-
Vad gör dom i skolan?
Inbunden bok. Rabén & Sjögren. 3 uppl. 2005. 61 sidor.
Mycket gott skick. Några repor på omslagets baksida annars fin.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789129663204
- Titel
- Vad gör dom i skolan?
- Författare
- Richard Scarry
- Förlag
- Rabén & Sjögren
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 61 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 257 x 310 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 588 g
- Språk
- Svenska
Rabén & Sjögren 3 9789129663204 -
Börja skolan med Alfons Åberg
Inbunden bok. Rabén & Sjögren. 1 uppl. 2019. 32 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789129719376
- Titel
- Börja skolan med Alfons Åberg
- Författare
- Johansson, Karin - Svenske, Josefin - Bergström, Gunilla
- Förlag
- Rabén & Sjögren
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 32 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 225 x 270 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 334 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alfons är 6 år och ska börja förskoleklass. Han får ett klassrum och en lärare. I förskoleklassen får man läsa sig klockan och bokstäverna, fast Alfons kan flera stycken redan. Och så måste Alfons lära sig knyta skorna och säga hej då till pappa.
Det är mycket som är nytt, spännande och lite nervöst för den som skall börja förskoleklass. Följ med när Alfons förbereder sig. Boken går igenom de viktiga sakerna man behöver veta och förbereda sig på.
Efter Gunilla Bergströms bokfigur Alfons Åberg.
Rabén & Sjögren 1 9789129719376 -
IT-skolan : [studievägledning & övningar]
Häftad bok. Malmö : Lernia Hadar. 41 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188978249
- Titel
- IT-skolan : [studievägledning & övningar]
- Författare
- Lindén, Monica
- Förlag
- Malmö : Lernia Hadar
- Språk
- Svenska
Malmö : Lernia Hadar 9188978249 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789127421721
- Titel
- Flerspråkighet i skolan
- Författare
- Salameh, Eva-Kristina
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Flerspråkighet i skolan diskuteras flerspråkiga barns och ungdomars språkutveckling och hur deras skolgång påverkas av flerspråkigheten.Vilka är dessa barns språkliga svårigheter och möjligheter? Beror svårigheterna på en generell språklig svaghet eller på att barnet vistas i en miljö där ytterst lite svenska talas? Hur kan läraren bäst forma sin undervisning för att möta de flerspråkiga barnen och deras föräldrar?
I Flerspråkighet i skolan delar lärare och skolledare med sig av sina erfarenheter av undervisning, och läsaren också får ta del av föräldrars och elevers förväntningar och upplevelser.
Boken ingår i Lärare Lär-serien som inspirerar, väcker debatt och för ut aktuell forskning inom pedagogik och lärande.
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127421721 -
Inkludering i skolan : undervisningsstrategie...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2015. 397 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127143593
- Titel
- Inkludering i skolan : undervisningsstrategier som fungerar
- Författare
- Mitchell, David
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 397 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 173 x 240 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 750 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Inkluderande undervisning innebär att olikheter ses som en tillgång. Men hur ska du undervisa elever i behov av särskilt stöd på bästa sätt? Vad säger forskningen och hur ska du som lärare veta vilka strategier som är mest effektiva? I David Mitchells banbrytande bok Inkludering i skolan får du tillgång till 27 evidensbaserade strategier som verkligen fungerar. Boken är mycket lättanvänd och tydligt disponerad.
Inkludering i skolan – undervisningsstrategier som fungerar vänder sig till lärarstudenter, yrkesverksamma lärare, specialpedagoger och skolledare, men kan även läsas av övrig personal som arbetar inom skolan.
"I boken Inkludering i skolan presenterar David Mitchell en unik sammanställning och analys av olika undervisningsstrategier i relation till olika typer av undervisningsinnehåll som forskning har visat varit framgångsrik för elever i olika typer av skolsvårigheter. Något motsvarande har tidigare inte funnits." Ur förordet av Kerstin Göransson, faktagranskare och docent i specialpedagogik, med fokus på inkludering, särskola och elever i behov av särskilt stöd.
"Den här boken med sin enorma mängd fakta om elever i behov av särskilt stöd skulle jag ha velat skriva. Den är handfast, lättläst och en resurs att ha nära till hands. En fantastisk bok." Professor John Hattie
Här talar David Mitchell direkt till svenska lärare
Håll dig uppdaterad på vår Facebooksida. Den här boken önskar jag att jag hade skrivit.
John Hattie
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127143593 -
Jag vill också gå i skolan
Inbunden bok. Rabén & Sjögren. 4 uppl. 2001. 30 sidor.
Mycket gott skick. Försiktigt hanterad inlaga. Pärm med små märken på hörnen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789129637564
- Titel
- Jag vill också gå i skolan
- Författare
- Lindgren, Astrid
- Förlag
- Rabén & Sjögren
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 30 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 208 x 263 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 298 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Jag vill också gå i skolan, säger Lena som är fem år. Hon försöker låtsas att hon har en egen skolfröken. Men det skulle gå ännu bättre att låtsas om hon bara visste hur det går till i en skola. Och tänk, en morgon säger hennes storebror Peter: Skynda dej och klä dej, så kan du få gå med och se precis hur det är i min skola!
Rabén & Sjögren 4 9789129637564 -
Skolan som politisk organisation 2:a uppl
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 2 uppl. 2012. 216 sidor.
Gott skick. Facklitteratur med understrykningar som gjorts under en lärarutbildning.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140677969
- Titel
- Skolan som politisk organisation 2:a uppl
- Författare
- Maria Jarl (red.) - Jon Pierre (red.)
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2012
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 394 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Styrningen av skolan sker i ett spänningsfält mellan stat och kommun, och mellan politiker och de som arbetar i skolan. Staten bestämmer de övergripande målen för skolan, men det är kommunen som ansvarar för genomförandet av skolpolitiken. De statliga politiska målen är ofta svåra att tolka och genomföra i den kommunala skolmiljön, där lärare och rektorer har professionella uppfattningar om vad som kännetecknar en god skola. Den skolpolitiska agendan förändras dessutom ständigt: utvecklingslära eller kreationism, integration eller mångkulturalism, myndighetsmål eller marknadsmål? Resultatet av styrningen ovanifrån blir därmed att lokala och varierande praktiker och rutiner utvecklas för att lärarna ska ha riktlinjer för sitt vardagliga arbete och för att de ska veta hur olika situationer bör hanteras.
Skolan som politisk organisation belyser dessa frågor genom historiska tillbakablickar och framåtblickande diskussioner. Boken vill både ge exempel på värdekonflikter som kan uppstå i skolan och visa på olika strategier som används för att hantera dessa konflikter. Sammantaget ger boken en god introduktion till området för studenter inom utbildningsvetenskap, lärare och skolpersonal, skolpolitiker i stat och kommun samt andra med intresse för skolfrågor.
Boken bygger på ett forskningsprogram i utbildningsvetenskap om värdekonflikter i skolan. Författarna är Anders Fredriksson, Maria Jarl, Hanna Kjellgren, Sofia Persson, Jon Pierre, Ann Quennerstedt, Bo Rothstein och Fredrik Sjögren.
Maria Jarl är universitetslektor i utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet. Jon Pierre är professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Gleerups Utbildning AB 2 9789140677969 -
Bedömning i och av skolan : praktik, principe...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2010. 318 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144056814
- Titel
- Bedömning i och av skolan : praktik, principer, politik
- Författare
- Anders Holmgren - Johan Hofvendahl - Alli Klapp Lekholm - Helena Korp - Annica Löfdahl - Héctor Pérez Prieto - Daniel Pettersson - Henrik Román - Ann-Christine Vallberg Roth - Florian Waldow - Barbro Westlund - Oscar Öquist
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 318 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 451 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bedömning är ett av de mest diskuterade pedagogiska områdena i dag. I boken beskriver och analyserar författarna några av de vanligaste bedömningsformerna lärare genomför i relation till barn och elever och själva är föremål för i sin yrkesutövning. Det handlar om omdömen i individuella utvecklingsplaner i förskola och skola, betyg, utvecklingssamtal, nationella prov, kvalitetsgranskning, nationell utvärdering och inspektion samt internationella kunskapsmätningar.Med boken finns en tydlig ambition att betrakta bedömning i ett brett perspektiv. I bokens olika kapitel behandlas bedömning så som den kommer till uttryck både i den praktiska skolverksamheten och som utbildningspolitik. De olika kapitlen är indelade i fyra principiella teman som utgångspunkter: synligt–osynligt; rättvist–orättvist; internt–externt samt nationellt–internationellt. Dessa teman är lika relevanta att beakta oavsett var i utbildningssystemet lärare befinner sig och arbetar med bedömning.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare från förskola till gymnasium, skolledare samt skolpolitiker och skoladministratörer som ansvarar för och/eller berörs av bedömning och utvärdering.
Ytterligare författare: Christian Lundahl, Maria Folke-Fichtelius, Åsa Avdic, Astrid Birgitte Eggen
Studentlitteratur AB 1 9789144056814 -
Hållbart ledarskap i skolan
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2008. 260 sidor.
Nyskick. I nyskick. Inga understrykningar. Läst en gång men ser oläst ut.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144046259
- Titel
- Hållbart ledarskap i skolan
- Författare
- Hargreaves, Andy
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 260 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 375 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken tar författarna upp en av ledarskapets viktigaste men ofta försummade aspekter - hållbarhet. Författarna diskuterar sju principer för hållbart ledarskap:
Djup i lärandet framför ytliga provresultat
Längd och långsiktighet genom planerade och effektivt hanterade ledarskiften
Bredd i inflytandet, genom att skolledning blir ett gemensamt ansvar
Rättvisa genom att ledningens handlande aktivt gynnar andra skolor
Mångfald och sammanhållning i stället för standardisering och likriktning
Resursrikedom som bevarar och förnyar snarare än bränner ut ledares krafter
Bevarande som bygger på det bästa ur det förflutna för att skapa en bättre framtid
Denna synnerligen angelägna bok vänder sig till lärarstuderande och deltagare i rektorsutbildning samt verksamma lärare och skolledare. Den kan också bidra till fördjupad kunskap och diskussion om skolledning och skolutveckling för verksamma politiker och tjänstemän på kommunal och statlig nivå.
Studentlitteratur 1 9789144046259 -
Rut & Knut tittar ut på skolan : ABC & 1,2,3
Inbunden bok. Rabén & Sjögren. 1 uppl. 2004. 48 sidor.
Mycket gott skick. Boken är hel och ren med ytterst små tecken på tidigare hantering. // En trevlig och informativ bok.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9129656591
- Titel
- Rut & Knut tittar ut på skolan : ABC & 1,2,3
- Författare
- Wirsén, Carin
- Förlag
- Rabén & Sjögren
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 48 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 200 x 235 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 318 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titta ut med Rut & Knut på SKOLAN!Varför går man i skolan egentligen? För att lära sig saker förstås! Men vad? Det finns mycket att fundera på inför första dagen i sexårsverksamheten eller ettan. Och det känns skönt om man vet vad som händer när man kommer dit. Rasten. Matsalen. Alfabetet. Plus och minus.Rut & Knut tittar ut - en faktaserie för barn i förskoleåldern!Tolv böcker som förklarar barnens verklighet och vardag! Aldrig tidigare har något svenskt förlag givit ut en hel serie faktaböcker som på samma gång ökar barns kunskaper om omvärlden, stimulerar lusten att lära och ökar förståelsen för språket. Tolv böcker att samla i ett första eget faktabibliotek eller som hjälp och stöd i förskolans temaarbeten.Varje del innehåller fakta, roliga experiment, pyssel och övningar för barnen att göra - hemma eller på dagis. På fyndig Carin Wirsén-vers uppträder dessutom Rut och Knut i olika yrken - bonden och meteorologen beskrivs i boken om väder, doktorn och gympaläraren i boken om kroppen osv. "Det finns inget dåligt väder. Det finns bara dåliga kläder" och "Hungrig som en varg" är exempel på uttryck som Stina Wirsén illustrerar på fartigt Rut & Knut-manér för att berika barnens språk. I varje bok finns sådana uttryck/talesätt liksom kända sånger och en saga.I serien ingår:Rut & Knut tittar ut på kroppen. Tandtroll och skelettRut & Knut tittar ut på mat. Plättar och potatisRut & Knut tittar ut på vilda djur. Älgar och gråsuggorRut & Knut tittar ut på väder. Solsken och spöregnRut & Knut tittar ut på resor. Tåg och trafikljusRut & Knut tittar ut på skolan. A B C och 1, 2, 3Rut & Knut tittar ut på tid och rymd. Klockor och planeterRut & Knut tittar ut på tama djur. Kossor och kaninerRut & Knut tittar ut på sagoväsen. Älvor och trollRut & Knut tittar ut på liv och död. Änglar och navelsträngarRut & Knut tittar ut på naturen. Kottar och klorofyllRut & Knut tittar ut på urtiden. Stenar och dinosaurier
Rabén & Sjögren 1 9129656591 -
En värld av författare : litteraturfakta för...
Häftad bok. Solna : Ekelund. 2000. 568 sidor.
Gott skick. CD-skiva medföljer. Liten bortklippt bit av papper i inlagan annars mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9164611183
- Titel
- En värld av författare : litteraturfakta för den svenska skolan
- Författare
- Folkebrant, Urban
- Förlag
- Solna : Ekelund
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- Svenska
Solna : Ekelund 9164611183 -
Pelle Svanslös i skolan
Inbunden bok. Bonnier Carlsen. 2009. 32 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen i övrigt är den i fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163863516
- Titel
- Pelle Svanslös i skolan
- Författare
- Knutsson, Gösta
- Förlag
- Bonnier Carlsen
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 32 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 170 x 218 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 202 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En listig historia om katternas liv och intrigmakeriElaka Måns startar en skola bara för att han med hjälp av Bill och Bull, de två side kicks han har, ska kunna sätta den snälle Pelle Svanslös på pottan. Måns beordrar läraren att spela svanslösingen elaka spratt. Men som vanligt när Måns tillsammans med Bill och Bull är i farten så lyckas han inte. Det är inte svårt att lista ut vem som är skurken. Den onde Måns faller alltid på eget grepp.
Bonnier Carlsen 9789163863516 -
Aktionslärande - Forskande partnerskap i skol...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 1999. 216 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188298469
- Titel
- Aktionslärande - Forskande partnerskap i skolan
- Författare
- Tiller, Tom
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 282 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Idag talas det mycket om livslångt lärande, lärande i vardagen och kompetensutveckling. Idéerna finns och väntar på att omsättas i skolan. Det gäller att lyckas etablera starka och ömsesidiga kontakter mellan skolans praktiker och forskarna. Här finns de konkreta exemplen.
Läs mer
Forskande partnerskap innebär att dessa båda parter samarbetar målinriktat kring utvecklings - och inlärningsfrågor - inte minst viktigt idag när arbetslag skapas och ansvar är decentraliserat.
Att lära sig utifrån erfarenhet är inte någonting nytt i sig, det är själva klassikern inom lärande och utveckling. Det som behövs är nya handlingssätt.
Om författarna
Tom Tiller har en bakgrund som lärare och rektor i grundskolan. Han är professor i praktisk pedagogik vid Universitetet i Tromsø och har ett uppdrag som forskningsledare vid Arbetslivsinstitutet i Stockholm.
Liber 1 9188298469 -
Sveriges och Norges fiskar. Deras lefnadssätt...
Inbunden bok. Wettergren & Kerber, Göteborg. 1895. 678 sidor.
Gott skick. Inlagan mörknad. Ägarstämpel. Skinnryggband.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKWettergren & Kerber, Göteborg -
Smurfarna börjar skolan - med siffror och bok...
Häftad bok. Bokförlaget Semic. Första svenska upplagan uppl. 2017. 32 sidor sidor.
Gott skick. Pärmens framsida har små veck, i övrigt har fram- och baksidan små spår av hantering. Ingen prisetikett. I inlagan kan spanas spår av bläddring, ej namnad, inget annat tillskrivet. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789155263140
- Titel
- Smurfarna börjar skolan : med siffror och bokstavskul
- Författare
- Peyo
- Förlag
- Bokförlaget Semic
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 32 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 196 x 261 mm Ryggbredd 4 mm
- Vikt
- 139 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Gammelsmurfen har bestämt att smurfarna behöver gå i skolan för att lära sig läsa och räkna. Några av smurfarna känner sig lite fåninga – de är ju faktiskt hundra år gamla! Men flera tycker att det ska bli roligt att få packa skolväskan igen.Du hänger väl med med Glufssmurfen, Glasögonsmurfen och de andra till skolan? I den här boken finns ett spännande äventyr om smurfarnas skoldag och en massa roligt pyssel där du kan prova på att skriva och räkna på egen hand.Barnens favorit Smurfarna börjar skolan ges nu ut i en större utgåva med roligt siffer- och bokstavspyssel. I samma serie med lek och lär-böcker finns även de tidigare succéerna Smurfarna lär sig klockan, Smurfarna – Lek, lär och ha roligt, Kul med bokstäver, Kul med ord och Kul med siffror.
Bokförlaget Semic Första svenska upplagan 9789155263140 -
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2013. 378 sidor.
Mycket gott skick. Understrykningar i blyerts i några kapitel.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147105434
- Titel
- Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
- Författare
- Thornberg, Robert
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 378 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 494 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det sociala livet i skolan är en introduktion till socialpsykologi där kunskapsområdet relateras till skolans värld genom skildringar av vardagssituationer och resultat från forskning. Kapitlen handlar bland annat om grupper, grupputveckling, normer, grupptryck, lärarens ledarskap, social identitet, prosociala beteenden, konflikter och mobbning.
I denna tredje upplaga har i synnerhet kapitlet om mobbning uppdaterats och utökats, inte minst den avslutande delen om antimobbningsarbetet. Även kapitlet om lärares ledarskap har i betydande grad bearbetats. Boken har också uppdaterats när det gäller forskningsreferenser, och nya begrepp har tillkommit.
Läs mer
Skolan är en plats där sociala relationer och grupper etableras, upprätthålls och förändras. Socialpsykologi relaterat till barn, ungdomar och skola utgör därför en viktig kunskap för lärare, specialpedagoger och personal inom elevhälsan. Att vara lärare innebär att i stor utsträckning möta, hantera, organisera, påverka och påverkas av individer sammansatta i grupper. När skolpsykologer, kuratorer, specialpedagoger, skolsköterskor och annan personal från elevhälsan arbetar med elever är det grundläggande att förstå att dessa elever är inbäddade i sociala grupper och sammanhang både i och utanför skolan, vilket påverkar deras attityder och beteenden i skolan, klassrummet och kamratgrupperna.
Boken vänder sig till lärar-, psykolog- och socionomstudenter, men även till studenter i pedagogik, specialpedagogik och pedagogiskt arbete, liksom till studenter i psykologi, sociologi och socialt arbete med intresse för sociala processer i skolan.
Om författarna
Robert Thornberg är professor i pedagogik, och är verksam vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet. Han har sedan början av 2000-talet forskat om sociala relationer och värdefrågor i skolan och har i över 10 år forskat om mobbning bland barn och ungdomar.
Liber 2 9789147105434 -
Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2012. 220 sidor.
Nära nyskick. Inga understrykningar eller markeringar i texten.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144072845
- Titel
- Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt : strävan att motverka kränkningar och förtryck i skolan
- Författare
- Silvia Edling
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 220 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken, som bygger på författarens avhandling, baseras på intervjuer med unga människor och syftar till att ge stöd och inspiration för alla som vill motverka diskriminering och kränkningar i förskola och skola. Ett sätt att närma sig detta uppdrag är att ställa sig frågor som:
Hur kommer det sig att vissa människor särbehandlas på ett negativt sätt?
Hur förhåller vi oss till lärarkollegor, barn och elever i den dagliga skolverksamheten?
Hur påverkar våra föreställningar och handlingar andra människors livssituation?
Hur ser vi på normer och olikhet?
Vilka mönster uppstår och förändras i de relationer vi är involverade i?
Vilka känslor av ansvar väcker en annan individ?
Författaren redogör övergripande för aktuella begrepp som rättvisa, normer, förtryck, mångfald, makt, kultur och lärande med tydlig koppling till konkret yrkespraktik och unga människors erfarenheter.
Boken riktar sig i första hand till verksamma och blivande lärare från förskola till gymnasium, forskare och lärarutbildare men kan med fördel läsas av alla som intresserar sig för frågor som rör mångfald och att motverka förtryck.
Studentlitteratur 1 9789144072845 -
Den skräckfyllda skolan
Inbunden bok. Damm förlag. 1 uppl. 2003. 240 sidor.
Mycket gott skick. Boken är i fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9177153138
- Titel
- Den skräckfyllda skolan
- Författare
- Lemony Snicket
- Förlag
- Damm förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 132 x 183 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
Damm förlag 1 9177153138 -
Konflikthantering i skolan : den andra baskun...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2008. 205 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127411517
- Titel
- Konflikthantering i skolan : den andra baskunskapen
- Författare
- Ellmin, Roger
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 205 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur mycket tid lägger du på konflikter och hur hanteras de? Denna bok ger dig arbetsmodeller och instrument som kan effektivisera arbetet med konflikthantering. Författaren Roger Ellmin belyser konflikthantering ur flera olika perspektiv:
Historiskt perspektiv; hur synen på konflikter har påverkats av samhällsutvecklingen
Utvecklingsperspektivet; konflikter i relation till barn och ungdomars utveckling
Interaktioniskt perspektiv; samspelet mellan person- och miljöfaktorer.
Arbetsmiljöperspektivet; skolan som psykosocial arbetsplats och utvecklingsmiljö
Hälsofrämjande perspektiv; hur man kan arbeta förebyggande och därmed också hälsofrämjande med konflikter
Denna titel är en beställningsvara, vilket innebär att den trycks först när en order läggs. Leveranstid är 5-8 vardagar. I övrigt är det ingen skillnad mot andra tryckta böcker.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127411517 -
Entreprenöriell pedagogik i skolan
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2011. 160 sidor.
Gott skick. Nött omslag, understrykningar förekommre
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099849
- Titel
- Entreprenöriell pedagogik i skolan
- Författare
- Falk-Lundqvist, Åsa
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 216 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Entreprenörskap ska, enligt regeringens strategi för entreprenörskap inom utbildningsområdet, ”löpa som en röd tråd” genom hela skoltiden. I denna bok diskuteras entreprenöriell pedagogik ur olika perspektiv. Diskussionen motiveras bland annat av skolans förändrade roll i ett snabbt föränderligt samhälle och av vetskapen om att det finns elever som inte känner lust att lära och att flera lämnar skolan utan fullständiga betyg.
Liber 1 9789147099849 -
I Skolan - Lyft flikarna och lär dig mer och...
Inbunden bok. 2008.
ISBN 9781407515304
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK9781407515304 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9144014139
- Titel
- Populärkulturen och skolan
- Författare
- Persson, Magnus
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 226 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förhållandet mellan skolan och populärkulturen är inte det bästa. När det gäller den kultur som eleverna själva föredrar kan skolan se tillbaka på en lång tradition av misstro och kritik. Nya medier och kulturella uttrycksformer har alltid utlöst vuxen- och skolvärldens oro. Men populärkulturens betydelse och expansion fortsätter att öka och för många håller den på att bli den enda kulturen. I ett sådant läge måste skolan börja ta populärkulturens produkter och de nya medierna på allvar, och försöka hitta produktiva sätt att hantera dem som går bortom både det enkla avståndstagandet och det okritiska hyllandet.Denna bok lyfter fram centrala frågor och belyser dem historiskt och ur ett nutida perspektiv, både nationellt och internationellt. Hur har skolan införlivat populärkulturen i undervisningen och med vilka syften? Vilken pedagogik och metodik har förordats? Hur har man sett på förhållandet mellan populärkultur och finkultur? Bokens första del behandlar dessa frågor genom att lyfta fram de historiskt dominerande förhållningssätten till populärkulturen inom svensk skola. Den andra delen presenterar några tongivande företrädare för de viktigaste positionerna i den internationella debatten om populärkultur och undervisning.
Boken ger en mängd konkreta exempel på hur lärare kan använda populärkulturellt material i sin undervisning. Exemplen som hämtats från olika stadier och skolformer i utbildningssystemet, spänner över många olika medieformer. Boken är skriven för utbildning och fortbildning av lärare i skolans samtliga ämnen. Den kan också läsas som en introduktion till de centrala teoribildningarna om populärkulturen. Översättning: Patricia Wadensjö
Studentlitteratur AB 1 9144014139 -
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2013. 378 sidor.
Nyskick. (Boklåda:3)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147105434
- Titel
- Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
- Författare
- Thornberg, Robert
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 378 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 494 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det sociala livet i skolan är en introduktion till socialpsykologi där kunskapsområdet relateras till skolans värld genom skildringar av vardagssituationer och resultat från forskning. Kapitlen handlar bland annat om grupper, grupputveckling, normer, grupptryck, lärarens ledarskap, social identitet, prosociala beteenden, konflikter och mobbning.
I denna tredje upplaga har i synnerhet kapitlet om mobbning uppdaterats och utökats, inte minst den avslutande delen om antimobbningsarbetet. Även kapitlet om lärares ledarskap har i betydande grad bearbetats. Boken har också uppdaterats när det gäller forskningsreferenser, och nya begrepp har tillkommit.
Läs mer
Skolan är en plats där sociala relationer och grupper etableras, upprätthålls och förändras. Socialpsykologi relaterat till barn, ungdomar och skola utgör därför en viktig kunskap för lärare, specialpedagoger och personal inom elevhälsan. Att vara lärare innebär att i stor utsträckning möta, hantera, organisera, påverka och påverkas av individer sammansatta i grupper. När skolpsykologer, kuratorer, specialpedagoger, skolsköterskor och annan personal från elevhälsan arbetar med elever är det grundläggande att förstå att dessa elever är inbäddade i sociala grupper och sammanhang både i och utanför skolan, vilket påverkar deras attityder och beteenden i skolan, klassrummet och kamratgrupperna.
Boken vänder sig till lärar-, psykolog- och socionomstudenter, men även till studenter i pedagogik, specialpedagogik och pedagogiskt arbete, liksom till studenter i psykologi, sociologi och socialt arbete med intresse för sociala processer i skolan.
Om författarna
Robert Thornberg är professor i pedagogik, och är verksam vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet. Han har sedan början av 2000-talet forskat om sociala relationer och värdefrågor i skolan och har i över 10 år forskat om mobbning bland barn och ungdomar.
Liber 2 9789147105434 -
Harmoni i klassen. En bok om avslappningsträn...
Häftad bok. Eget. 1999. 142 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKEget -
Nicke i skolan
Inbunden bok. Lindqvists förlag. 1957. 61 sidor.
Hyggligt skick. Omslaget är mycket nött och skadat, dessutom tejplagat. Inlagan är i gott skick, men klotter förekommer, men är inte särskilt omfattande eller störande. Trevligt illustrerad av Beek. En udda och ovanlig Blyton-bok för samlare av Enid Blyton. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLindqvists förlag -
Pelle Svanslös i skolan
Inbunden bok. Bonnier Carlsen. 2009. 32 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163863516
- Titel
- Pelle Svanslös i skolan
- Författare
- Knutsson, Gösta
- Förlag
- Bonnier Carlsen
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 32 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 170 x 218 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 202 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En listig historia om katternas liv och intrigmakeriElaka Måns startar en skola bara för att han med hjälp av Bill och Bull, de två side kicks han har, ska kunna sätta den snälle Pelle Svanslös på pottan. Måns beordrar läraren att spela svanslösingen elaka spratt. Men som vanligt när Måns tillsammans med Bill och Bull är i farten så lyckas han inte. Det är inte svårt att lista ut vem som är skurken. Den onde Måns faller alltid på eget grepp.
Bonnier Carlsen 9789163863516 -
MVG i allt - Hemligheterna med att få högsta...
Häftad bok. Bokförlaget Redaktionen i Sthlm. 2007. 124 sidor.
Nära nyskick. Tummade pärmar.
Sannolikt är boken oläst.
Hel och fin.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197706391
- Titel
- MVG i allt - Hemligheterna med att få högsta betyg i skolan
- Författare
- Raman Mehrzad
- Förlag
- Bokförlaget Redaktionen i Sthlm
- Utgivningsår
- 2007
- Bandtyp
- Storpocket
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Till dig som vill ha högsta betyg i alla ämnen:
Den här boken är inte blygsam. Den är en konkret handledning för dig som vill ha mycket bättre betyg än du har just nu. Steg för steg får du veta exakt vad du ska göra för att förbättra dina resultat och höja dina betyg redan den här terminen.
Här är en del av vad du får lära dig:
Du
Hur du ändrar din inställning till skolan omedelbart och ser nya möjligheter
Hur du får din studiemotivation att rusa mot nya höjder
Så lär du dig att värdera den långsiktiga nyttan
Ramans livsviktiga tips som gör att du orkar du göra det som krävs
Så blir du en person som inte stannar efter halva vägen
Varför din värsta fiende är att bli nöjd och vad du gör åt det
Din inställning
Rätt tankar sätter fart på dig direkt
Hur du lätt sätter smartare mål och delmål och får turbofart framåt
Tipsen som hjälper dig att tänka positivt hela resan
Planering
Hur du planerar studierna steg för steg och hinner mer på kortare tid
5 enkla sätt att förstå vad som är viktigast att göra just nu
Hur du gör när tiden inte räcker till trots bra planering
Skolarbetet
Allt om hur du hanterar dina lärare
Lektionerna så gör du det bästa av dem
Hur du skapar intryck av att vara en MVG-student och blir det
Varför rätt uppförande i skolan kan vara den sista viktiga detaljen
Hur du lär känna dina lärare och får dem på din sida
Konkreta tips om studieteknik, mat och idrott varför de är viktiga delar
Klasskamraterna
Så väljer du rätt klasskamrater
Hur du snabbt gör ett imponerande intryck på dina klasskamrater
Hur dina klasskamrater kan hjälpa dig att få MVG
Lektionstid
Lektionerna så utnyttjar du tiden bäst
Hur du lär dig höra bättre vad lärarna säger
Lär dig hur du antecknar smartare och lär dig mer snabbare
Enkla tekniker som gör att du behåller koncentrationen när du pluggar
Ställ rätt frågor till lärarna så blir ditt skolarbete roligare och lättare
Hur du använder den fria tiden på lektionerna mycket smartare
Ramans metoder
Metod 1 hur du får MVG i tekniska kurser som matte, fysik och kemi
Metod 2 Hur du får MVG i ämnen där du ska läsa in mycket text
Metod 3 Hur du får MVG i inlämningsarbeten
Metod 4 Hur du får MVG i redovisningsarbeten
Metod 5 Hur du får MVG i språk
Metod 6 Hur du får MVG i praktiska kurser
Och mycket mer
Boken är skriven av Raman Mehrzad som är 22 år och läser sjätte terminen på läkarutbildningen. Förutom att han fått MVG i alla ämnen från gymnasiet, driver han ett företag, forskar och idrottar. Raman är varken en Einsten eller en nörd utan eskriver sig själv som en i grunden vanlig kille som har hittat nycklarna till att lyckas mycket bättre i skolan. Det här är hans första bok.
Bokförlaget Redaktionen i Sthlm 9789197706391 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKAlbert Bonniers Förlag
-
Likvärdig kunskapsbedömning i och av den sven...
Häftad bok. SNS Förlag. 2014. 119 sidor.
Nära nyskick. Oläst exemplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186949556
- Titel
- Likvärdig kunskapsbedömning i och av den svenska skolan : problem och möjligheter
- Författare
- Gustafsson, Jan-Eric
- Förlag
- SNS Förlag
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 119 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 196 x 240 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 270 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur elevers kunskaper bedöms med hjälp av betyg och nationella prov har stor betydelse både för eleverna och för kunskapsbedömningar på nationell nivå. Det är därför viktigt att bedömningarna görs på ett genomtänkt sätt.
Men hur tillförlitliga är egentligen betygen och de nationella proven som mått på elevernas kunskapsinhämtning? Vad säger de om elevers kunskaper på nationell nivå? Vet vi om dagens svenska elever lär sig mer eller mindre än gårdagens? Det är några av de frågor som diskuteras i Likvärdig kunskapsbedömning i och av den svenska skolan problem och möjligheter. Rapporten fokuserar på grundskolan och gymnasieskolan, men även antagningssystemet till högre utbildning diskuteras eftersom gymnasiebetygen har en avgörande betydelse i samband med antagning till högre utbildning.
Resultaten ger anledning till oro. Sverige saknar idag ett sammanhängande och välfungerande kunskapsutvärderingssystem för skolan och antagningssystemet till högre utbildning behöver förändras i grunden. Rapporten ger förslag på hur bristerna kan åtgärdas.
Författare till rapporten är Jan-Eric Gustafsson, professor i pedagogik, Göteborgs universitet, Christina Cliffordson, professor i pedagogik, Högskolan Väst, och Gudrun Erickson, docent i pedagogik, Göteborgs universitet.
SNS Förlag 9789186949556 -
Nätmobbning handbok för skolan
Häftad bok.
Gott skick. Natur & Kultur. uppl.1:3. 2019. 223 s. mindre bruksslitage.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127141971
- Titel
- Nätmobbning : handbok för skolan
- Författare
- Frisén, Ann
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 223 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 390 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att spendera tid vid datorn, surfplattan eller mobilen är idag en självklar del av ungas vardag. Men med möjligheterna som kommer med modern teknik och moderna kommunikationskanaler kommer också risker, och på senare tid har nätmobbning lyfts fram som ett allt vanligare och allvarligare problem.
Nätmobbning är på många sätt värre än annan mobbning: nätmobbaren kan vara anonym, det som läggs ut på internet kan nå en mycket stor publik och mobbningen kan fortgå dygnet runt och var än den utsatte befinner sig. Mycket tyder dessutom på att mobbning som sker på internet är ännu mer aggressiv än mobbning som sker öga mot öga.
Minst en av tio skolelever är drabbade och skolan har ett ansvar att utreda och åtgärda nätmobbningssituationer. Men hur gör man detta på bästa sätt? Nätmobbning: Handbok för skolan berättar hur skolan kan upptäcka, förebygga och åtgärda nätmobbning. Förutom att ge konkreta råd beskriver författarna även den mest aktuella svenska och internationella forskningen på området.
Boken är skriven för lärare, verksamma inom elevhälsa och alla andra som jobbar nära elever, men den är även användbar för föräldrar och alla som vill veta mer om nätmobbning.Den här handboken riktar sig framför allt till pedagoger även om andra, såsom föräldrar, kan ha nytta av den. Författarna Ann Frisén och Sofia Berne är båda erfarna psykologer som i flera år har forskat kring mobbning, och de går grundligt till väga. Förutom att de berättar hur skolan kan upptäcka och åtgärda nätmobbning, ger de en mängd användbara råd. Dessa tydliga övningar och tips till pedagoger ger en fattbar, konkret vägledning för att hantera situationer som kan dyka upp – och till att arbeta förebyggande i klassrum. Lärare och andra får helt enkelt hjälp att förstå och hantera nätmobbning. Författarna beskriver även aktuell forskning inom området, och boken avslutas med ett frågeformulär för att upptäcka nätmobbning.
Annika Panas, BTJ-häftet nr 12, 2016
9789127141971
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn