-
Värdepedagogik. Etik och demokrati i förskola...
Häftad bok. Stockholm, Liber. 2014. 300 sidor.
Mycket gott skick. Trådhäftad. Obetydligt kantstötta hörn.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114146
- Titel
- Värdepedagogik : etik och demokrati i förskola och skola
- Författare
- Thornberg, Robert
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 300 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 398 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Värdepedagogik diskuterar författarna den pedagogiska praktiken i förskola och skola i förhållande till moraliska och politiska värden. Det handlar om frågor som rör andras väl, omsorg, rättvisa, rättigheter, medmänsklighet, dygder, ansvar och inflytande samt hur sådana värdefrågor gestaltas och hanteras av lärare, barn och unga.
Boken är tänkt att utgöra ett underlag för diskussion kring det egna värdegrundsarbetet i verksamheten. Författarna närmar sig det värdepedagogiska området med olika fokus, metodologi och teoretiska perspektiv.
Exempel på olika teman som presenteras är:
- Värdepedagogik, moral och moralisk utveckling.
- Värden då och nu.
- Demokrati och delaktighet.
- Den levda moralen i vardagen.
- Omsorg och erkännande.
- Konflikter, mobbning och kränkningar.
Värdepedagogik vänder sig till lärarstudenter på alla nivåer och yrkesverksamma lärare.
Om författarna
Eva Johansson är professor i pedagogik vid Institutt for barnehagelærerutdanning, vid Universitetet i Stavanger.
Robert Thornberg är professor i pedagogik och verksam vid Institutionen for beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet.
Stockholm, Liber 9789147114146 -
- Kongl. Maj:ts och Rikets Krigs-Collegii Cir...
Häftad bok.
Nyskick. Sthm: Kongl. Tryckeriet, 1822. 4:o. [4] s. Helt oskuren och i originalkondition. SWIM 16:814. [A3861]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Två bildade kvinnor och en skola
Inbunden bok. Stockholmia förlag. 1999. 240 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 917031067x
- Titel
- Två bildade kvinnor och en skola
- Författare
- Stark, Kerstin
- Förlag
- Stockholmia förlag
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 190 x 240 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Anna Ahlström (18631943) grundade 1902 Nya Elementarskolan för flickor, Ahlströmska skolan, som levde kvar som privatskola till 1973. Hon ledde tillsammans med sin livskamrat Ellen Terserus skolan fram till 1943. I den här boken finns både skolhistoria och unika minnesbilder från lärare, skolpersonal och elever. Forskaren Annika Ullman har skrivit en inledande essä. 1983 upphörde Ahlströmska skolan. Idag förvaltar en stiftelse de medel som skolan skapade och delar ut stipendier till kvinnliga forskare.
Stockholmia förlag 917031067x -
Barnexperimentet. Svensk skola i fritt fall
Inbunden bok. Leopard. 2013. 253 + (1) sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Inbundet förlagsband med skyddsomslag. 21,5 x 14,5 cm. Signerad av författaren påförsättsbladet. Förefaller oläst. * * * Peter Kornhall analyserar de gigantiska förändringar som skett under de senaste två decennierna och som resulterat i ett monumentalt m läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173434355
- Titel
- Barnexperimentet : svensk skola i fritt fall
- Författare
- Kornhall, Per
- Förlag
- Leopard Förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 253 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 142 x 215 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 490 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Vi hade en skola som gick att beskriva som en av världens bästa. Men det är mer än tjugo år sedan. Per Kornhalls bok är den hittills bästa sammanfattningen jag läst om hur det gick till när vi gjorde oss av med den." - Ola Larsmo, Dagens Nyheter
Mångfald är ledordet för dagen när det gäller den svenska skolan och utbildningspolitiken. Men mångfald är inte lösningen, det är svensk skolas stora problem. Det finns en mångfald i kvalitet, kvantitet och resultat som saknades förr. Det finns helt enkelt inte en bra svensk skola längre. Alla barn får inte en bra utbildning. Vi har fått en skola där de med sämre resultat misslyckas i allt högre grad men där de bästa eleverna också är sämre än tidigare.
Hur kunde det bli så? Per Kornhall analyserar de gigantiska förändringarna som skett under de senaste 20 åren med kommunaliseringen, avskaffandet av Skolöverstyrelsen, nya regelverk som avskaffades och ersattes lika fort som de infördes och inte minst omvandlingen från en skola för alla till en skolmarknad för de starka.
Hans slutsats är att den svenska skolan blivit en experimentverkstad för trosvissa pedagoger, klåfingriga byråkrater och besparingsivriga politiker. Men de som utsätts för experimenten är inga marsvin eller råttor, det är våra barn och det är vår och deras framtid som huvudlöst sätts på spel.
Per Kornhall är före detta undervisningsråd på Skolverket och numera skolstrateg i Upplands-Väsbys kommun. Han har gett ut böckerna Skapelsekonspirationen (2008) och Livets ord (2010).
Leopard 9789173434355 -
Lösningsinriktad pedagogik : för en roligare...
Häftad bok. Stockholm : Mareld. 2002. 158 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188872254
- Titel
- Lösningsinriktad pedagogik : för en roligare skola
- Författare
- Måhlberg, Kerstin - Sjöblom, Maud - Hallin, Sam
- Förlag
- Stockholm : Mareld
- Utgivningsår
- 2002
- Språk
- Svenska
Stockholm : Mareld 9188872254 -
Specialpedagogiska aspekter på förskola och s...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2013. 139 sidor.
Mycket gott skick. Ett fåtal överstrykningar i texten. Titta gärna på mina andra annonser, samma frakt oavsett antalet böcker ni köper.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147105649
- Titel
- Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
- Författare
- Lutz, Kristian
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 139 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 198 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Specialpedagogik i Sverige kännetecknas av betoning på inkludering, och av en relationell syn på barns avvikelser - det vill säga att svårigheter uppkommer i relation mellan miljön och de individuella förutsättningar barnet har med sig i mötet med miljön. Boken har ett kritiskt granskande perspektiv och innehåller såväl forskning om specialpedagogiska frågor i förskolans och skolans värld som fallbeskrivningar utifrån författarens egna erfarenheter som verksam pedagog.
Läs mer
I anslutning till fallbeskrivningarna behandlas ofta frågor om etiska dimensioner och dilemman.
Andra upplagan innefattar helt nya kapitel som behandlar komplexiteten i att skapa inkludering, samt specialpedagogens roll och uppdrag i ett professionsteoretiskt perspektiv.
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola – möte med det som inte anses LAGOM vänder sig i första hand till studenter på lärarutbildningar. Boken vänder sig också till verksamma lärare, pedagoger, skolledare och professionella som arbetar med barn och unga.
Om författarna
Kristian Lutz är lektor i specialpedagogik och verksam på institutionen Lärande och samhälle vid Malmö universitet. Hans forskningsintressen tar sin utgångspunkt i frågor som berör normalisering, medikalisering, styrning, makt och diskurser i förskolans och skolans verksamhet.
Liber 1 9789147105649 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Häftad bok. Natur & Kultur. 2 uppl. 2012. 622 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127133709
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 622 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 180 x 245 mm Ryggbredd 40 mm
- Vikt
- 1346 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande.
Lärande skola bildning är en gedigen grundbok som belyser skolans historia och framväxt, och ger en god inblick i det som i dag utgör vårt svenska skolsystem. Den innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur svenskt och internationellt perspektiv, den ekonomiska bakgrunden och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation.
Lärande skola bildning är indelad i fem sektioner:
- Skolan växer fram
- Lärande och elevers utbildning
- Utbildning och den kulturella reproduktionen
- Politisk styrning och skolans förändring
- Lärande under livscykeln
I boken medverkar arton författare från flera universitet med sakkunniga och engagerande kapitel. Boken är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men bör också läsas av den som vill veta mer om vår svenska skola.
Den andra utgåvan är uppdaterad med den nya skollagen och Lgr 11.
Arbetet har utförts under redaktion av Ulf P. Lundgren, professor i pedagogik vid Uppsala universitet, Roger Säljö, professor i pedagogisk psykologi vid Göteborgs universitet och Caroline Liberg, professor i utbildningsvetenskap vid Uppsala universitet. Övriga författare är verksamma inom lärarutbildningen och närliggande forskningsområden.
"Omfattningen gör att man nästan kan säga att den utgör ett modernt uppslagsverk om undervisning och skola."
Martin Järnek, BTJ-häftet
Caroline Liberg medverkade tillsammans med Daniel Sundberg, Anne-Marie Körling, Jan Gulliksen och Johan Norman i ett Rundabordssamtal om den svenska skolan under SETT-mässan i april 2013. Se samtalet här.
Natur & Kultur 2 9789127133709 -
Möten i mångfaldens skola : interkulturella a...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2011. 202 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144054902
- Titel
- Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
- Författare
- Alfakir, Nabila
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 202 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken beskriver författarna innovativa interkulturella utmaningar för dagens mångkulturella skola. Alla bidrag har det gemensamt att de utgår från mångfald som bas för utveckling av både undervisning och skolutveckling. Mot bakgrund i ett starkt engagemang och vilja att förbättra, utveckla och stärka dagens mångkulturella skola skriver författarna bl.a. om:lärares interkulturella attityder och kompetensermångkulturella utmaningar för gymnasieskolanföräldramöten på mångkulturella skolordidaktik för språk- och kunskapsutvecklingelevers tankar om musik och musikämnet i skolanrörelsen Gatans Röst och Ansikte som förebild och folkbildningnya tankar för förbättrad skolgång för romska barnutmaningar för framtidens mångkulturella skola. Boken vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare som vill utveckla sina kunskaper om interkulturell pedagogik och didaktik. Även andra som är intresserade av skolutveckling och mångfald, som skolledare, rektorer, kommunala utvecklingsledare, skolpolitiker, skoladministratörer m.fl. kan genom denna bok öka sin pedagogiska kompetens och därigenom skapa bättre förutsättningar för en mer samhällsförankrad och nutidsorienterad skolverksamhet.
Studentlitteratur AB 1 9789144054902 -
LÄTTFATTAD GITARR-SKOLA FÖR GRUPPUNDERVISNING...
Häftad bok. AB Albin Hagström, Älvdalen. Första uppl. 1980. 27 sidor.
Mycket gott skick. Format 21 x 15 cm. Rikligt illustrerad. Mindre anteckningar med blyerts. SYFTET MED DENNA NYBÖRJARKURS ÄR FRÄMS , ATT MAN SKALL LÄRA SIG SPELA DE VANLIGASTE ACKORDEN OCH UTFÖRA ETT ENKLARE GITARRACKKOMPANJEMANG TILL DE VISOR SOM FÖREKOMMER I KURSEN. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKAB Albin Hagström, Älvdalen. Första -
Östgötavävnader: Vävbok för hem och skola
Häftad bok. 1932. 96 sidor.
Gott skick. Häftad med klotomslag. Klamrarna med viss rost. Främre omslagets insida med svaga fläckar. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Kastanjer och rökelse : S:t Eriks katolska sk...
Inbunden bok. Veritas Förlag. 1 uppl. 2020. 169 sidor.
Nyskick. Oläst exemplar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187389689
- Titel
- Kastanjer och rökelse : S:t Eriks katolska skola – historia och minnen
- Författare
- Liljequist, Karin
- Förlag
- Veritas Förlag
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 169 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vid Folkungagatan i Stockholm låg en gång S:t Eriks katolska skola, men hundraåriga anor och nunnor i svarta slöjor.
Den rikt illustrerade boken »Kastanjer och rökelse« utgår från skolsystrarnas hittills opublicerade dagböcker, arkiverade handlingar och brev samt elevernas egna minnen, och är av intresse inte minst för den som vill läsa en bit Stockholms- och kvinnohistoria.
Karin Liljequist (f. 1949) har varit verksam som journalist i 40 år. »Kastanjer och rökelse« är hennes första bok.
»Med humor och värme skildrar Karin Liljequist en annorlunda och okänd Stockholmsmiljö. Hon har lyckats förmedla ett vittnesbörd om en del av vår svenska historia som de flesta inte har en aning om.« KARDINAL ANDERS ARBORELIUS OCD
Veritas Förlag 1 9789187389689 -
Alskogaren. En gotländsk glasmålningsmästare...
Övrigt tryckt och skrivet.
Nära nyskick. [Sthm 1941.] (16) s. Extrakt ur Rig. [Extr.Rig]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Grundskolan 50 år : från folkskola till folke...
Pocketbok. Stockholm : Ekerlid. 2012.
Nära nyskick. Oläst, något gulnad inlaga.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170921995
- Titel
- Grundskolan 50 år : från folkskola till folkets skola
- Författare
- Isaksson, Christer
- Förlag
- Stockholm : Ekerlid
- Utgivningsår
- 2012
- Språk
- Svenska
Stockholm : Ekerlid 9789170921995 -
Svensk utbildningshistoria : skola och samhäl...
Inbunden bok. Studentlitteratur. 7:e reviderade uppl. 2008. 287 sidor.
Nära nyskick. Inget skrivet
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144036007
- Titel
- Svensk utbildningshistoria : skola och samhälle förr och nu
- Författare
- Gunnar Richardson
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 526 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den skola vi har idag är på många sätt en annan skola än den som flertalet vuxna lärt känna. Vi lever i ett utbildningssamhälle med helt nya former av pedagogisk verksamhet. För att förstå dagens skola och dess problem är det nödvändigt att se den i ett historiskt perspektiv. Men det gäller också att betrakta skolans utveckling mot bakgrund av samhällsutvecklingen i stort. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur 7:e reviderade 9789144036007 -
Svensk utbildningshistoria. Skola och samhäll...
Inbunden bok. Studentlitteratur. Åttonde reviderade uppl. 2012. 287 sidor.
Gott skick. Förlagsband. Om skyddsomslag funnits så saknas det här. Svartvit studenttågsfotobild pryder främre pärmen. Fem små skavskador på omslagskanter, rggkanter. Gammal prislapp kvarsitter på bakre pärmen. Boken är illustrerad med så kallade figurer och ett fåta läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144055527
- Titel
- Svensk utbildningshistoria : skola och samhälle förr och nu
- Författare
- Richardson, Gunnar
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 231 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 545 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den skola vi har i dag är på många sätt en annan skola än den som flertalet vuxna lärt känna. Vi lever i ett utbildningssamhälle med helt nya former av pedagogisk verksamhet. För att förstå dagens skola och dess problem är det nödvändigt att se den i ett historiskt perspektiv. Men det gäller också att betrakta skolans utveckling mot bakgrund av samhällsutvecklingen i stort. Denna bok redogör för skolans och utbildningssystemets utveckling i Sverige från medeltidens klosterskolor till dagens mångskiftande skolsystem med förskola, grundskola och gymnasieskola, vuxenutbildning och folkbildningsarbete, invandrarundervisning och arbetsmarknadsutbildning samt den väldiga expansionen inom högskolan. Tyngdpunkten ligger på 1900-talet och inte minst på tiden efter 1950-talet då reformarbetet tog verklig fart. I denna åttonde upplaga har författaren följt utvecklingen inom det svenska utbildningssystemet fram till år 2010.
Studentlitteratur Åttonde reviderade 9789144055527 -
Musse Pigg i sjörövarnas skola
Inbunden bok. Hemmets Journal AB - Kalle Ankas bokklubb. 1984.
ISBN 9173009938
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Namnad på pärmens insida. Fin inlaga. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKHemmets Journal AB - Kalle Ankas bokklubb 9173009938 -
Grundskolan 50 år - Från folkskola till folke...
Pocketbok. Ekerlid. 2012. 269 sidor.
Mycket gott skick. Mycket fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170921995
- Titel
- Grundskolan 50 år : från folkskola till folkets skola
- Författare
- Isaksson, Christer
- Förlag
- Stockholm : Ekerlid
- Utgivningsår
- 2012
- Språk
- Svenska
Ekerlid 9789170921995 -
Förskolan - barns första skola!
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Nära nyskick. Namnad. Någon enstaka understrykning i blyerts.
Titta på alla andra annonser jag har på böcker på både svenska och engelska.,ljudböcker och filmer!
Allt du handlar vid 1 köp har frakten 62:-Titta på alla andra annonser jag har på böcker på både svensk läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042220
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9789144042220 -
Blåsbus 2 sopranblockflöjt : skola för sopran...
Häftad bok. Notposten. 2014. 60 sidor.
Gott skick. CD skiva medföljer mindre anteckning
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187631146
- Titel
- Blåsbus 2 sopranblockflöjt : skola för sopranblockflöjt
- Författare
- Utbult, Jan
- Förlag
- Notposten
- Utgivningsår
- 2014
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 210 x 290 mm
- Vikt
- 232 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sopranblockflöjtsskola, fortsättningsdel. Ljudfiler online.
Notposten 9789187631146 -
Sjung svenska folk [Musiktryck] : sångbok för...
Häftad bok. Stockholm : Läromedelsgruppen/Sparfrämjandet/Skolförl. 41:1 uppl. 1989. 232 sidor.
Mycket gott skick. En fin samling av klassiska sånger att sjunga i ensamhet eller tillsammans. Melodinoter, texter och ackord finns med. Faktiskt nära nyskick, men utraderat ägarnamn finns rester av på första uppslaget. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172083778
- Titel
- Sjung svenska folk [Musiktryck] : sångbok för skola och samhälle
- Författare
- Öjner, Kerstin - Sparfrämjandet - Samfundet för unison sång - Musiklärarnas riksförening
- Förlag
- Stockholm : Läromedelsgruppen/Sparfrämjandet/Skolförl
- Utgivningsår
- 1989
- Språk
- Svenska
Stockholm : Läromedelsgruppen/Sparfrämjandet/Skolförl 41:1 9172083778 -
Isländsk litteratur. I urval och översättning...
Häftad bok.
Gott skick. Lindblads tredje upplagan 1939. 231 sidor. Häftad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Västergötland. Hembygdsböckerna. Läsebok för...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Lindblads 1922. 400 sidor. Förlagets halvfranska band. Ett välbevarat exemplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Minnen från Skara skola på 1860-talet. Första...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Norstedts 1922. 48, 46 sidor. Privat halvklotband. Båda de främre omslagen medbundna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
En skola som utmanar – När skolan blir mening...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2019. 145 sidor.
Gott skick. Genomläst med gåvotillskrift i bläck på smutstitelsidan, och därtill någon enstaka blyertsmarkering inne i boken. Fortsatt välhållet skick. "Vad är det vi ser när vi betraktar en skola. Vilken berättelse är det som styr vår uppfattning om huruvida skolan läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144130798
- Titel
- En skola som utmanar : när skolan blir meningsfull ur elevens perspektiv
- Författare
- Dahlbeck, Per - Widén, Pär
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 145 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 279 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är det vi ser när vi betraktar en skola. Vilken berättelse är det som styr vår uppfattning om huruvida skolan fungerar eller inte. Vad utgör en bra skola som det är meningsfullt att gå till varje dag? Ur elevers perspektiv? Ur föräldrars perspektiv? Ur pedagogers och skolledares perspektiv och ur ett samhälleligt perspektiv? Den här boken kommer inte att ge ett bestämt svar.
Den innehåller tre skolors berättelser om hur den egna skolan brottas med dessa frågor och hur respektive skola strävar efter att skapa en meningsfull skola att gå till varje dag. Eftersom varje skola har sina specifika förutsättningar vad gäller organisation, elevantal, ålder på barnen, storlek och geografiskt läge så blir det tre helt olika berättelser. Ändå kan vi, redaktörer för denna bok, se att varje skola har utgått från en gemensam strävan att skapa en skola som är meningsfull för just sina elever. Vi menar också att berättelserna speglar lärares, skolledares och elevers lust att vara med i en skolvardag där den ena dagen inte är den andra lik. En skolvardag som kräver något annat än färdiga recept för hur den ska utformas och som snarare kräver lärares förmåga att ta itu med just det som sker och samtidigt måna om att varje skoldag ska vara meningsfull ur elevers perspektiv. Vi menar att boken speglar en lust som rimligen borde smitta varje lärare och skolledare.
Studentlitteratur AB 1 9789144130798 -
Kunskapens vägar : teknik och lärande i skola...
Häftad bok. Boel Berner Tema Teknik och social förändring. 2007. 239 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185831395
- Titel
- Kunskapens vägar : teknik och lärande i skola och arbetsliv
- Författare
- Berner, Boel
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Boel Berner Tema Teknik och social förändring 9789185831395 -
En bygd och dess skola : 50 år av skolutveckl...
Inbunden bok. Barn- och utbildningsnämnden i Vara kommun. 1998. 264 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9163072890
- Titel
- En bygd och dess skola : 50 år av skolutveckling på Varaslätten : minnesanteckningar
- Författare
- Corné, Lars - Vara. Barn- och utbildningsnämnden
- Förlag
- Vara : Barn- och utbildningsnämnden ; [Laholm] : [L. Corné] [distributör
- Utgivningsår
- 1998
- Språk
- Svenska
Barn- och utbildningsnämnden i Vara kommun 9163072890 -
Didaktiska studier - från förskola och skola...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2008.
Mycket gott skick. Biblioteksinplastad med stämplar, annars utan anmärkning. Välbevarad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140664136
- Titel
- Didaktiska studier - från förskola och skola
- Författare
- Niklas Pramling (red.) - Ingrid Pramling Samuelsson (red.
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2008
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 337 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna boken finns inom kort att köpa som e-bok med ISBN 9789140685841 via nätbokhandeln.
Idag ökar kraven på att förskolan ska vara en pedagogisk verksamhet. Förskollärare förväntas arbeta med att utveckla olika sorters förmågor och kunskaper hos små barn. Förskolan har också en läroplan med strävansmål som ska vägleda verksamheten.
Hur kan lärare i förskolan, förskoleklassen och skolans första år arbeta målmedvetet pedagogiskt för att utveckla barns förståelse för olika aspekter av omvärlden? Hur utmanar och hjälper lärare barn att lära och hur svarar barnen på dessa utmaningar?
I den här boken beskrivs en teori (variationsteori) om barns lärande, och en modell för hur man kan arbeta med att utveckla barns olika förmågor. Ett antal fallstudier beskriver hur lärare försöker utveckla barns kunnande inom en rad olika områden eller "kunskapsämnen": matematik, skrift, musik, fonetik, naturvetenskap och sociala förmågor. De möjligheter och svårigheter som lärare stöter på då de försöker arbeta systematiskt och målinriktat med att utveckla små barns kunnande diskuteras.
Boken är främst tänkt för lärarstudenter med inriktning mot tidigare åldrar samt för redan verksamma lärare i förskola, förskoleklass och grundskolans första år.
Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot tidigare åldrar och Niklas Pramling är doktor i pedagogik, båda är verksamma vid Göteborgs universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140664136 -
Interkulturell pedagogisk kompetens : integra...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2013. 200 sidor.
Mycket gott skick. Biblioteksinplastad med stämplar, annars utan anmärkning. Välbevarad och knappt läst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144094953
- Titel
- Interkulturell pedagogisk kompetens : integration i dagens skola
- Författare
- Hans Lorentz
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 287 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är det som möjliggör samarbete mellan elever och mellan lärare och elever med olika kulturell, språklig, religiös eller etnisk bakgrund i dagens skola? En väg mot ökad integration är att lära sig mer om varför dagens samhälle är mångkulturellt, globalt och postmodernt.
Hans Lorentz beskriver i denna bok hur vi kan motarbeta förekomsten av främlingsfientlighet, diskriminering och mobbning. Det handlar om att både som lärare och elev gå igenom en pedagogisk process från dekonstruktion till interkulturell medvetenhet. Den innebär bland annat att analysera och problematisera våra uppfattningar om jag och världen. Genom att låta det bekanta och det obekanta mötas kan vi nå en förståelse av det annorlunda. Målet är en interkulturell pedagogisk kompetens.
Boken riktar sig till blivande och verksamma lärare och skolledare. Den ger ett nytt perspektiv till alla dem som är intresserade av interkulturella frågor och vill förändra skolan till att bli en central plats för positiva mångkulturella möten.
Studentlitteratur 1 9789144094953 -
Svensk utbildningshistoria : skola och samhäl...
Inbunden bok. Studentlitteratur. 8 uppl. 2010. 287 sidor.
Nära nyskick. Utgallrad biblioteksbok med plastade pärmar i väldigt gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144055527
- Titel
- Svensk utbildningshistoria : skola och samhälle förr och nu
- Författare
- Richardson, Gunnar
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 231 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 545 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den skola vi har i dag är på många sätt en annan skola än den som flertalet vuxna lärt känna. Vi lever i ett utbildningssamhälle med helt nya former av pedagogisk verksamhet. För att förstå dagens skola och dess problem är det nödvändigt att se den i ett historiskt perspektiv. Men det gäller också att betrakta skolans utveckling mot bakgrund av samhällsutvecklingen i stort. Denna bok redogör för skolans och utbildningssystemets utveckling i Sverige från medeltidens klosterskolor till dagens mångskiftande skolsystem med förskola, grundskola och gymnasieskola, vuxenutbildning och folkbildningsarbete, invandrarundervisning och arbetsmarknadsutbildning samt den väldiga expansionen inom högskolan. Tyngdpunkten ligger på 1900-talet och inte minst på tiden efter 1950-talet då reformarbetet tog verklig fart. I denna åttonde upplaga har författaren följt utvecklingen inom det svenska utbildningssystemet fram till år 2010.
Studentlitteratur 8 9789144055527 -
Till sångens land - en samling sånger för bar...
Inbunden bok. Kåbes förlag, Uddevalla. 3:e upplagan uppl. 1958.
Mycket gott skick. Inga anteckningar inuti! Litet märke efter prislapp uppe i högra hörnet - se bild.
Passa på att köp fler böcker av oss - vi har massvis! Frakten förblir den samma oavsett hur många böcker du hittar! … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKKåbes förlag, Uddevalla 3:e upplagan
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn