlärningssituation.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts Andra upplagan, 9789113028637 -
Lärande i praktiken : Ett sociokulturellt per...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2000. 279 sidor.
Gott skick. Boken innehåller vissa understrykningar, men är ändå i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9151837285
- Titel
- Lärande i praktiken : Ett sociokulturellt perspektiv
- Författare
- Roger Säljö
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 514 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kulturella förhållandens betydelse för lärandet är de flesta lärare väl medvetna om, men precis hur samspelet mellan lärande och omvärld går till klarläggs för första gången på svenska i denna bok. Perspektivet är grundat i den ryske psykologen Vygotskys utvecklingssyn, och innebär i korthet att kommunikation är den viktigaste komponenten i en inlärningssituation
Norstedts Akademiska Förlag 1 9151837285 -
Lärande och kulturella redskap : om lärproces...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. Tredjee upplagan, andra tryckningen uppl. 2014. 272 sidor.
Nyskick. 22,3 x 15,6 cm. 412 g
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144095806
- Titel
- Lärande och kulturella redskap : om lärprocesser och det kollektiva minnet
- Författare
- Säljö, Roger
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 393 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärande och kulturella redskap ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan. Människan är en nyfiken och läraktig varelse. Hela den samhällsförändring vi ser bygger på vår förmåga att utveckla och använda kunskaper, färdigheter och olika slags teknologier. Men denna talang för att lära skulle inte vara mycket värd om den inte också kopplades till en förmåga att på olika sätt bevara kunskaper så att de finns tillängliga för nya generationer. Vi måste ha ett fungerande kollektivt minne, så att nya generationer slipper börja om från början. Hur löser man detta problem i ett samhälle som utmärks av informationsexplosion och en dramatisk kunskapsutveckling?
En viktig anledning till vår förmåga att bygga upp kunskaper är att vi kan förlägga mycket av det vi lärt i kulturella redskap. Genom kulturella redskap som texter, databaser, papper och penna, mätinstrument, miniräknare och olika arbetsredskap kan människor bygga upp och bevara gemensamma erfarenheter och insikter utanför den egna kroppen och hjärnan. Men alla dessa redskap medför att våra sätt att lära förändras. Den som lever i en värld av informationsöverflöd måste lära sig att värdera och sortera, och den som växer upp med den digitala tekniken läser, skriver, räknar och tar del av världen på andra sätt än vad människor gjorde för femtio år sedan. Bokens tema rör hur utvecklingen av kulturella redskap förändrar våra sätt att lära och göra erfarenheter. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Studentlitteratur AB Tredjee upplagan, andra tryckningen 9789144095806 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2010. 631 sidor.
Gott skick. Gott skick. Fyra innehållssidor är lösa. Ett fåtal understrykning finns
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127118003
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Ulf P. Lundgren - Roger Säljö - Caroline Liberg
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 631 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 45 mm
- Vikt
- 1331 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande.
Lärande skola bildning är en gedigen grundbok som belyser skolans historia och framväxt, och ger en god inblick i det som i dag utgör vårt svenska skolsystem. Den innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur svenskt och internationellt perspektiv, den ekonomiska bakgrunden och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation.
Lärande skola bildning är indelad i fem sektioner:
- Skolan växer fram
- Lärande och elevers utbildning
- Utbildning och den kulturella reproduktionen
- Politisk styrning och skolans förändring
- Lärande under livscykeln
I boken medverkar arton författare från flera universitet med sakkunniga och engagerande kapitel. Boken är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men bör också läsas av den som vill veta mer om vår svenska skola.
Arbetet har utförts under redaktion av Ulf P. Lundgren, professor i pedagogik vid Uppsala universitet, Roger Säljö, professor i pedagogisk psykologi vid Göteborgs universitet och Caroline Liberg, professor i utbildningsvetenskap vid Uppsala universitet. Övriga författare är verksamma inom lärarutbildningen och närliggande forskningsområden.
Natur & Kultur 1 9789127118003 -
Kommunicera naturvetenskap i skolan - – några...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 286 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040776
- Titel
- Kommunicera naturvetenskap i skolan - – några forskningsresultat
- Författare
- Christina Kärrqvist - Else-Marie Staberg - Gustav Helldén - Ola Halldén - Piotr Szybek - Björn Andersson - Börje Ekstig - Leif Lybeck - Jan Schoultz - Roger Säljö - Per-Olof Wickman - Jan-Olof Wyndhamn - Leif Östman - Kerstin Ekstig
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna antologi ges en bred bild av svensk NO-didaktisk forskning. Såväl teoretiska forskningsperspektiv som empiriska frågeställningar belyses i antologins olika artiklar. I fokus står forskningsresultat som behandlar hur naturvetenskapsbaserad kunskap kommuniceras i skolan. Naturvetenskapens språk skiljer sig ofta från vardagsspråket, vilket innebär ett annat sätt att tänka och resonera än vad man är van vid i vardagslivet. Att abstrahera och generalisera är naturvetenskapens styrka och nyckeln till dess unika framgång. Men det ställer krav på den kommunikativa förmågan. Den kommunikativa utmaningen ställs på sin spets i skolans undervisning och lärande i NO-ämnen, där förutom naturvetenskaplig kunskap även etiska och samhälleliga värderingar ingår.Boken är avsedd för studerande i akademisk utbildning och kan användas i det utvecklingsarbete som bedrivs av lärare, lärarkandidater och lärarutbildare. Den kan också läsas av dem som är generellt intresserade av möjligheterna och hindren att förmedla naturvetenskaplig kunskap.
Studentlitteratur AB 1 9789144040776 -
Lärande i arbetsliv och var dag
Häftad bok. Brain Books. 1 uppl. 2004. 280 sidor.
Mycket gott skick. Oläst.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9189250915
- Titel
- Lärande i arbetsliv och var dag
- Författare
- Elisabet Jernström - Roger Säljö
- Förlag
- Brain Books
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 230 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 523 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna gedigna bok lyfter fram lärandet i situationer där människor befinner sig i sitt vardagliga arbete. Vitt skilda yrkesområden beskrivs.
Lärandet sker när man kanske minst anar det, och på platser där man befinner sig för att i första hand göra något annat än att just lära sig något. Lärande i arbetsliv och var dag lyfter fram lärandet i situationer där människor befinner sig i sitt vardagliga arbete. Vitt skilda yrkesområden beskrivs: IT-företag, lärararbete, industriföretag, prästarbete, arbete inom sjukvård och äldreomsorg, gravyrkonst, hantverk och yrkesverksamhet som dansare.
Elisabet Jernström är forskare vid Internationella handelshögskolan i Jönköping och Roger Säljö är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Övriga medverkande är professorer, doktorer eller doktorander som själva också är aktivt involverade i forskning i nära samverkan med de arbetssituationer som analyseras. Bokens läsekrets är bred. Den innefattar studenter på olika nivåer vid högskolor och universitet, människor som arbetar med personalutveckling och kompetensfrågor samt även en bildningsintresserad allmänhet.
Brain Books 1 9189250915 -
Utbildningsvetenskap : ett kunskapsområde und...
Inbunden bok. Carlsson. Första upplagan uppl. 2006. 380 sidor.
Nyskick. Förlagets dekorerade pappband. 22,7 x 15,8 cm. 627 g
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172037148
- Titel
- Utbildningsvetenskap : ett kunskapsområde under formering
- Författare
- Sandin, Bengt
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 380 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 163 x 228 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 640 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare designers: Johannsdottir, Åsa
Ytterligare författare: Sandin, Bengt
Ytterligare författare: Säljö, Roger
Carlsson Första upplagan 9172037148 -
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa oc...
Inbunden bok. Norstedts. 2008.
Nära nyskick. dekorerat förlagskartonnage i rakt och rent presentskick utan namn eller skador
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKNorstedts -
Lärande i praktiken - Ett sociokulturellt per...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 3 uppl. 2014. 280 sidor.
Mycket gott skick. Är ett fåtal markeringar i boken, utöver det är boken i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144101736
- Titel
- Lärande i praktiken - Ett sociokulturellt perspektiv
- Författare
- Säljö, Roger
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att omvärlden och den kultur en människa lever i har stor betydelse för hennes sätt att lära och utvecklas är de flesta lärare och pedagoger medvetna om. Men hur ser egentligen samspelet mellan lärande och omvärld ut? Och vilken inverkan har traditioner, förväntningar och den kommunikativa miljön på lärandet? Det är frågor av detta slag som Roger Säljö tar upp i Lärande i praktiken – ett sociokulturellt perspektiv, den första boken på svenska som tar upp detta fascinerande ämne.
Genom att betrakta lärande ur ett sociokulturellt perspektiv och börja långt tillbaka i mänsklighetens historia då kunskaper och tekniker började utvecklas på allvar, växer så småningom fram en bild av människans möjligheter och begränsningar som är både tankeväckande och samtidigt manar till handling i enlighet med de observationer som presenteras. Vad var goda läs- och skrivfärdigheter för femtio år sedan och vad krävs idag? Hur lär man i samhällen som inte använder skrift eller andra tekniker för att kommunicera? Hur formas vi av språk, teknik och kultur? Vår hjärna har inte blivit större eller mer väloljad under de senaste årtusendena, men det har inte hindrat vår förmåga att utveckla kunskaper och tekniker på ett häpnadsväckande sätt.
Lösningen på denna gåta är att vi utvecklar och bevarar en del kunskaper och insikter i huvudet och kroppen, och andra delar förlägger vi i alltmer sofistikerade redskap utanför oss själva. Som en följd av denna rastlösa utveckling ändrar sig hela tiden våra sätt att lära och tänka.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment. Denna tredje upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den andra upplagan.
Studentlitteratur AB 3 9789144101736 -
Utm@ningar och e-frestelser - IT och skolans...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 329 sidor.
Nära nyskick. 24*16 cm
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9151840286
- Titel
- Utm@ningar och e-frestelser - IT och skolans lärkultur
- Författare
- Säljö, Roger - Linderoth, Jonas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 708 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Övertro på den nya tekniken eller slagord som "när barn sitter vid datorn samarbetar de bättre" hjälper inte det minsta i den pedagogiska vardagen. Lärare behöver svar på konkreta frågor om hur informationstekniken kan bidra till att utveckla undervisning och lärande.
Roger Säljö, professor i pedagogisk psykologi vid Göteborgs universitet, har samlat en grupp forskare som under flera års tid ägnat sig åt att få fram ny kunskap och söka svar på frågorna om hur IT utmanar skolans traditionella sätt att arbeta.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Studentlitteratur AB 1 9151840286 -
Inlärning och omvärldsuppfattning
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 2 uppl. 1999. 168 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9151835959
- Titel
- Inlärning och omvärldsuppfattning
- Författare
- Lars Owe Dahlgren - Ference Marton - Lennart Svensson - Roger Säljö
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 251 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Inlärning och omvärldsbevakning är en bok om och för den studerande människan. Den bygger på ett omfattande forskningsarbete, utfört av bokens författare på Pedagogiska institutionen vid Göteborgs universitet. Det centrala temat är den typ av inlärning som påverkar och modifierar vår bild av omvärlden – därav bokens titel.
Andra frågor som tas upp är:
Vad är det man lär sig?
Vad minns man av det man lärt sig?
Hur bär man sig åt vid inlärningen?
Hur kan man påverka inlärningsförmågan?
Vad är sambandet mellan inlärning och undervisningen?
Norstedts Akademiska Förlag 2 9151835959 -
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt per...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2005. 279 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172274360
- Titel
- Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
- Författare
- Roger Säljö
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 529 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Kulturella förhållandens betydelse för lärandet är de flesta lärare väl medvetna om, men precis hur samspelet mellan lärande och omvärld går till klarläggs för första gången på svenska i denna bok. Perspektivet är grundat i den ryske psykologen Vygotskys utvecklingssyn, och innebär i korthet att kommunikation är den viktigaste komponenten i en inlärningssituation
Norstedts Akademiska Förlag 1 9172274360 -
Lärande och kulturella redskap : om lärproces...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 2005. 272 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172274433
- Titel
- Lärande och kulturella redskap : om lärprocesser och det kollektiva minnet
- Författare
- Roger Säljö
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 226 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 505 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Roger Säljös nya bok är en brett upplagd exposé över människans förmåga att lära, utveckla hjälpmedel, minnas och föra kunskap vidare. Tvärvetenskaplig, spännande och tänkvärd.
Norstedts Akademiska Förlag 9789172274433 -
Lärande och kulturella redskap : om lärproces...
Häftad bok.
Gott skick. Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2005 2005 Häftad med klisterlapp på främre omslag samt några blyertsmarkeringar i texten Mkt gott skick i övrigt … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172274433
- Titel
- Lärande och kulturella redskap : om lärprocesser och det kollektiva minnet
- Författare
- Roger Säljö
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 226 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 505 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Roger Säljös nya bok är en brett upplagd exposé över människans förmåga att lära, utveckla hjälpmedel, minnas och föra kunskap vidare. Tvärvetenskaplig, spännande och tänkvärd.
9789172274433 -
Förskolan – barns första skola
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 200 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144042221
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9144042221 -
Kommunicera naturvetenskap i skolan - – några...
Häftad bok. Studentlitteratur AB/ Helge Strömdahl (red). 2010. 286 sidor.
Nära nyskick. T8
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040776
- Titel
- Kommunicera naturvetenskap i skolan - – några forskningsresultat
- Författare
- Christina Kärrqvist - Else-Marie Staberg - Gustav Helldén - Ola Halldén - Piotr Szybek - Björn Andersson - Börje Ekstig - Leif Lybeck - Jan Schoultz - Roger Säljö - Per-Olof Wickman - Jan-Olof Wyndhamn - Leif Östman - Kerstin Ekstig
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna antologi ges en bred bild av svensk NO-didaktisk forskning. Såväl teoretiska forskningsperspektiv som empiriska frågeställningar belyses i antologins olika artiklar. I fokus står forskningsresultat som behandlar hur naturvetenskapsbaserad kunskap kommuniceras i skolan. Naturvetenskapens språk skiljer sig ofta från vardagsspråket, vilket innebär ett annat sätt att tänka och resonera än vad man är van vid i vardagslivet. Att abstrahera och generalisera är naturvetenskapens styrka och nyckeln till dess unika framgång. Men det ställer krav på den kommunikativa förmågan. Den kommunikativa utmaningen ställs på sin spets i skolans undervisning och lärande i NO-ämnen, där förutom naturvetenskaplig kunskap även etiska och samhälleliga värderingar ingår.Boken är avsedd för studerande i akademisk utbildning och kan användas i det utvecklingsarbete som bedrivs av lärare, lärarkandidater och lärarutbildare. Den kan också läsas av dem som är generellt intresserade av möjligheterna och hindren att förmedla naturvetenskaplig kunskap.
Studentlitteratur AB/ Helge Strömdahl (red) 9789144040776 -
Lärande i praktiken : Ett sociokulturellt per...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2000. 279 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9151837285
- Titel
- Lärande i praktiken : Ett sociokulturellt perspektiv
- Författare
- Roger Säljö
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 514 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kulturella förhållandens betydelse för lärandet är de flesta lärare väl medvetna om, men precis hur samspelet mellan lärande och omvärld går till klarläggs för första gången på svenska i denna bok. Perspektivet är grundat i den ryske psykologen Vygotskys utvecklingssyn, och innebär i korthet att kommunikation är den viktigaste komponenten i en inlärningssituation
Norstedts Akademiska Förlag 1 9151837285 -
Lärande Skola Bildning. Grundbok för lärare
Inbunden bok. Natur och Kultur. 2013.
Nära nyskick. Dek, pappbd,. 622 sid. Ill. Andra utgåvan
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKNatur och Kultur -
Lärande i praktiken : Ett sociokulturellt per...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2000. 279 sidor.
Hyggligt skick. Omfattande överstrykningar med tusch och markeringar med bläck förekommer.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9151837285
- Titel
- Lärande i praktiken : Ett sociokulturellt perspektiv
- Författare
- Roger Säljö
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 514 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kulturella förhållandens betydelse för lärandet är de flesta lärare väl medvetna om, men precis hur samspelet mellan lärande och omvärld går till klarläggs för första gången på svenska i denna bok. Perspektivet är grundat i den ryske psykologen Vygotskys utvecklingssyn, och innebär i korthet att kommunikation är den viktigaste komponenten i en inlärningssituation
Norstedts Akademiska Förlag 1 9151837285 -
Miljöer för lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1999. 228 sidor.
Nyskick. Namn på försättsbladet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144011199
- Titel
- Miljöer för lärande
- Författare
- Jan-Olof Wyndhamn - Jan Schoultz - Roger Säljö - Eva Riesbeck - Ulla Löfstedt - Anna Klerfelt - Birgitta Davidsson - Kerstin Bergqvist
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 228 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Frågor om lärande och kunskap är ständigt återkommande i diskussionen om skolan. Hur kan man veta vad eleverna lär sig i skolan? Vad betyder olika sätt att lägga upp skolarbetet för lärandet? Hur kan man undersöka elevernas kunskaper? Detta är några av de frågor som belyses i denna bok.
Syftet med boken är bl.a att fungera som en introduktion till och en orientering om socio-kulturellt perspektiv på lärande, samt att presentera olika sätt att förstå och beskriva elevers kunskaper ur ett sådant perspektiv. I den första delen av boken behandlas pedagogiska verksamheter i förskola, fritidshem och skola som miljöer som möjliggör olika slags lärande. Här fokuseras olika utformningar av den praktiska verksamheten samt betydelsen av detta för elevens lärande. Bokens andra del behandlar hur tänkande och förståelse tar form i olika språkliga eller diskursiva sammanhang.
Studentlitteratur AB 1 9144011199 -
Inlärning och omvärldsuppfattning : en bok om...
Häftad bok. AWE/Gebers. 1 uppl. 1977. 168 sidor.
Gott skick. 3 tr. 1981. Understrykningar med blyerts, f.ö. mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9120048874
- Titel
- Inlärning och omvärldsuppfattning : en bok om den studerande människan
- Författare
- Marton, Ference
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
AWE/Gebers 1 9120048874 -
Lärarens handbok : läroplaner, skollag, yrkes...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 8:1 uppl. 2008. 227 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144054698
- Titel
- Lärarens handbok : läroplaner, skollag, diskrimineringslag, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention
- Författare
- Ulf P. Lundgren - Ingrid Pramling Samuelsson - Roger Säljö - Anita Börlin - Gunnar Richardson - Tomas Brytting - Olof Hülphers
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 227 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 335 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärarens handbok ger dig de kunskaper du behöver!
För både blivande och verksamma lärare finns det dokument som är grundläggande för all verksamhet i förskola, grund- och gymnasieskola. Därför är Lärarens handbok boken som ingen lärare klarar sig utan. Här finns samtliga skolformers läroplaner, skollag, yrkesetiska principer och FN:s barnkonvention, dokument som är grundläggande för lärares yrkesutövning.
Denna reviderade 8:e upplaga presenterar skollagen som gäller fr. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 8:1 9789144054698 -
Lärarens handbok : läroplaner, skollag, diskr...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 8 uppl. 2008. 227 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144054698
- Titel
- Lärarens handbok : läroplaner, skollag, diskrimineringslag, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention
- Författare
- Ulf P. Lundgren - Ingrid Pramling Samuelsson - Roger Säljö - Anita Börlin - Gunnar Richardson - Tomas Brytting - Olof Hülphers
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 227 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 335 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärarens handbok ger dig de kunskaper du behöver!
För både blivande och verksamma lärare finns det dokument som är grundläggande för all verksamhet i förskola, grund- och gymnasieskola. Därför är Lärarens handbok boken som ingen lärare klarar sig utan. Här finns samtliga skolformers läroplaner, skollag, yrkesetiska principer och FN:s barnkonvention, dokument som är grundläggande för lärares yrkesutövning.
Denna reviderade 8:e upplaga presenterar skollagen som gäller fr. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 8 9789144054698
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn