-
Delat ledarskap i förskola och skola. Om täta...
Inbunden bok. Lund, Studentlitteratur AB. 2019. 224 sidor.
Mycket gott skick. Flexband. Bakre pärmen obetydligt kantstött. Senaste upplagan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144120874
- Titel
- Delat ledarskap i förskola och skola - Om täta samarbeten som kräver och ger förutsättningar
- Författare
- Wilhelmson, Lena
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 364 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Delat ledarskap avser ett förtätat samarbete mellan chefer som tar gemensamt ansvar för en organisatorisk helhet. Fenomenet finns i alla branscher i arbetslivet, så också bland rektorer i förskola och skola. Kunskap om delat ledarskap är det däremot ont om i samhället.
Denna bok bidrar med kunskap om delat ledarskap i förskola och skola utifrån aktuell empirisk forskning och teori. Fokus ligger på förutsättningar som krävs och som skapas i det delade ledarskapet, samt på möjligheter och svårigheter kopplade till sådant ledarskap. Exempel på frågor som belyses är: rättsliga möjligheter för gemensamt ansvar, olika former av delat ledarskap och hur de visat sig fungera i praktiken samt krav på relationen mellan chefer som delar en ledningsfunktion. Boken tar också upp erfarenheter av att som huvudman införa delat ledarskap.
Delat ledarskap i förskola och skola riktar sig till rektorer, huvudmän och andra intresserade av förskolors och skolors ledning, och är användbar på rektorsprogrammet och i annan ledarskapsutbildning. Boken pekar på möjligheterna i kollektiva former av ledarskap, men skriver inte fram delat ledarskap som en universallösning på alla problem. I stället ses delat ledarskap som en relevant ledningsform och som en möjlig väg fram till mer hållbara arbetssituationer för rektorer vars uppdrag ofta är omfattande, komplicerade och krävande.
Lund, Studentlitteratur AB 9789144120874 -
Klassens roliga timme Dek III Kasperteater Ko...
Inbunden bok. A V Carlsons. 1956. 114 sidor.
Gott skick. Inbunden bok i använt men gott skick. Tillskrift på främre omslagets insida. Box 10
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKA V Carlsons -
Etnisk maktordning i skola och samhälle
Häftad bok.
Gott skick. Studentlitteratur. uppl.1. 2008. 192 s. mindre bruksslitage, fåtal markeringar i inlagan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144048062
- Titel
- Etnisk maktordning i skola och samhälle
- Författare
- Elisabeth Elmeroth
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 281 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I mångkulturella samhällen lever människor under skilda villkor. När vissa grupper får mycket makt, leder det till andra gruppers underordning. Den etniska maktordningen i Sverige innebär framför allt att svenskheten är den överordnade normen. En norm som, om skolan inte är uppmärksam, kan utgöra ett hot mot värdegrundens budskap om alla människors lika värde.Skolan är en central arena för möten mellan barn, ungdomar, föräldrar, lärare och övrig skolpersonal. Detta ställer krav på skolutveckling i interkulturell riktning. Alla elevers erfarenheter och behov måste mötas med kunskap, respekt och öppenhet. I skolans uppgift ingår också att aktivt arbeta för delaktighet - mot främlingsfientlighet.I boken kombinerar författaren etnicitet och maktordning och belyser människors villkor ur etniska perspektiv. Samtidigt visar hon hur den monokulturella normen skapas och upprätthålls i skola och samhälle. Boken ger också kunskap om och exempel på hur skolan kan skapa förutsättningar för interkulturell pedagogik.Etnisk maktordning i skola och samhälle vänder sig till blivande och verksamma lärare, socionomer samt studenter och verksamma inom området socialt arbete. Den kan också läsas som kompetensutveckling av övrig skolpersonal, skolpolitiker och andra med ansvar för offentlig verksamhet som vänder sig till barn och ungdomar.
9789144048062 -
Maskulinitet på schemat pojkar, flickor och k...
Häftad bok.
Gott skick. Liber. uppl.1. 2008. 224 s. bruksslitage.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147084647
- Titel
- Maskulinitet på schemat
- Författare
- Frangeur, Renée
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 302 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Om flickor tidigare stått i centrum för jämställdhetsinsatser och pojkar främst diskuterats som ett hinder för flickor, så har en förskjutning ägt rum de senaste åren. Genom de internationella kunskapsmätningarna och den svenska betygsstatistiken har också pojkar, deras problem och framtida möjligheter hamna på den svenska jämställdhetsagendan.
9789147084647 -
Krukväxtodling i skola och hem
Häftad bok.
Gott skick. Hortikulturens vänner i Göteborg. 2000. 31 s. mindre bruksslitage, faksimilutgåva av 1917 års upplaga.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Arkitektur och skola - om att planera skolhus
Häftad bok.
Gott skick. Arkus. uppl.1. 1999. 125 s. mindre bruksslitage.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Aktionsforskning i praktiken förskola och sko...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur. uppl.2:3. 2015. 230 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144078700
- Titel
- Aktionsforskning i praktiken : förskola och skola på vetenskaplig grund
- Författare
- Rönnerman, Karin
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Aktionsforskning är ett återkommande begrepp när man talar om att utveckla en verksamhet såväl inom näringsliv som förskola och skola. Det kan beskrivas som en idé som utgår från de frågor man själv ställer sig i praktiken.
Aktionsforskning innebär att utveckla fördjupad förståelse och att förändra verksamheten men också om att skaffa sig kunskap om hur denna förändring går till och vad som sker under arbetets gång. Centrala moment blir att som praktiker ställa frågor till praktiken, iscensätta en handling, följa processen och reflektera över vad som sker. Det blir alltså en relation mellan handlandet och förståelsen. I reflektion, dialog och kommunikation med andra relateras den beprövade erfarenheten till en vetenskaplig grund.
Denna upplaga är reviderad. De olika kapitlen beskriver verksamhet som bedrivits i förskola, grundskola och gymnasium.
Aktionsforskning i praktiken vänder sig särskilt väl till studenter i lärarutbildning, lärare i kompetensutveckling, skolledare i olika verksamheter och studenter i masterprogram.
9789144078700 -
Vid färjestället öden kring en skola (1955-60...
Inbunden bok.
Gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Prisma. uppl.1. 1986. 309 s. skav på skyddsomslag, svagt snedläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 915181966X
- Titel
- Vid färjestället : öden kring en skola (1955-60) : [en roman]
- Författare
- Brantenberg, Gerd - Johnson, Cilla
- Förlag
- Stockholm : Prisma
- Utgivningsår
- 1986
- Språk
- Svenska
915181966X -
Massage för barn och ungdomar förskola - skol...
Inbunden bok.
Gott skick. Prisma. uppl.1. 2002. 119 s. mindre bruksslitage?.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151839967
- Titel
- Massage för barn och ungdomar : Förskola - skola, särskola - hemma : en handbok
- Författare
- Eva Sanner
- Förlag
- Prisma
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 190 x 226 mm
- Vikt
- 510 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Beröring och kroppskontakt är livsviktig. Det vet vi nu med större säkerhet än någonsin. Det har hänt att spädbarn på barnhem i fattiga länder dött, inte av brist på mat utan av brist på kroppskontakt! Känseln är ett av de sinnen som utvecklas först hos barnen och som behöver stimuleras för att hålla nervsystemet i balans.
Oxytocin, samma hormon som lugnar födande och ammande mödrar, frigörs vid beröring. När vuxna masserar barn eller barn masserar varandra blir de lugnare och mer harmoniska. Oxytocinet ökar också genomblödningen i den del av hjärnan som sköter den empatiska förmågan. "Barn som masserar varandra slåss inte" är en sedan länge känd sanning bland de yrkesgrupper som använder sig av massage i sitt arbete. Många vittnar om förändringar till det bättre i barngrupper som tidigare varit stökiga.
Här ges inspiration och utförlig instruktion i en och samma bok. Eva Sanner är författare, terapeut och kursledare. I boken redovisar hon intervjuer med förskollärare, speciallärare, föräldrar m.fl, alla med stor erfarenhet av barnmassage. Hon beskriver också ingående och med utförliga instruktioner hur massage fungerar i ett antal olika sammanhang med barn och ungdomar. Anton Svedbergs instruktiva bilder bidrar ytterligare till att göra boken blir en verkligt praktisk handbok - lär dig massera själv!
Hans Axelson, grundaren av Axelsons gymnastiska institut som i år firar 40-årsjubileum, har skrivit förordet.
9789151839967 -
Levd demokrati? skola och mobbning i ungdomar...
Häftad bok.
Gott skick. Liber. uppl.1. 2012. 210 s. lätt veckad pärm?.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147100941
- Titel
- Levd demokrati? : skola och mobbning i ungdomars liv
- Författare
- Ekerwald, Hedwig
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 210 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 288 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Levd demokrati? Skola och mobbning i ungdomars liv erbjuder ett perspektiv på mobbning som skiljer sig från dagens dominerande psykologiska förklaringsmodeller. Författarna kombinerar sociologisk och pedagogisk teori och betraktar mobbning främst som ett kulturellt och strukturellt fenomen.
Läs mer
Författarna utgår från intervjuer med gymnasieelever och analyserar deras upplevelser av hela skoltiden. Analysen visar på en oroväckande skillnad mellan idén om att skolan ska vara en demokratisk plats och elevernas upplevelser av den faktiska skolan. Den utbredda förekomsten av mobbning skär sig mot idealet för vad skolan ska vara. Skolan blir demokratisk för vissa men plågsam för andra. Författarna redogör och diskuterar också teorier om demokrati och mobbning och vilka konsekvenser teorierna får för skolan som demokratisk arena.
Mobbning kan bli en konsekvens av den uppgift som skolan har att genom jämförelser mellan individer och grupper normalisera kunskapsmässiga och andra skillnader mellan barn och ungdomar. Dessa skillnader breddar eller snävar sedan in deras framtidsutsikter. Genom mobbningsakten slås skolans normaliserande funktion fast med våldsam kraft.
Levd demokrati? Skola och mobbning i ungdomars liv riktar sig främst till lärarstudenter på alla nivåer och till yrkesverksamma lärare. Boken kan också med fördel läsas av dem som arbetar med och forskar om mobbning i andra ämnen och sammanhang eller av dem som är intresserade av diskussionen om skola och mobbning.
Om författarna
Carl Anders Säfström är professor i pedagogik vid Akademin för utbildning, kultur och kommunikation vid Mälardalens högskola och gästprofessor vid School of Education, University of Stirling, Storbritannien.
Hedvig Ekerwald är professor i sociologi vid Uppsala universitet och ungdomsforskare.
9789147100941 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789173435307
- Titel
- Barnexperimentet : svensk skola i fritt fall
- Författare
- Per Kornhall
- Förlag
- Leopard Förlag
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 271 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 151 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
"Vi hade en skola som gick att beskriva som en av världens bästa. Men det är mer än tjugo år sedan. Per Kornhalls bok är den hittills bästa sammanfattningen jag läst om hur det gick till när vi gjorde oss av med den." - Ola Larsmo, Dagens Nyheter
Mångfald är ledordet för dagen när det gäller den svenska skolan och utbildningspolitiken. Men mångfald är inte lösningen, det är svensk skolas stora problem. Det finns en mångfald i kvalitet, kvantitet och resultat som saknades förr. Det finns helt enkelt inte en bra svensk skola längre. Alla barn får inte en bra utbildning. Vi har fått en skola där de med sämre resultat misslyckas i allt högre grad men där de bästa eleverna också är sämre än tidigare.
Hur kunde det bli så? Per Kornhall analyserar de gigantiska förändringarna som skett under de senaste 20 åren med kommunaliseringen, avskaffandet av Skolöverstyrelsen, nya regelverk som avskaffades och ersattes lika fort som de infördes och inte minst omvandlingen från en skola för alla till en skolmarknad för de starka.
Hans slutsats är att den svenska skolan blivit en experimentverkstad för trosvissa pedagoger, klåfingriga byråkrater och besparingsivriga politiker. Men de som utsätts för experimenten är inga marsvin eller råttor, det är våra barn och det är vår och deras framtid som huvudlöst sätts på spel.
Per Kornhall är före detta undervisningsråd på Skolverket och numera skolstrateg i Upplands-Väsbys kommun. Han har gett ut böckerna Skapelsekonspirationen (2008) och Livets ord (2010).
9789173435307 -
Barn i rörelse fysisk aktivitet och lek i för...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur. uppl.1:7. 2007. 147 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144015859
- Titel
- Barn i rörelse - Fysisk aktivitet och lek i förskola och skola
- Författare
- Grindberg, Tora
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 147 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Omfattande samhällsförändringar och en tidigare skolstart för många barn innebär att förskolan och skolan måste ge barnen fler möjligheter att vara fysiskt aktiva. De måste få tid och utrymme för lek och fysisk utlevelse tillsammans med vuxna som erkänner barnens behov i detta avseende.Denna bok förespråkar pedagogiska perspektiv på fysisk aktivitet och lek i uppfostran och undervisning. Den vill ge blivande och verksamma lärare och förskollärare kunskap om vad motoriken och automatiseringen av rörelser betyder för barns utveckling och lekförmåga. Författarna menar att de vuxna i förskolan och skolan bör observera barnens motorik och planera för fysisk aktivitet både ute och inne. Boken utgår från läroplanerna för förskolan och grundskolan och redogör för forskning och det utvecklingsarbete som har bidragit till ny och utökad kunskap på området. Översättning: Inger Lindelöf
9789144015859 -
Förskolan - barns första skola!
Häftad bok.
Gott skick. Studentlitteratur. uppl.1:6. 2006. 200 s. bruksslitage, rikligt med markeringar i boken.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042220
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
9789144042220 -
Skola i skräck - Trio i trubbel
Inbunden bok. Alfabeta. 1 uppl. 2011. 95 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Två hundöron. Aningen snedläst.I övrigt fin inlaga.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789150114003
- Titel
- Skola i skräck
- Författare
- Halling, Thomas
- Förlag
- Alfabeta
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 95 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 270 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skola i skräck är den fjärde boken i serien Trio i trubbel. Det är något märkligt med lärarna i skolan. Majas fröken börjar sluddra, Oskars idrottslärare verkar ha blivit galen och Linus musiklärare börjar plötsligt sjunga på ett främmande språk. Dessutom har rektorn fått vassa hugtänder och blod i mungipan. (8-11 år)
Alfabeta 1 9789150114003 -
Bildskapande i förskola och skola
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1998. 232 sidor.
Mycket gott skick. Inget skrivet i boken, helt okej!
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144004266
- Titel
- Bildskapande i förskola och skola
- Författare
- Bendroth Karlsson, Marie
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den grundläggande frågan i denna bok är vad som hindrar respektive stimulerar barns bildskapande. Boken inleds med en historisk översikt som presenterar de dominerande bildpedagogiska teorierna under senare delen av 1900-talet, dvs. de traditioner som idag verksamma pedagoger kan tänkas vara påverkade av. Huvuddelen av boken utgörs av närbeskrivningar av samspelet mellan pedagoger och barn samt mellan barnen i samband med bildpedagogiska aktiviteter. De aktiviteter som beskrivs och analyseras är ett antal autentiska bildprojekt i förskola och skola. I författarens tolkningar framgår vad som kan vara fruktbart och vad som kan ställa till problem för barnen när de får i uppgift att göra bilder av olika slag. Vidare behandlas teorier om hur barn lär och kriterier för estetisk verksamhet. Bokens syfte är att uppmuntra till reflektion kring estetisk verksamhet och ge inspiration till ett genomtänkt sätt att arbeta med bild.Boken är avsedd för blivande förskollärare, fritidspedagoger och 1–7-lärare. Den vänder sig också till redan yrkesverksamma pedagoger, t.ex. som diskussionsunderlag vid fortbildning i arbetslaget.
Studentlitteratur AB 1 9789144004266 -
Förskolan - barns första skola!
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Nyskick. Fin bok.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042220
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9789144042220 -
Skola och kyrka möts
Häftad bok. Verbum AB. 2008. 252 sidor.
Nära nyskick. PRESENTSKICK
Hur kan skola och kyrka mötas? I boken SKOLA OCH KYRKA MÖTS beskrivs hur ett samarbete mellan kyrkan och den icke-konfessionella skolan kan se ut. Förhållningssätt och förberedelser inför samarbetet samt konkreta förslag på arbetssätt presen läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789152632147
- Titel
- Skola och kyrka möts
- Författare
- Albin Tanke
- Förlag
- Verbum AB
- Utgivningsår
- 2008
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 454 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan skola och kyrka mötas? I boken Skola och kyrka möts beskrivs hur ett samarbete mellan kyrkan och den icke-konfessionella skolan kan se ut. Förhållningssätt och förberedelser inför samarbetet samt konkreta förslag på arbetssätt presenteras. Skol- och församlingspersonal får konkreta förslag på metoder och teman som kan användas i klasser och grupper där man vill arbeta med frågor som rör tro, andlighet, tolkning, människosyn och mångfald.
Boken reflekterar och vägleder kring skolavslutningar, krishantering och det enskilda samtalet. Läsaren får också inspiration i form av ett antal intervjuer med både skolledare och elever. I slutet av boken finns hänvisningar till webbsidor och fördjupningslitteratur till varje kapitel.
Verbum AB 9789152632147 -
Barn i rörelse fysisk aktivitet och lek i för...
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur. uppl.1. 2000. 147 s. 15,5 x 22cm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144015859
- Titel
- Barn i rörelse - Fysisk aktivitet och lek i förskola och skola
- Författare
- Grindberg, Tora
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 147 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Omfattande samhällsförändringar och en tidigare skolstart för många barn innebär att förskolan och skolan måste ge barnen fler möjligheter att vara fysiskt aktiva. De måste få tid och utrymme för lek och fysisk utlevelse tillsammans med vuxna som erkänner barnens behov i detta avseende.Denna bok förespråkar pedagogiska perspektiv på fysisk aktivitet och lek i uppfostran och undervisning. Den vill ge blivande och verksamma lärare och förskollärare kunskap om vad motoriken och automatiseringen av rörelser betyder för barns utveckling och lekförmåga. Författarna menar att de vuxna i förskolan och skolan bör observera barnens motorik och planera för fysisk aktivitet både ute och inne. Boken utgår från läroplanerna för förskolan och grundskolan och redogör för forskning och det utvecklingsarbete som har bidragit till ny och utökad kunskap på området. Översättning: Inger Lindelöf
9789144015859 -
Individ, skola och samhälle : Pedagogiska tex...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 3 uppl. 1998. 163 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Understrykningar i blyerts som suddats ut
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127075176
- Titel
- Individ, skola och samhälle : Pedagogiska texter
- Författare
- John Dewey
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1998
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 333 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ett urval centrala texter av den amerikanske pedagogen John Dewey (1859–1952).
John Dewey har kallats för den progressiva pedagogikens fader. Många av idéerna i de senaste årens skoldebatt har sina rötter i denna pedagogik. Deweys namn finns i alla pedagogiska handböcker, och hans tankegångar har betytt oerhört mycket för skolans utveckling under 1900-talet., också i Sverige.
Många talar och skriver om Dewey, men det är mycket få som läst något av honom, eftersom hans arbeten inte funntis tillgängliga på svenska under flera decennier.
Med denna antologi, som sammanställts och kommenterats av docent Sven G. Hartmann och professor Ulf P. Lundgren, har ett viktigt behov tillgodosetts.
Tredje utgåvan.
Översättning Ros Mari Hartman, Sven G. Hartman
Natur & Kultur 3 9127075176 -
Grundskolan 50 år : från folkskola till folke...
Pocketbok. Stockholm : Ekerlid. 2012.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170921995
- Titel
- Grundskolan 50 år : från folkskola till folkets skola
- Författare
- Isaksson, Christer
- Förlag
- Stockholm : Ekerlid
- Utgivningsår
- 2012
- Språk
- Svenska
Stockholm : Ekerlid 9789170921995 -
Modellskolan : en skola på vetenskaplig grund...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2014. 256 sidor.
Gott skick. Understrykningar i blyerts
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144102955
- Titel
- Modellskolan : en skola på vetenskaplig grund med forskande lärare
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 156 x 224 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolutvecklingsprojektet Modellskolan bygger på en pedagogisk idé: om lärare integrerar vetenskaplig kompetens i sin didaktiska skicklighet ökar kvaliteten i elevens lärande. Grunden för de mycket goda resultaten av detta projekt på avancerad nivå är det kollektiva och kollegiala lärandet på arbetsplatsen.
Boken ger en ingående beskrivning av det systematiska arbetet inom projektet, t.ex. grupphandledning, den dialogiska reflektionsmodellen och skuggning som ett sätt att synliggöra det osynliga. Den beskriver 3O-modellen för kompetensutvecklingen liksom dess tillämpning och förutsättningar. Utöver detta tillhandahåller boken en kritisk analys och diskussion av modellens potential att förbättra elevers lärande. Modellskolan – en skola på vetenskaplig grund med forskande lärare vänder sig till lärare och rektorer verksamma i barn- och ungdomsskola, skolpolitiker och till studerande vid lärarutbildningarna.
Studentlitteratur 1 9789144102955 -
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skol...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2013. 176 sidor.
Gott skick. Understrykningar i blyerts
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144084534
- Titel
- Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
- Författare
- Jan Håkansson
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 264 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kraven på att systematiskt arbeta med kvalitetsförbättring är fortsatt höga i det svenska skolväsendet – men hur gör man för att få det att fungera i praktiken? Med utgångspunkt i mångåriga erfarenheter och forskning visar författaren:
vilka krav som kan ställas på ett systematiskt kvalitetsarbete
vad som kännetecknar och hur man kan förtydliga olika typer av mål
vad uppföljning och utvärdering innebär och principerna för att utföra det arbetet
grunderna för hur några metoder för datainsamling kan användas i det systematiska kvalitetsarbetet
på en grundläggande metodik för att genomföra analyser i det systematiska kvalitetsarbetet
hur utvecklings- och förbättringsarbetet kan planeras, följas upp och utvärderas.
Boken vänder sig till alla som är berörda av ett systematiskt kvalitetsarbete inom skolväsendet i såväl kommunala som fristående verksamheter. Den är lämplig som kurslitteratur i rektors- och lärarutbildningar samt som handbok för verksamma inom alla skolformer och fritidshem.
Studentlitteratur 1 9789144084534 -
Förskolan - barns första skola!
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Mycket gott skick. Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lära läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042220
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9789144042220 -
Skola för kunskap, valfrihet och trygghet?
Inbunden bok. Iustus. 1 uppl. 2016. 144 sidor.
Mycket gott skick. Några märken från hantering utvändigt. Delar av boken har understrykningar. I övrigt i väldigt fint skick.
När du handlar böcker av mig:
* Jag skickar ditt paket spårbart med Schenker. Du får ett försändelsenummer och kan följa paketets väg.
* En läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176789476
- Titel
- Skola för kunskap, valfrihet och trygghet?
- Författare
- Andersson, Håkan
- Förlag
- Iustus
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Institutet för utbildningsrätt , IfU, höll i november 2014 en endagskonferens på temat Skola för kunskap, valfrihet och trygghet?. Föreliggande antologi är i huvudsak sprungen ur forskningsidéer som presenterades på konferensen.
IfU har till syfte att på bredast möjliga sätt inspirera till och stödja forskning och utbildning inom det utbildningsrättsliga området i Sverige. Målet är att Uppsala universitet ska bli det viktigaste utbildningsrättsliga centret i Sverige.
Denna antologi är tänkt som den första skriften i en skriftserie från IfU.
Iustus 1 9789176789476 -
Barn väver : Ramses Wissa Wassefs Skola - Har...
Stockholm 1979 Hft 23s. 50g. Illustrerad. Gott skick, namnteckning
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Att skriva sig till läsning - IKT i förskola...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2007. 200 sidor.
Gott skick. I denna bok presenterar Arne Trageton en ny syn på den första läs- och skrivinlärningen. Tala, lyssna, skriva och läsa kopplas tätare samman med datorn som ett centralt verktyg. Boken bygger på ett treårigt forskningsprojekt där elever i 14 klasser från f läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147052363
- Titel
- Att skriva sig till läsning - IKT i förskola och skola
- Författare
- Trageton, Arne
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok presenterar Arne Trageton en ny syn på den första läs- och skrivinlärningen. Tala, lyssna, skriva och läsa kopplas tätare samman med datorn som ett centralt verktyg. Boken bygger på ett treårigt forskningsprojekt där elever i 14 klasser från fyra nordiska länder deltagit. Med många konkreta exempel på barnens arbeten beskriver författaren sina tankar om hur datorn kan ersätta pennan och om hur den långa traditionen av läs- och skrivinlärning istället kan vändas till skriv- och läslärande.
Läs mer
40 års forskning visar att för 4–7-åringar är skrivning lättare än läsning och datorn gör skriv- och läsprocesserna enklare. I enlighet med internationell forskning visade det sig att datorklasserna skrev bättre och längre texter än klasserna som skrev för hand. Många lärare, inte minst i Sverige, har sedan den första upplagan kom praktiserat och vidareutvecklat ASL. Denna reviderade upplaga tar sin utgångspunkt i LGR11. Nya kapitel om förskolan och klass 3–6 utvidgar fältet och den senaste skriv- och läsforskningen är inarbetad i teorikapitlen. www.arnetrageton.no förstärker boken med videoinspelningar, textsamlingar och artiklar.
Boken är främst riktad mot lärarstuderande och praktiserande lärare men även föräldrar, skolledare, och skolpolitiker kan ha glädje av den.
Om författarna
Arne Trageton har varit forskare och pedagog i 33 år vid högskolan Stord/Haugesund i Norge.
Översättare: Björn Nilsson
Liber 1 9789147052363 -
KARLBERG. Slott och Skola I-III (komplett) :...
Inbunden bok. Karlbergs historiekommitté. 1992. 470+345+492 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Tre dekorerade helklotband.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKKarlbergs historiekommitté -
FÖRR och NU - Skola och fattigvård i Mulseryd...
Inbunden bok. Mulseryds Hembygdsförening. 1989. 160 sidor.
Mycket gott skick. Signerad av författaren.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKMulseryds Hembygdsförening -
Vår skola och kristendomen. Föredrag å Gamla...
Häftad bok. Gumperts förlag Göteborg. 1947. 16 sidor.
Gott skick. Vikmärke
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKGumperts förlag Göteborg -
Språkbytesexperimentet i svensk skola - engel...
Häftad bok. Språkförsvaret. 1 uppl. 2020. 150 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151969176
- Titel
- Språkbytesexperimentet i svensk skola - engelska till varje pris?
- Förlag
- Språkförsvaret
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 150 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 140 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 215 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- (Ur förordet)
Författarna i denna antologi är inga gammaltestamentliga profeter utan sansade och eftertänksamma människor som ser ett illavarslande mönster som liknar just det vi kan se i före detta kolonier. Är det i själva verket fråga om en självkolonialiseringsprocess som pågår och vars konsekvenser vi inte kan förutse? Finns det en risk för att svenska språket också marginaliseras? Är det så att våra politiker själva befinner sig i ackulturation och inte förmår se vilka oerhörda risker som ligger i vågskålen?
Denna antologi handlar om engelska i skolan och framför allt om de skolor där man hart när uteslutande undervisar på engelska och där svenskan förpassats till en marginell företeelse.
Antologin är den fjärde i ordningen efter ”Svenskan – ett språk att äga, älska och ärva” (2011), ”Såld på engelska? Om språkval i reklam och marknadsföring” (2013) och ”Guld i strupen, rötter och relationer till svenska språket” (2014)
Förutom skribenter från Språkförsvaret har vi glädjen att erbjuda spännande läsning från författare och kulturskribenter som utifrån olika perspektiv behandlar språkets betydelse som grund för individens möjligheter till att aktivt delta i samhällsdebatten och vikten av ett kollektivt deltagande i demokrati och kultur på språkets grund.
Språkförsvaret 1 9789151969176
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn